Tap-Fu-peli julkaistiin iPhonen App Storessa 16. lokakuuta, ja Yhdysvalloissa sillä oli aluksi hintaa 3,99 dollaria ja nyt 1,99 dollaria (Suomessa 2,99 ja 1,59 euroa). Kehittäjän omiensa sanojen mukaan peli on varsin laadukas, ja sen ostaneet käyttäjät ovatkin siitä pitäneet. Monet eivät kuitenkaan sitä ole ostaneet, vaan ovat ladanneet sen ilmaiseksi ohi App Storen.
Tap-Fu-pelissä on verkon kautta toimiva huippupistejärjestelmä, johon pelaajat voivat halutessaan manuaalisesti lähettää omat pisteensä. Samalla mukana seuraa kuitenkin myös tieto pelin alkuperästä, mikä on mahdollistanut Neptune Interactivelle mielenkiintoisten tilastojen julkaisemisen peliinsä liittyvästä piratismista.
Tilastojen mukaan pelin julkaisun jälkeen 16.-22. lokakuuta pistelähetyksistä 50-90 prosenttia on tullut App Storen ohi, ilman maksua ladatuista versioista. Myös toinen tilasto on mielenkiintoinen: yksikään pelin luvattomasti ladannut ei ole ostanut peliä, mikä tuhoaa yhden piraattien keskeisimmistä puolustuksista toimilleen. Lisäksi suurempi osa piraattien huippupisteistä on pelin ensimmäisiltä tasoilta, mikä viittaisi vain lyhyehköön käyttöaikaan verrattuna pelistä maksaneisiin.
Kehittäjän mukaan Apple ei ole tehnyt paljoakaan piratismin estämiseksi. Tämän vuoksi heidän suunnitelmissa onkin muutamia omia toimia sovellusten suhteen, mukaan lukien esiin hyppäävät kehotukset ostaa sovellus, jos käytössä on epävirallinen versio sekä siirtyminen ilmaiseen perusversioon ja lisäominaisuuksien myymiseen sovelluksen sisäisesti, mikä tuli mahdolliseksi hiljattain.
Mielenkiintoista on myös kuinka nopeasti Tap-Fu-pelin julkaisun jälkeen siitä oli murrettu versio saatavilla ilmaiseksi: aikaa kului vain 40 minuuttia. Lisäksi kehittäjän mukaan pelin hankkiminen luvatonta tietä oli jopa helpompaa kuin tavallisesti iTunesin kautta.
Kommentit (62)
Olisi kiva kuulla afterdawnin piratismin puollustajien juttuja. "lataan peliä ja testaan sitä ja sitten ostan sen"
Mac-fanien piratismi käyttäytyminen on varsin erilaista kuin windows-veikkojen.
Kuitenkin nyt on kyseessä matkapuhelinpeli joten se tuskin on verrannollinen mitenkään muihin pelikoneisiin kuten pc/konsolit
Eikös tuo teksti osoita sen, ettei pelaajat nimenomaan ole kiinnostuneet pelistä. Se on ladattu ja pelattu parikertaa, jonka jälkeen sitä luvattomasti ladanneet eivät ole enää jaksaneet pelata. Minusta tuossa nyt ei ole mitään argumentteja piratismia vastaan kuin, että se on yleistä applellakin.
Minustakin tuo kertoo lähinnä erilaisista kulutustottumuksista. Halutaan kokeilla, muttei maksaa. Jos pelin ostaa, sitä alitajuisesti tavallaan sitoutuu sitten pelaamaankin koska onhan siitä sentään maksettu.
"Eikös tuo teksti osoita sen, ettei pelaajat nimenomaan ole kiinnostuneet pelistä. Se on ladattu ja pelattu parikertaa, jonka jälkeen sitä luvattomasti ladanneet eivät ole enää jaksaneet pelata."
Aivan samaa mieltä kyllä Zakun kanssa.
"Kehittäjän omiensa sanojen mukaan peli on varsin laadukas, ja sen ostaneet käyttäjät ovatkin siitä pitäneet."
