I/O-kehittäjätapahtumassa raportoitu lukema on hyvin pitkälle sellainen kuin kolmansien osapuolien tarjoamista tiedoista on voitu päätellä. Vaikka Google hallitseekin älypuhelinmarkkinaa suvereenilla 80 prosentin markkinaosuudella ja Android-tablettienkin myyntiluvut ovat kasvussa, niin rahaksi sovelluskehittäjiä kiinnostava käyttäjämassa ei kanavoidu erityisen tehokkaasti.
Android-sovellusten kehittäjille Google on pulittanut viimeisen vuoden aikana viisi miljardia dollaria. Vuotta aiemmin lukema oli kaksi miljardia dollaria. Yhtiö kertoi samaisessa tapahtumassa hetkeä aiemmin, että Androidilla on tällä hetkellä miljardi aktiivikäyttäjää (kuukauden aikana).
Viisi miljardia dollaria on paljon rahaa, mutta se kalpenee kilpailevan App Storen rahaliikenteen rinnalla. Applen mukaan etupäässä iPhone- ja iPad-laitteille tarkoitetun kaupan kautta ostettiin sovelluksia vuoden 2013 aikana 10 miljardin dollarin arvosta (sis. Applen 30 prosentin provikan). Andreessen Horowitzillä työskentelevän Benedict Evansin arvion mukaan sovellusmyynti olisi kasvanut viimeisen vuoden aikana siinä määrin, että Apple on maksanut tämän ja viime vuoden WWDC-tapahtumien välillä kehittäjille 10 miljardia dollaria – tuplasti enemmän kuin Google.
Applella on ollut tapana kertoa WWDC:n avajaisesityksessä, paljonko iOS-sovellukset ovat tuottaneet kehittäjilleen, mutta tänä vuonna ilmoitusta ei kuulunut.
Evans arvioi aktiivisia iOS-käyttäjiä, ja sitä kautta myös iOS-sovellusten lataajia, olevan noin 470 miljoonaa kappaletta. Lukema on saatu laskemalla iOS-laitteiden viimeisen 24 kuukauden myynti. Näin ollen iOS-kehittäjät saavat puristettua puolet pienemmästä käyttäjämassasta tuplasti enemmän rahaa Android-ekosysteemiin verrattuna. Ei siis ihme, että monet sovellukset julkaistaan ensin Applen laitteille ja sitten vasta Androidille.
Applen ja Androidin mittava ero johtuu tietysti asiakasprofiileista. Apple on keskittynyt laitemarkkinoilla high-end-segmenttiin, kun taas Android-puhelimia ja tabletteja saa ostettua melkein millä hinnalla tahansa. Näin ollen Applen ekosysteemissä on maksukykyisiä ja -halukkaita käyttäjiä, kun taas Androidin käyttäjämassassa on paljon säästeliäitä ja kehitysmaissa asuvia ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta ostaa luottokortilla sovelluksia. Evansin mukaan Googlen pitäisi puskea aktiivisemmin eteenpäin operaattorilaskutuksen käyttöä kehitysmaissa.
App Annien tutkimuksen mukaan Google Playn liikevaihto syntyy lähes kokonaan freemium-sovelluksista (lähinnä peleistä).
Kommentit (11)
Tämän takia en käytä applea koska kaikki sovellukset maksavat appstoressa. Play kaupassa on paljon ilmaisia ja en maksa mitään jos on ilmaista saatavilla. Lataan netistä apk tiedoston ilmaiseksi luotettavista lähteistä.
Omistan Iphonen mutta latiakaan en ole Appstoreen laittanut enkä laita. Kaveripiirissä useita Applen laitteita ja aivan sama tilanne kukaan ei osta mitään sieltä eli eli... kuka tuota rahaa sinne oikeasti syytää, amerikkalaiset varmaankin. Tollaiset pikkusoftat pitää olla ilmaisia se on pelinhenki.
Tosi iso osa omppuappseista on ilmaisia. Ainoa josta maksan on BooxTV ja se on samanhintainen käyttiksestä riippumatta. Jos ei oikeasti tiedä asianlaitaa, ei kannata heittää luulohavaitojaan ilmoille.
Androidi on suosittu lasten ja nuorten keskuudessa joilla ei sitä rahaa niin paljoa ole ja suurinosa android laitteista joita myydään on alle 200 euron ja on paljon todennäköisempää että kalliimman laitteen ostaja ostaisi myös sovelluksia ja pelejä kuin jos on ostanut paljon halvemman laitteen.
