Uutta sivustolla

Tervetuloa takaisin!Edellisen käyntisi jälkeen Puhelinvertailuun on tullut .

Katso tapahtumat viime käyntisi jälkeen.

Samsungin irtiotto Googlesta valmis parrasvaloihin

17
Matti Vähäkainu

Samsungin irtiotto Googlesta valmis parrasvaloihin
Samsungin Tizen-alustaa on odotettu puhelimiin jo toista vuotta, mutta uusimpien tietojen mukaan pian on vihdoin aika esitellä ensimmäinen Tizen-puhelin. GSMArenan mukaan Samsung olisi esittelemässä uudenlaisen puhelimen MWC-messuillla noin puolentoista kuukauden päästä.

Samsung on sivuston mukaan lähettänyt kutsuja helmikuussa Barcelonan MWC-messuja edeltävänä päivänä järjestettävälle pressitilaisuudelle. Samsung kertoo, että tilaisuudessa esitellään Tizen-käyttöjärjestelmää laitteella, mutta ei paljasta sen enempää. Samsung järjestää tilaisuuden yhdessä Tizen-kumppani Intelin kanssa.
Tizen on Samsungin kakkossuunnitelma Androidin varalle ja Samsungin mahdollinen suurempi irtiotto Googlesta. Korealaisyhtiö on panostanut ja tukeutunut vahvasti puhelimissaan ja tableteissaan omiin brändeihin, sovelluksiin ja ominaisuuksiin.

Kommentit (17)

taizen@ (vahvistamaton)

1

Samsungilla on "hyvin pullat uunissa" eli vaihtoehtoja ja ("jatko turvattu"),josta jokainen voi valita...Android,WP8 (ehkä pian myöskin WP9 ...(ellei sekin jää "marginaalikäyttikseksi" Nokian/Microsoftin kanssa?) ja Tizen!. =) ;)

Vastaa
Phiideer
Phiideer

5

Kyllä se kannattaa olla jokin oma varakortti. Google (ja Microsoft, jos saavuttaa kunnon jalansijaa) varmasti käyttävät valtaansa ei niin reilulla mentaliteetilla - varsinkin, kun ovat itse lisenssoijien suoria kilpailijoita. No, Google on jo tätä harrastanutkin:

"While it might not be an official requirement, being granted a Google apps license will go a whole lot easier if you join the Open Handset Alliance. The OHA is a group of companies committed to Android—Google's Android—and members are contractually prohibited from building non-Google approved devices. That's right, joining the OHA requires a company to sign its life away and promise to not build a device that runs a competing Android fork." - Ars Technical, "Google’s iron grip on Android".

Vastaa
taizen@ (vahvistamaton)

6

Windows Phone 8 puhelimet sopivatkin hyvin yksinkertaisille ihmisille,jotka eivät halua oppia mitään uutta vaan haluavat kulkea vanhan (isänmaallisen...) kaavan mukaan (vertaus: Symbian vs. WP8)!!.

Vastaa
failzen (vahvistamaton)

8

Ei Samsung ja Intel ole ennenkään toimivaa softaa saaneet kasaan. Pessimisti olen ja epäilen että tästäkään mitään tulisi. Hienoja speksejä ja suunnitelmia paperilla, mutta toteutus on mitä on. Nytkin on vuosia kestänyt eikä ensimmäistäkään julkaisua ole vielä ulos saatu. Samsung ei ole pärjännyt eikä tule pärjäämään omilla softa toteutuksillaan missään ikinä. Ilman Googlen Androidia se olisi aika mitätön puhelinvalmistaja tällä hetkellä. Tizenkin tulee olemaan floppi ja se haudataan kaikessa hiljaisuudessa parin vuoden sisällä.

Vastaa
taizen@ (vahvistamaton)

9

failzen. -Voisitko hiukan perustella väitettäsi?.Väitätkö,että Meego olisi menestynyt paremmin???.

Vastaa
tataka
tataka

10

Bada oli surkea mutta myi koska samsung, tizen myy vielä paremmin koska samsungon brändi nykyään paljon parempi kuin badan aikaan.