No varmasti on syytä kehittäjien pitää peliään "varsin laadukkaana", mutta ei tämä tarkoita sitä että kaikki muut pitäisivät ja ovatpahan tämänkin uutisen ansiosta saaneet huomattavaa julkisuutta pelilleen.
"yksikään pelin luvattomasti ladannut ei ole ostanut peliä" -- "suurempi osa piraattien huippupisteistä on pelin ensimmäisiltä tasoilta, mikä viittaisi vain lyhyehköön käyttöaikaan verrattuna pelistä maksaneisiin"
Eli kyseessä on huono peli, josta ei ollut saatavilla demoa? "Lataan pelin, testaan sitä ja lopuksi ostan sen vaikka se olisi huono" ei kuulosta erityisen järkevältä...
Sen takia noista on yleensä ilmais versiot..
Kuka nyt piratismia lähtisi selittelemään? Laitonta mikä laitonta. "varastan kaupasta limun ja ostan sitä uudestaan jos se on hyvää"
Sääliksi käy kehittäjiä, on nimittäin lähes yhtä helppoa hankkia ohjelma netistä laittomasti, kuin App storesta laillisesti ja maksullisesti.
Go Apple!
@9 kerrankin samaa mieltä :) Tuntuu nykysin olevan aika vähän näitä jotka näkevät laittoman laittomana..
aika onnetonta piratismin puolustamista, jos peliä on viitsinyt edes yhden tason pelata niin kyllä siitä pitäisi viitsiä se puolitoista euroa sitten maksaa, vaikka piraattiversio edellä menisikin.
Tässä on loistava esimerkki kuinka demot ja kokeiluversiot ovat tärkeitä ja kuinka ne tulisi saada ladattua mahdollisimman helposti.
Mutta oli se tilanne mikä tahansa niin aina noita hamstereita löytyy jotka keräävät ja jakavat kaiken.
Tämä uutinen olisi ehdotonta kamaa tuonne AfterDawnin puolellekkin.
Olenkin aina tuuminut, että miten paljon ihan oikeasti waretetuista peleistä päätyy ostoslistalle pienen kokeilun jälkeen. Samalla tämä myöskin todistaa, ettei hintakaan tunnu olevan kovinkaan iso tekijä, josta myöskin warettajat paljolti repii perusteluja teolleen.
Kätevästi ja iänikuisesti piraatit jaksavat keksiä tekosyitä latailuilleen. Jos pelistä ei ole demoa saatavallia, se on siis oikein ladata ilmaiseksi? No tämähän varsin pätevä logiikka onkin.
Toiseksi, jos kerran piraatit ovat vain pelanneet ensimmäisiä tasoja, kuinka ~85% lähetetyistä pisteistä on piraattien lähettämiä? En ole varma, miten pistesysteemi kyseisessä pelissä toimii, mutta eikö tämä tarkoita, että todellisuudessa piraattien määrä on vieläkin suurempi kuin tuo ~85%? Ja tämä ykkösargumentti, "ostetaan pelit sen jälkeen kun waretetaan", ei helvetti piraatit, kasvattakaa selkäranka.
Onko se niin vaikeata myöntää?
Koska peli on ollut selkeästi paska (pelanneet vain ekaa tasoa) joten tietenkään kukaan ei ole sitä ostanut, lol
Eli edelleen pitää paikkansa että usein piraatit ostavat pelin jos sitä on ensin kunnolla saanut testata (ei mitään kusista demoa) Ei varmasti päde kyllä johonkin kännykkäpeleihin vaikka olisi kuinka laadukas.
iPhone on verrattavissa PSP:hen. Youtubessa tai muualla netissä on videoita ja arvosteluja joista saa hyvän kuvan pelistä ja yleensä peleistä on demoja jne joten se että haluaa testata ei ole hyvä syy.
asd, kerroppa esimerkki jostain demosta mikä ei anna tarvittavaa kuvaa pelistä. Itse en tälläiseen demoon vielä törmännyt, kyllä kaikista demoista on tullut selväksi millainen on pelimekaniikka ja tuntuma pelissä.
esim demot jossa ei voi ite pelata, jotain esittelyvideoita
"Eli edelleen pitää paikkansa että usein piraatit ostavat pelin jos sitä on ensin kunnolla saanut testata (ei mitään kusista demoa) Ei varmasti päde kyllä johonkin kännykkäpeleihin vaikka olisi kuinka laadukas."
