Näin syntyvät Nokia-puhelinten kuvakkeet

Markus Lehtiniitty
15. heinäkuuta, 2009 19:58

Eilen nostimme esiin videon, jolla kerrottiin Nokian N97:n kotinäytön suunnittelutyöstä. Jatkamme tänään nostamalla esiin videon, jolla Nokian suunnittelija Rob Williams kertoo työstä puhelinten valikkokuvakkeiden takana.
Puhelimen valikkokuvakkeet ovat asia, joiden suunnittelu voi ensi alkuun tuntua erittäinkin yksinkertaiselta. Todellisuudessa asiat eivät kuitenkaan ole näin. Nokian puhelimia käyttävät päivittäin sadat miljoonat ihmiset ja kuvakkeiden täytyy kertoa oikea sanoma kaikille. Kuvakkeiden tuleekin edustaa ikään kuin globaalia kieltä. Tämä tekee niiden suunnittelusta erittäin haastavaa.
Alla olevalla videolla Rob Williams valoittaa hieman syvemmin työtä tuoreimpien, ainakin N97:ssä käytössä olevien Musiikki-, Kartat- ja Pelit -sovellusten kuvakkeiden takana.
Esimerkiksi Kartat-sovelluksen kuvakkeeksi ei voitu valita karttaan viittaavaa kuvitusta, koska Kiinassa ja Intiassa kartat eivät ole niin laajamittaisessa käytössä kuin täällä Euroopassa. Tämän vuoksi päädyttiin valitsemaan kuvaksi kompassi, joka on tunnettu navigointivälineenä kautta maailman.
Sama problematiikka hieman eri kulmasta koski myös Pelit-kuvakkeen suunnittelua. Pelit voivat olla hyvin erilaisia, joten piti löytää kuvake joka merkitsee kaikille universaalisti pelejä. Näin ollen päädyttiin valitsemaan peliohjaimen kuva.
Muuten, henkilökohtainen mielipiteeni on, että Nokia on mennyt kuvakkeidensa tyylikkyydessä viime aikoina eteenpäin valtavasti. Vielä vähän aikaa sitten Nokian kuvakkeet olivat usein melko laimeita, mutta uusimmissa älypuhelimissa niitä voi jo hyvällä omatunnolla luonnehtia jopa varsin aistikkaiksi.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.