Samsung lupaa Orionilla saavutettavan viisi kertaa paremman 3D-suorituskyvyn aiempiin malleihinsa verrattuna. Useamman prosessoriytimen käyttäminen mahdollistaa esimerkiksi sulavamman moniajon ja paremmat virransäästöominaisuudet, kun käyttämättömiä ytimiä voidaan sammuttaa kevyempiä operaatioita suoritettaessa.
Samsungin Orion tukee HDMI 1.3a -versiota ja jopa kolmen näytön käyttöä samanaikaisesti. Käytännössä se voi tarkoittaa esimerkiksi kahta erillistä näyttöä mobiililaitteessa ja kolmatta näyttöä HDTV:n ruudulla.
Kuten myös Nvidian Tegra 2 -alusta, Orion jaksaa pyörittää 1080p-tason videokuvaa, mikä luo mielenkiintoisia käyttömahdollisuuksia yhdistettynä kolmen erillisen näytön tukeen.
Uutta prosessoria tullaan toimittamaan valituille asiakkaille vielä tämän vuoden puolella, mutta massatuotanto saadaan käyntiin joskus ensi vuoden puolenvälin tietämillä.
Kommentit (13)
Samsung vetää hyvin
ja akku kuluu loppuun noin parissa tunnissa ellei sitten anna puhelimen vaan olla...
2@
>ja akku kuluu loppuun noin parissa tunnissa ellei sitten anna
>puhelimen vaan olla...
Idea on juurikin päinvastainen.
Pitää nyt muistaa se, että jos rautaan lätkästään yksi prosessoriydin lisää, niin se ei automaattisesti tarkota, että siitä oikeasti olisi jotain todellista hyötyä. Myös käyttöjärjestelmän pitää tukea moniprosessorisysteemiä, muuten ytimien määrän kasvattaminen on ihan yhtä tyhjän kanssa.
On se kumma juttu, kun puhelimet menee kohta tehojensa puolesta ensimmäisten miniläppäreiden ohi. Huh huh.
Joo, dualscreen full-hd, dualcore, superhypergt luuria odotellessa. No eiköhän pelintekijät tuollekin käyttöä löydä.
Vastaavia julkaisuja on ollut jo keväällä, Texas Instruments julkaisi OMAP4-sarjan puoli vuotta sitten, samoin Marvell Armada 600 -sarjan. NEC puolestaan esitteli helmikuussa Barcelonassa neljän ytimen Cortex A9:ää. Ja Qualcommilta on luonnollisesti loppuvuodesta luvassa tehokkaampaa päivitystä Snapdragon sarjaan.
Yhteisenä tekijänä kaikissa on tietysti ARM, ja kun yhtiö lisensoi tekniikkaansa kaikille (eikä valmista itse mitään), on pelissä ihan mukavasti kilpailua.
@4
Täysin totta, ja esimerkiksi pelintekijöillä on omat hankaluutensa siinä, että osassa laitteista tulee olemaan kahden ytimen prosessorit ja osassa ei. Sillon koodiviritelmästä ei saada kaikkea irti, koska rinnakkaisuuteen perustuva ohjelmointi on aloitettava vähän eri lähtökohdista.
Kernelin puolesta multicore-tuki on Nokian osalta Symbian^3:ssa, mutta ainakin jonkun roadmapin mukaan se on tulossa koko käyttöjärjestelmän osalta käyttöön vasta nelosessa.
MeeGo on hieman eri asia, sillä Linux-kernelissä multicore-tuki on ollut jo vuosikausia.
@8
Tuskimpa Symbian^3 luureja tuleekaan markkinoille multicore-prossuilla... Joten näkisin multicore-tuen ajoituksen melko hyväksi, jos se tulee Symbian^4:n mukana ensi keväänä.
@9
Eikä ole varsinaisesti tarvettakaan (Symbian), jos kuormaa esimerkiksi N8:ssa on osattu jakaa tasaisesti grafiikkakiihdyttimen ja cpu:n kesken. Symbianin on kuitenkin tarkoitus olla kohtalaisen kevyt järjestelmä, mikä on toisaalta ihan toivottavaa. Kilpailevat järjestelmät kun muuttuvat jatkuvasti yhä raskaammaksi.
N8 olis saanut tätä odottaa.
11@
>N8 olis saanut tätä odottaa.
Miten niin ? Mitäs järkeä olisi ollut odottaa ensivuotta ? Nykyisen N8 aika on nyt ja seuraavan version myöhemmin ja tuskin Nokia alkaa siinä käyttämään Samsungin ARMia.
@11
Sarjassamme taas näitä... huoh.
Kerro nyt edes, että miksi satut olemaan sitä mieltä. Jokaista päähän pistoa ei tarvi tännekään kirjoittaa.
Nokian, kuten ei kenenkään muunkaan, kannata odotella jotain tuplaydin prossuja puhelimiinsa.