Aika pitkälle johdateltu päätelmä. Jos pelin warettajista EI KUKAAN ole ostanut peliä itselleen laillisesti, niin minusta se ei ainakaan yksinkertaisesti kerro pelin olleen niin huono, ettei KUKAAN sitä ostaisi sen takia.
Lisäksi laki on edelleenkin yhdenvertainen minkä tahansa alustan pelille. Eli rakensit uuden perustelun waretukseen. Kun peli on tietylle alustalle tehty, niin sen voi ihan vapaasti warettaa.
En lainkaan puolusta peliä appstoren ohi pelanneita ja maksamattomia käyttäjiä, mutta voin kyllä hyvin ymmärtää heitä.
Käykäätten esim youtubesta kurkkaamassa, millainen peli Tap Fu on.
Hienoa. Näitä iphonen pelimarkkinat ovat jo täynnä näitä hack 'n slash -napuja. Ainakaan itse en ostaisi tuota peliä ellen äkkipäissäni appstoresta vain jotain nappaisi.
Vaikka peli ei ole lainkaan huono ja siihen on selvästi käytetty paljon vaivaa, sen markkinat ovat aivan tukossa. Väitän, että suurin osa tuon varettaneista pelaajista sitä jonkin aikaa nakuttaa, muttei katso enää jälkikäteen ostamisen olevan vaivan arvoista.
Ja toistan, en halua tässä puolustaa warettajia, ovathan nuo tilastot aika rumat.
@9
Analogia on enemmänkin: "Käy lukemassa kirjakaupassa kirjan, eikä osta sitä, jos se on huono".
@14
Voisiko olla, että pelin ostaneetkaan eivät ole hirveän pitkälle pelanneet...?
Piratismi on kyllä väärin, mutta ei se ole mielestäni kuitenkaan sellainen katastrofi, mitä monissa uutisissa maalaillaan. Ja musiikkiteollisuuden "kriisin" koen olevan vain hyvä juttu alalle.
Välillä on mietityttänyt, että mikä on kuluttajasuoja, jos peli on "liian" buginen...? Tai jos peli ei kirvoita niitä "pelielämyksiä", joita mainonnassa luvataan/vihjataan...?
@21
Jos tuote on selkeästi risa, niin vika on tietysti valmistajassa. Onhan meillä Suomessa ikuinen takuu tuotteissa, jotka koskevat valmistusvirheitä.
Mutta perustelu mainoksista ei toimi... ainakaan Suomessa. Suomessa saa tuotettaan mainostaa liki miten haluaa ja se koskee ihan kaikkea mitä voi myydä. Tietysti jos paketista löytyyki juusto makkaran sijaan, niin silloin voidaan puhua tuotteessa olevan virhe tai on myyty kokonaan väärä tuote.
Juttua kirjasta en tajunnut. Voithan aina koettaa lukea kokonaisen kirjan kirjakaupassa, mutta olen melko varma, että melko äkkiä myyjä tule haastelemaan jotain. Onhan lehtihyllyissäkin useasti ihan suoraan kirjoitettu, ettei lehdet ole lukemista varten, vaan myyntiä.
@22
Analogiasta: meinaan vain, että mielestäni piratismi on enemmänkin verrattavissa tuohon kuin siihen, että varastaa kaupasta limua jne.(mitä kikuu sanoi).
Mutta onnistuuko pelin palauttaminen, jos perustelee, että tuote on liian buginen (välillä kaatuilee)....?
@23
Kyllä minä tajusin mitä ajoit takaa, mutten ymmärrä mistä tuollaisia ajatuksia tulee. Kirjan lukeminen kaupassa on meinaan ihan sama juttu siinä mielessä varkauden kanssa, että saat hyödyn ilmaiseksi ja samalla joku menettää jotain, koska ei saanut rahaa, koska varastit hyödyn.
