Samsung Galaxy S4 kärysi: suunniteltu huijaamaan testiohjelmissa

Manu Pitkänen
30. heinäkuuta, 2013 20:44

AnandTech testasi Beyond3D:n foorumilla julkaistun viestin innoittamana Samsung Galaxy S4:n grafiikkapiirin ja suoritinytimien asetusten käyttäytymistä erilaisissa testiohjelmissa. Testin kautta ilmeni, että Samsung Galaxy S4 käyttää "dopingia", eli se on suunniteltu jo tehtaalla käyttäytymään tietyllä tavalla tiettyjen testiohjelmien rasituksessa.
Samsung ei ole kertonut julkisesti Galaxy S4:n Exynos 5 Octa -järjestelmäpiirin grafiikkasuorittimen suurinta mahdollista kellotaajuutta. AnandTechin mukaan grafiikkapiiri on suunniteltu toimimaan 480 megahertsin taajuudella. Grafiikkapiiri toimii tällä kellotaajuudella raskaimpienkin pelien kohdalla, mutta tiettyjen testiohjelmien rasituksessa kellotaajuus on suunniteltu kohoamaan 532 megahertsiin. Tällä tavalla saadaan aikaan todellisuutta ruusuisempia tuloksia.
Kyseenalaiselta vaikuttavaa käyttäytymistä havaittiin GLBenchmark 2.5.1:n, AnTuTun ja Quadrantin kohdalla. GFXBenchmark 2.7.0:n kohdalla ei havaittu kellotaajuuden kohoamista.
AnandTech havaitsi myös, että puhelimen Exynos- ja Snapdragon-versioiden suoritinytimien (CPU) kellotaajuudet pakotetaan maksimiin edellä mainittujen ohjelmien lisäksi myös Linpackissä ja Benchmark Pissä. Käyttäytyminen poikkeaa siinä määrin grafiikkasuorittimen käyttäytymisestä, että suorittimen maksimikellot ovat muidenkin ohjelmien saavutettavissa (mutta Samsung on pakottanut kellotaajuudet pysymään maksimissa näissä testiohjelmissa).

Lue myös nämä
Tägit
Samsung Android Samsung Galaxy S4
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.