Mielenkiintoista tuleeko sailfish, tizen, ubuntu, firefox os saamaan enemmän jalansijaa. Menestykseen vaikuttaa tosin myös kuinka moni valmistaja lähtee mukaan, tosin samsung pärjäisi tizenin kanssa yksinkin toistaiseksi.

Vaikeaa tulee olemaan tulla googlea ja applea haaastamaan, microsoftkaan ei ole onnistunut kunnolla ja vaikeutuu koko ajan, kyllä se vaikeuttaa jos ostanut sovelluksia kymmenillä euroilla ekosysteemistä x ja vaihtaa toiseen jossa vähän hyviä sovelluksia&pelejä ja pitäisi ostaa taas sovelluksia että saa mukavasti käytettyä puhelintaan.

Firefox os on tosin enimmäkseen html5 sovelluksia käyttävä ja ubuntussa toimii pc käytössäkin jos arm tukea saa sekä sailfish toimii android sovellukset tosin virallisesti ei saa google playta asennettua.

Vastaa
taizen@ (vahvistamaton)

11

Tizenillä on jo 13 valmistajan tuki,joten kehitys ei voi olla ihan huonompaan suuntaan.

Vastaa
failzen (vahvistamaton)

12

taizen: Listaapa kaikki Samsungin ja Intelin omat hyvin menestyneet softaprijektit. Aika vähissä on. Molemmat ovat rautavalmistajia ja ovat vahvasti riippuvaisia muiden valmistajien softasta, yksinään eivät pärjäisi. Jos et tiennyt niin Tizen pohjautuu Moblin-Meego-Bada -järjestelmiin, Intel ja Samsung kaikissa noissa mukana ja kaikki nuo ovat flopanneet.

Vastaa
Jonahan
Jonahan

13

En itsekään oikein jaksa uskoa tuon menestykseen, koska molemmilla pääkehittäjillä on niin monta hutia takanaan. Mutta ymmärrän kyllä, että Samsungilla on halua päästä eroon Googlesta, joka kilpailee suoraan sitä vastaan Nexus ja Moto-laitteillaan.

Mielenkiintoiset vuodet ovat edessä, jos softa on oikeasti kunnossa (tuskin) ja jos markkinointiin käytetään riittävästi miljardeja (tuskin) on tällä sentään mahdollisuus, toisin kuin MeeGolla, BB10:lla tai Jollalla.

Vastaa
taizen@ (vahvistamaton)

14

Jonahan. -Mistä moinen negatiivisuus...???.Yhteistyöllä ohjelmistoyritysten kanssa Samsung saa varmasti positiivista kehitystä Tizeniin!.Toivottavasti Samsung ei tule lisäämään "raskasta" käyttöliittymää myös lisää,mikä on Galaxy-malleissa pieni..."ongelma"!!.

Vastaa
Jonahan
Jonahan

15

@14
Kuten jo kirjoitin, sekä Intelillä että Samsungilla on hyvin huono track record softaprojektien osalta. Rautafirmat ovat keskimäärin muutenkin heikkoja softan kanssa.

Ja uuden alustan breikkaamisen onnistumiseen tarvitaan todella iso panostus usean vuoden ajalta, saa nähdä ovatko Intel, Samsung ja muut valmiita sellaiseen, pidän sitäkin epätodennäköisenä.

Vastaa
Jonahan
Jonahan

17

@16
En nyt ymmärrä mitä yrität sanoa. Meegoa yrittivät Intel ja Nokia puuhata noin neljä vuotta sitten. Se floppasi täysin. Tizen ei ole MeeGo, vaikka niissä jotain samaa onkin. Aivan samalla tavalla voisit väittää badan onnistuneen täydellisesti, koska sitäkin on käytetty Tizenin pohjalla.

Molemmat floppasivat ja niiden perillisellä Tizenillä on suuri todennäköisyys kokea sama kohtalo, toki mahdollisuudet ovat paremmat kuin vaikka Jollalla tai BB10:lla.

Vastaa