Ylipäätään waretuksen puolustamisessa on se ongelma, etä hyötyä ei lasketa minään. Todellisuudessahan hyöty on se mitä ostetaan, ei se materiaali. Jos tarvitsen esimerkiksi sorvin, niin minullehan on periaatteessa aivan sama miten sorvaukset hoituu, kunhan hoituu. Mutta ilmeisemmin menen hankkimaan sorvin. Voin tietysti varastaakkin sorvin saadakseni hyödyn tai vaikka puren kapulan muotoon. Ihan sama tilanne on sen kirjan kanssa. Voin ostaa, varastaa tai lukea sen kirjakaupassa.
Mitä tulee bugisuuteen, niin pääsääntöisestihän valmistajalle annetaan mahdollisuus tuotteen korjaukseen. Sitä varten on päivitykset.
@24
Se erohan siinä on tietenkin, että kirja-analogiassa ei ole sitä fyysistä varastamista. Itselleen saa hyödyn, mutta sen hyödyn hinta ei ole suoraan joltain pois.
Ongelmallista on laskea peliwaretukselle hyöty - yleensä kun pelit ovat jotain muuta kuin hyödyllisiä (lukuunottamatta esim. reaktiokyvyn kasvua).
Mutta onko pelien kohdalla jotain ennakkotapauksia olemassa? Kuitenkin pelivalmistajan pitäisi suorittaa korjaus kohtuullisessa ajassa.
Missä vaiheessa noita on alettu kutsumaan demoiksi? kyseessä on video.
Vastaa
@25
Mitä luulet? Kumpi on kannattavempa, se, että tekemäsi hyöty meneekin ilmaiseksi, kuin, että joku maksaa siitä?
Pelit ovat viihdettä. Loppujen lopuksi kaikkea syömäämme ruokaakaan emme tarvitse. Syömme ja sitten voimme keinotekoisesti kuluttaa energian pois.
http://nynerd.com/wp-content/uploads/200...s-not-theft.gif
@28
Edelleenkin, tekijälle on menetys jokainen myymäti jäänyt tuote. Ei piratismi suoranaisesti ainakaan rahaa tuo lisää. Välillisistä hyödyistä taas ei ole pahemmin näyttöä ja tämä pelin kopioiminen näyttää melko raadollisesti, ettei olisikaan.
@28 tosta sun kaaviosta nyt puuttuu se että sitä rahaa ei tipu sille kehittäjälle pesoakaan. Olekkos useesti tehnyt duunia ilman palkkaa, koitappa joskus niin ymmärrät tunteen.
@26
aina ne on demoja ollut ja demoiksi kutsuttu....demo=esittely
@27
Se, mikä on kannattavampaa, ei ole minulla ollut mikään pointti. En tässä puolusta piratismia.
Mutta peleissä, ohjelmissa ja muussa immateriaalissa omaisuudessa laittomalla kopioinnilla "varastetaan potentiaalisia tuloja". Vaikka joskus/monesti lopputulos voi olla yhtä vahingollinen kuin varkaudessa, niin kyse ei ole ihan samasta asiasta.
Tämä tulee esille, kun pähkäillään immateriaalisia oikeuksia astetta pidemmälle (nopea pintapuolinen esimerkki: vertaillaan ostetun tietokoneohjelman kopiointia toisellekin kotikoneelle vs. ostetun musiikkikappaleen kopioimista tietokoneelta kannetavaan musiikkisoittimeen)
@29
Kyllä...ainakaan pelien kohdalla on vaikea nähdä mitään hyötyä peliä myyville, mutta taas ohjelmistopuolella asia ei ole yhtä selvä. Ajatellaan esim. monimutkaisia työkaluja kuten 3D-mallinnusohjelmia, jossa jonkun tietyn työkalun oppinut käyttäjä on aika syvälle sitoutunut ko. ohjelmaan. Tällöin tämä kyseinen käyttäjä tuo todennäköisesti euroja työmaailmassa - ellei firma sitten harjoita piratismi (ei mikään harvinaisuus tämäkään kait).