Pitääkö myös hammaslääkäriin päästä ilmaiseksi? En syö, jos ei saa maksutta? Turha on tällä asenteella itkeä, jos on matolaatikoita täynnä koko Google Play Store, jostain se on kehittäjänkin saatava leivän päälle voita.
Sovelluskauppa on kyllä hassua. Otetaan esimerkiksi vaikka perus 20v jannu jolla on älypuhelin, jota käyttää paljon päivittäin. On sula mahdottomuus maksaa 1-2 euroa sovelluksesta, jota mahdollisesti käyttäisi useita tunteja, kymmeniä, jopa satoja tunteja ja josta olisi hyötyä. Toista on taas esim. baarissa 6€ oluttuopista ei tunnu missään.
Sovelluskehittäjän duuni tuskin on ruusuilla tanssimista suurimmalla osalla, ja jos haluan laadukasta softaa, en koe ongelmaa maksaa siitä mitätöntä euron-parin summaa.
Oma lukunsa on sitten pelit sisäisillä ostoilla, joihin syydetään sitten monen toimesta kymppejä tai jopa satasia kuussa.
Disclaimer; käytän firman iPhonea niin en ole saanut(?)/viitsiny ladata maksullisia sovelluksia lainkaan. Edelliseen omaan latasin myös todella vähän maksullisia (en paljoa kyllä ilmaisiakaan).
Juurikin näin, kun kyseessä on softa, pitäisi kaikki saada itselle heti ja ilmaiseksi. En ymmärrä, mutta jostakin syystä näin vain tuntuu olevan.
Eipä ole ei, "pienen, yksinkertaisen" softan tekemiseen menee *paljon* aikaa ja jollain sitä pitäisi elääkin. Ja jos softa pistetään kauppaan olettavat asiakkaat että ongelmatilanteissa on tuki, jonka järjestäminen myös maksaa.
Ristiriita asiakkaiden oikeana pitämän ohjelmistojen hinnan ja asiakkaiden vaatimusten välillä on erittäin suuri.
Koska se on mahdollista? Play Storella on tarjota lukuisia vaihtoehtoja jokaiselle maksulliselle sovellukselle, joten tuntuu vähän hölmöltä maksaa jostain jonka voi saada ilmaiseksi. Näin ainakin uskon olevan juuri monen kohdalla. "Hei, täähän on ihan loistava appi. Hitsi, koeaika loppu. No, lataampa jonkun ilmaisen kopion tilalle."
Ja sitten katsella mainoksia tai kärsiä huonommasta softasta.
Jokainen tietenkin tekee omat valintansa, mutta ero mitä ihminen on valmis maksamaan vaikka oluesta tai cappuccinosta tai softasta on huima, etenkin suhteessa niiden valmistamiseen ja nauttimiseen menevään aikaan.
Just, siinä pähkinänkuoressa syy, miksi softat tulevat edelleen ensin iOS:lle, sielläkin on samaa mentaliteettia, mutta huomattavasti vähemmän.
itse ainakin maksan hyvistä sovelluksista mieluummin kuin katson mainoksia, ei se pari euroa niin kova sijoitus ole hyvin tehdystä sovelluksesta mitä käytän päivittäin, osasta sovelluksista mitä käytän päivittäin olisin hyvin voinut maksaa enemmänkin.
Ennen en maksanut ja pohdin jopa laittavani piraattia sisään mutta pelotti liikaa.
Sitten ostin lapselle pari peliä, toinen maksoi jotain 73 senttiä ja tajusin että sehän on halpaa kuin ilma!
Kun käyn kaupassa pistän aina useita euroja pelikoneeseen jossa palautus prosentti on alle sata, eli häviän 100% todennäköisyydellä vuodessa yli satasen.
Tämän kun tajuaa niin alle pari euroa pelistä josta on iloa kuukausiksi ei enää tunnu kalliilta.
Freemiumista maksamista välttelin pisimpään kun olen aika hyvä pelaamaan ilman apuja ja pidän haasteesta mutta nyt jouduin taipumaan kun koko sarja lohikäärmeitä oli tehty mahdottomaksi ilman paria euroa oikeaa rahaa.
Joku kymppi vuodessa Google Playhin ei ole mitään kun Spotifyhyn menee 120€