@29
Ei ole ihan sama, mutta kuitenkin. Ihan kuten itsekkin totesit. Hyöty ja työmäärä varastetaan mitä ohjelmasta saadaan tai mitä siihen on panostettu.
Mitä tulee ohjelmistoihin, niin siinä vielä kasvaa entisestään hyödyn varastaminen sekä tietysti monimutkaisten ohjelmien tekoon vaadittu työmäärä ja sen hukkaan heitto.
@34
Mutta edelleen kyse potentiaalisista menetyksistä ei aktuaalisista. Ja ohjelmistoissa se ns. menetetty potentia voi palautua jopa suurempana myöhemmin. Ns. ruohonjuuripiratismi voi synnyttää tietyn ohjelmiston kannatusta. Esim. photoshopin kohdalla voi hyvinkin olla näin käynyt.
Loppujen lopuksi en ole kyllä yhtään varma kumpi vaatii enemmän työpanosta: moderni monimutkainen ohjelma vai moderni monimutkainen peli...
@35
Puhut osuvasti "voi palautua". Nythän juuri on jollain asteella todistettu, että tämä "voi palautua" ei ainakaan ihan yksiselitteisesti toimi. Joten älä vaivaudu jankkaamaan.
Palkasta kuitenkin jokainen myymätön tuote on pois ja jokainen laiton kopio on varastettu hyöty. Eihän jokainen varastettu tavarakaan nyt ihan oikeasti ole aineellisesti mikään menetys.
@31 No just joo, eiköhän me tiedetä molemmat mistä "demosta" mä puhuin. Testaatko usein demoja youtubessa?
Faktahan on se että suurin osa näistä mahtavista piraateista ei kuluta fyrkkaa kuin korkeentaan aihoihin ja olihan se tossa uutisen artikkelissa jo aika hyvin todettu miten tuo teoriasi toimii.
Jos peli on paska niin sen pitäs näkyä puhtaasti myyntikäyrän laskuna ei muuna.
@36
Tyhmäähän olisi väittää, että "välttämättä" palautuisi, koska näin ei ole. Mutta on aivan mahdollista, että esim. photoshopin suosio (tai vaikkapa 3D max'in) ei olisi nyt niin korkealla, jos junnut menneisyydessä eivät olisi niitä kopsanneet itsellensä, oppineet käyttämään ja nyt vanhempina ostaisivat(kun on varaa tai olisivat firmassa puhumassa asian puolesta). Tätä tukemaan minulla ainakaan ei ole mitään lukuja, mutta esim. microsoft käyttää samanlaista logiikkaa viedessään tuotteitaan uusille markkinoille (sitoutetaan ihmisiä tuleviksi asiakkaiksi tarjoamalla jotain alkuun ilmaiseksi tai lähesilmaiseksi [jep, ei 1:1 sama asia, mutta...]).
Jankkaan sen verran lisää, että kysyn: miten on todistettu, että "voi palautua" ei yksiselitteisesti toimi?
Lisäyksenä tuohon aikaisemmin mainitsemaaniin "potentiaalisen menetyksen palautumiseen": voi myös olla, että tämä potentiaalinen menetys ei koskaan olisikaan voinut ollakaan aktuaalinen menetys. Tämä erityisesti ajatellen nuoria käyttäjiä, jotka veikaan olevan suurin piratismiryhmä.
@37
Mistä sitä tietää, minkälaiset kulutustottumukset/käyttäjätottumukset kyseisillä artikkelin piraateilla on. Toisaalta olisi mielenkiintoista katsoa tuon artikkelin dataa tarkemmin esim. millä keinoin pääteltiin, että: "-- yksikään pelin luvattomasti ladannut ei ole ostanut peliä --"
Edelleenkään en tässä ole piratismin puolella, mutta mielestäni se myös tuo hyötyjä jossain yhteyksissä. Ja, mielestäni edelleen, peleissä ei niinkään/laisinkaan.
@38
Tämän artikkelin mukaan. Älä siis jankkaa. Sinulla on vahva olettamus vaikka artikkeli suoraan väittää vastakkaista.
Satunnannainen pelien ostaja ja toisinaan warettajakin julkaisee nyt linkin myös aika mielenkiintoiseen tilastoon: http://www.figma.fi/tilastot.htm
Vastaa
Mitä tästä sitten pitäisi päätellä? Että markkinat ovat kymmenessä vuodessa kaksinkertaistuneet ja myydyn pelin hinta on jonkin verran kasvanut? Tuosta ei näy lainkaan, miten waretettujen/ostettujen pelien suhde on muuttunut tai vaikuttanut tulokseen.
Lähinnä pitänee tehdä sivuoivallus, että koska pelien myynti on kasvanut, samankokoinen siivu on ehkä pois muulta viihdemyynniltä (musiikki, leffat), olettaen että kuluttajilla on suunnilleen saman verran käytettävänä rahaa viihteeseen. Tämä _voi_ viedä pohjaa TO-järjestöjen vaatimuksilta.
No tuo tilasto nyt ainakin näyttää sen, että piratismia on turha syyttää pelien myynnin vähenemisestä. Vastuullinen piraatti myös ostaa sisältöä, niin se maailma onneksi toimii, vaikka tekijänoikeususkovaiset väittäisivät ihan muuta.
Vastaa
Vaan ei se näytä sitä. Se näyttää vain, että myynti on kasvanut piratismista huolimatta.
Asia on vähän ongelmallinen, sillä kukaan ei ole kyennyt esittämään kaikkien osapuolien hyväksymää tilastoa siitä, miltä lukemat näyttäisivät ilman piratismia. Myynti voisi olla moninkertainen. Tai sitten ei. Itse olen huomannut warettaneeni huomattavan määrän pelejä, joita en missään tapauksessa muutenkaan olisi ostanut, jolloin waretuksella ei ole ollut vaikutusta myyntiin.
Toisaalta olen monesti ensin warettanut pelin, jota en muuten olisi ostanut ja myöhemmin pistänyt rahat kauppaan => waretus kasvatti myyntiä.
Vastaavasti olen warettanut ja jättänyt ostamatta. Sinänsä en kyllä ymmärrä, miten tämä eroaa demon lataamisesta ja ostamattajättämisestä. Muutenkuinettä päätös on tehty valmiin pelin perusteella.
Tiedähäntä. Pääajatus kuitenkin on, että tuollaisesta pikkutilastosta on täysin mahdotonta tehdä millään tavalla kattavia johtopäätöksiä waretuksen vaikutuksesta.
Jsusi, juuri näinhän asia on, sama kuin kokeilisi demoa :)
@40
Artikkeli puhuu peleistä. Totesinkin tuossa aikaisemmin mm. "Kyllä...ainakaan pelien kohdalla on vaikea nähdä mitään [piratismista] hyötyä peliä myyville"...jonka jälkeen olen kirjoittanut(tai ainakin yrittänyt) ohjelmistoista enkä peleistä.
Ja en tietenkään voi ottaa tätä artikkelin sisältöä kiveen kirjoitettuna, kun puuttuu varsinainen data - on vaikea varmentaa kehittäjän väitettä.
@41
Mutta, tuo tilasto ei erittele konsolipelejä. Pelikonsolit toimivat kohtuullisena anti-piratismi -laitteina - harva jaksaa nähdä modauksen vaatimaa vaivaa...ja ottaa sitä riskiä, että konsolista tulee paperipaino. Tuon tilaston mukaan on mahdotonta sanoa piratismin vaikutuksesta.
@47
Tottakai on mahdollista, koska stillborn niin haluaa.
Jsusi on selitysten mestari.
Naulan kantaan. Myyntitilastoista ei voi tehdä mitään muita johtopäätöksiä kuin sen, mitä ne näyttävät, eli myynnin määrän. Nyt pitäisi tehdä enemmän ostokäyttäytymistutkimuksia, sillä haluaisin oikeasti tietää, miksi pelien myynti on kasvanut, vaikka suuri osa peleistä on helppo hankkia ilmaiseksikin. Muutenhan tuo uutinen on ihan mielenkiintoinen, sillä siinä pelin kehittäjä on oivaltanut ja ottanut käyttöön sellaisia keinoja, millä hän saa peleilleen lisää ostajia ja hyvä niin. Vielä kun saisi jostain tuon pelin myyntiluvut esille niin niitä voisi verrata toisiin peleihin?
Vastaa
Myynti on kasvanut, koska niin kehittyvät bisnekset ruukkaavat tehdä aihepiirin kasvattaessa suosiotaan. Ilmaiseksi hankkimisen helppouskin on vähän kyseenalaista. Totta kai waretus on helppoa, kunhan on ensin oppinut, miten homma toimii, mutta tämä vaatii hitusen sinnikkyyttä. Konsolipuolella vaaditaan mod-piirien kolvaamista. Aika suuri osa pelaajista ei ole valmis vaarantamaan laitteitaan. Ja joillakin ihmisillä on vielä omatunto ja perinteisempi käsitys oikeasta :)
Edelleenkin samaa mieltä. Minua häiritseekin eniten se, että piratismia syytetään viihdeteollisuuden alamäestä, vaikka se on omalta osaltaan auttanut sitä siihen, missä se nyt on.
Vastaa
@52
Miten niin omalta osaltaan? Ei ole mitään näyttöä, että piratismi on kasvattanut viihdeteollisuutta.
Hassuinta on, että lähdetään jopa piratismia puolustelemaan sillä, että kuitenkin kaikki teollisuus kasvaa.
- Piratismi on olemassa ja yleistynyt kymmenen viimeisen vuoden aikana
Vastaa
- Pelien myynti on tuplaantunut samassa ajassa
En yksiselitteisesti väitä eikä varmasti kukaan muukaan, että kasvun on aiheuttanut piratismin yleistyminen, mutta en näillä faktoilla lähtisi syyttämään sitä peliteollisuuden alamäestäkään. Kuten sanoin, tämä olisi tutkimisen arvoinen asia ja vastaushan tähän saadaan parinkymmenen vuoden päästä, kun voidaan tehdä pidemmän aikajakson vertailuja ja joku alkaa ihan oikeasti ilmiötä tutkimaan.
Toisin sanoen: Itsekkin toteat, ettei mitään näyttöä ole. Miksi ylipäätään lähdit esittämään, että piratismi kasvattaa viihdeteollisuutta?
Minä en siihen usko jo ihan ammattini/harrastukseni kautta.
Olen tietyllä tapaa jäävi sanomaan mitään mihinkään suuntaan, mutta minulla on ihan oikeasti kokemusta ja näkemystä asiasta. Jos minä sanon, ettei piratismi kasvata teollisuutta, niin se näkökantti ei ainakaan yksin liity omaan toimintaan tai arvauksiin muista. Minulla on ihan oikeasti kokemusta ja näkemystä asiasta.
Hieman älykkyyttä vaativa keskustelu on ilmeisesti mahdotonta sinun kanssasi, ei todellakaan millään pahalla.. Nythän jahdataan siis ihan oikeasti piratismia harrastavia henkilöitä taloudellisten tappioiden varjolla, joita ei ole edes todistettu.
Eli kun pistetäänihan oikeasti faktaa pöytään, niin siirryt vain henkilön haukkumiseen?
Kerrohan nyt meille kaikille mitä tarkoitat "oikeilla piraateilla"? Äsken kuitenkin puhuttiin piraateista, jotka warettavat ohjelmia ja pelejä itselleen.
Faktat laitoinkin pöytään eli pelien myynti on kasvanut ja waretus on lisääntynyt. On tietysti hieman provosoivaa väittää, että ne liittyvät jollain tapaa toisiinsa, mutta rinnakkaiset ilmiöt ne kumminkin ovat ja aiheesta olisi mukava käydä ennakkoluulotonta keskustelua. Sinä taas totuttuun tapaasi ainoastaan mutuilet omilla kokemuksilla. Eli sinun kanssasi on mahdotonta keskustella piratismista rakentavasti.
Minä käsitän "oikean" piraatin sellaiseksi, joka warettaa, mutta silti käyttää saman määrän rahaa sisältöihin, vaikka ei warettaisi. Ainakin minun kokemukset ovat sellaisia, että tällaisia piraatteja on paljon ja tilastotkin puhuvat sen puolesta, kun kerran myyntiluvut tuntuvat pysyvä korkeina piratismista huolimatta. Tämä uutisessa esille tullut tapaus onkin mielenkiintoinen ja mielelläni haluaisin tietää asiasta lisää, kuten mainitsin.
Eli sinä voit rauhassa "mutuilla" vaikkei sinulla varsinaista kokemusta koko aiheesta olekkaan. Paitsi tietysti henkilökohtainen.
On myöskin erikoista, että kun sanon yhtälailla kokemuksiin perustuvaa tietoutta, niin se ei olekkaan rakentavaa keskustelua, mutta sinun pelkästään henkilökohtaisiin kokemuksiin perustuva keskustelu sitten onkin rakentavaa.
Sinun mielestäsi sinun ajatus ainoa ja oikea, jossa piratismi nyt on vähintään viihdeteollisuutta kehittävää. Saanen kuitenkin olla eri mieltä.
Piratismi on mahdollisesti omalta osaltaan voinut jossain tapauksissa yksittäisten tekijöiden tunnettavuutta kasvattaa. Mutta samalla on aika paljon (kuten tässäkin uutisessa) viitteitä, että se ei ole pelkästään eduksi. Olisi aika erikoista, jos piratismi tulisi lailliseksi ja vielä sinun mielipiteellä kuorrutettuna. Ostaisiko oikeasti ketään mitään waretettavaa, jos voisi hyvällä omallatunnolla warettaa, koska sehän lain perustelun mukaan vain kehittää teollisuutta?
Perimmäinen ongelma on kuitenkin se, että tekijä saa tuotteellaan tehdä mitä haluaa ja niin se pitäisi ollakkin. Nykyinen keskustelu piratismista ja patenteista veisi tämän oikeuden tekijältä. Maailmassa tehdään uskomattomia määriä työtä oman tuotteen suojeluun, ettei sitä kopioitas ja se tekeminen vain lisääntyisi, jos waretus vapautuisi. Loppupeleissä tämä näkyy hinnassa ja jopa tuotteiden laadussa.
No en nyt kyllä pelkästään mutuile vaan totean ainoastaan, että ala on kasvanut vaikka piratismikin on yleistynyt ja sen kertovat tilastot ja omat kokemukseni tukevat noita tilastoja. Tuossa olet väärässä, että väittäisin oman mielipiteen olevan se ainoa oikea ja itsekin suhtaudun toisinaan epäilevästi siihen, että enemmistö tekisi niinkuin minä, eli ostaisi tuotteita vaikka saisi niitä ilmaiseksikin, mutta asia näyttäisi nyt vaan niin olevan. Se onkin sitten eriasia kuinka kauan tällainen kehitys jatkuu. Se mitä vastustan ja tulen aina paheksumaan, on ne keinot, millä piratismia yritetään kitkeä.
Perimmäinen ongelma on taas minun mielestäni se, että tuotteen ostajan tulisi saada tehdä ostoksellaan mitä haluaa.
Sovitaanko vaikka niin, että piratismi ei ole auttanut alaa kasvussa, mutta ei ole sitä tyrehdyttänytkään?
Niin, ongelmanahan on se, että teollisuus todennäköisesti vastaa jollain tavoin piratismiin ja siitä seuraa uusia tilanteita. Ihan alkuperäinen ongelma on se, että tekijöillä pitää olla oikeus omaan tuotteeseensa ja sen levitykseen. Nyt sitä rikotaan ja teollisuus vastaa.