Intelin ja Nokian yhteistyö käyttöjärjestelmien osalta on nyt kantanut ensimmäiset hedelmänsä, kun MeeGo-ohjelmistoalustasta julkaistiin eilen ensimmäinen Day 1 -nimellä kulkeva versio.
Ensimmäiset versio on tarkoitettu kehityskäyttöön, joten sitä ei suositella tavallisille kuluttajille. Oletuksena Day 1 -tarjoaa ainoastaan shell-ympäristöä, joten mitään erityisen graafista ei ole vielä tarjolla. Tuettuja laitteita ovat tällä hetkellä Nokian N900-puhelin sekä Intelin Atom-pohjaiset miniläppärit ja kämmenlaitteet. Omalle laitteelle sopivan version voi noutaa MeeGon virallisen lataussivun kautta.
N900:lle MeeGosta on tarjolla kahta eri versiota, joista ensimmäinen sisältää ainoastaan avoimen lähdekoodin komponentteja. Toisessa julkaisussa mukana on Nokian omia suljetun lähdekoodin lisäyksiä, joihin kuuluvat WLAN- ja BT-toiminnallisuuksiin liittyvät firmware-osat sekä akun hallintaan liittyvät toiminnot, joita ilman puhelin saattaa vahingoittua käytön yhteydessä.
Ensimmäinen normaalille käyttäjille suunnattu MeeGo (1.0) julkaistaan näillä näkymin toukokuussa ja tästä päivityksestä MeeGon kehittäjät tiedottavat tarkemmin lähipäivinä.
Alla video jossa MeeGo asennettaan N900:seen








vrr @ 1.4.2010 14:42
Ihan oikeasti sitten ihmiset, älkää asentako tätä ellette oikeasti tiedä mitä ootte tekemässä.
Ei ole teitä varten.
akse @ 1.4.2010 15:07
eikös sen maemon voi flashata takas jos joku menee puihin ?:)
Aki_A @ 1.4.2010 15:09
@1 http://talk.maemo.org/showpost.php?p=591181&postcount=9
Stonik @ 1.4.2010 15:17
Nyt vain etsimään komentoriville sopivaa taustakuvaa. ;)
hocvola (vahvistamaton) @ 1.4.2010 15:30
hyvät ihmist
kikuu (vahvistamaton) @ 1.4.2010 15:43
Supernörtit iskee!
TO-mafia (vahvistamaton) @ 1.4.2010 16:02
Uskomatonta sontaa joku komentorivi release :D
Vaikka avoimuus on hienoa ja kivaa, niin tämä on jotain ihan karmaisevaa. Liekö päivittyy repoista GUI:t aikanaan, siihen asti voi soitella puheluita komentoriviltä :)
Kertokaa nyt vielä että joo kyllä niin voi tehdä.
Aki_A @ 1.4.2010 16:09
En ymmärrä edellisiä kommentoijia. Meego 1.0 on kokoajan ollut tulossa toukokuussa. Olisiko tämä pitänyt jättää nyt välistä julkaisematta, koska vain kehittäjät tästä jotain saavat irti?
Homonaama (vahvistamaton) @ 1.4.2010 16:23
Yhtä kiinnostavaa kun maalin kuivuminen.. Uutisia tärkeistä asioista, kiitos. Mokia ei niihin uutisiin kuulu.
keke (vahvistamaton) @ 1.4.2010 17:13
Vain noobit eivät käytä kännykkäänsä komentorivin kautta!
marko2502 @ 1.4.2010 17:18
Ja "tietynlaiset" Pojat käyttävät iphonea, ja muita applen tuotteita
ville (vahvistamaton) @ 1.4.2010 17:21
@11 sellaset jotka osaa arvostaa laatua ja toimivuutta?
abacaca (vahvistamaton) @ 1.4.2010 17:49
Haistakaa valittajat perse, komentorivikäyttis puhelimeen on jotain aivan käsittämättömän coolia :D
Stonik @ 1.4.2010 18:44
Komentoriviltä ne Maemo, Android ja iPhoneOS:kin ovat alussa toimineet niiden Linux/Unix-juurien vuoksi. Meegon idea on heti alusta lähtien olla mahdollisimman avoin kehitystyöstä kiinnostuneille, ja siksi tämäkin on kaiken kansan ihmeteltävänä.
Ja onhan se hyvä että Meego kiinnostaa ihmisiä näin paljon siitäkin huolimatta, että se on vasta komentoriviasteella. :)
iDiootti (vahvistamaton) @ 1.4.2010 19:25
@12
Laatua ja toimivuutta arvostavat henkilöt arvostavat N900.
ville (vahvistamaton) @ 1.4.2010 20:08
@15
http://palsta.saunalahti.fi/index.php?topic=12444.765 siinä sitä toimivuutta sulle, ku luet vaikka ekan sivun. Enempää en viitsiny lukea, asia kävi harvinaisen selväksi, että toimivuutta löytyy :)
ps: ei oo kaatunu eräs toine merkki kertaakaan puolenvuoden aikana, eikä kyllä mitää muutakaan ongelmia, ei voi olla ku tyytyväine miten hyvi se pelaa
Stonik @ 1.4.2010 20:18
@16
Ensimmäisissa laitteissa (N900) oli paljon ongelmia, ja suurin osa niistä vieläpä rautatasolla, eli Korean tehtaalla ei ollut alussa homma ollenkaan hanskassa. Tämän vuoden puolella ainakin matkapuhelinforumin perusteella ongelmia on ollut harvakseltaan. Osaltaan tietysti ohjelmistopäivitykset ovat auttaneet.
Ja sitten vähän Meegosta pari pientä juttua, Maemo-puolen pääjehu Ari Jaaksi pisti omat blogimerkinnät tänne: http://jaaksi.blogspot.com/2010/04/meego-is-now-opened.html
Tuolta selviää hieman mitä on otettu Moblinista ja mitä Maemosta.
Ja jos joku haluaa tehdä Meegolle Qt:lla ensimmäisen ohjelman, tässä ohjeet: http://meego.com/developers/getting-star...ego-application
kikuu (vahvistamaton) @ 1.4.2010 20:34
@17 Niin, sehän on juurikin tehtaan vika, että insinöörit eivät oikein osanneet suunnitella toimivaa laitetta.
Stonik @ 1.4.2010 21:21
@18
Suunnittelusta se ei välttämättä ole ollut kiinni, mutta kyseessä on Nokian oma, suurin ja modernein tehdas. Eli valmistaja luonnollisesti kantaa vastuun kaikissa tilanteissa, oli syypää kuka tahansa.
Alkupään tuotanto-ongelmista huolimatta N900 on kelpo laite, ja oikeastaan ainoa viimeaikojen älypuhelimista jossa on jotain omaa ja uutta. iPhone-kopioita on nähty jo ihan liikaa.
iJobz (vahvistamaton) @ 1.4.2010 21:57
@16
Myönnetään, itsellä oli aluksi juuri tuollainen N900, joka boottaili itsestään koko ajan ja lopuksi ei enää käynnistynyt. Serkkuni sen sijaan osti kuukausi sitten iPhone 3GS:n ja se jumitti aina käynnistyksen jälkeen. Eihän iPhonessa voi olla mitään vikaa ? Serkkuni harmitteli sitäkin, ettei iPhonesta saanut edes otettua akkua irti, vaan piti odotella että virta loppuu. Nykyään hänellä on toimiva iPhone, kuten minullakin toimiva N900.
ville (vahvistamaton) @ 1.4.2010 23:02
@20 tietenkin voi olla, varmasti niitä sunnuntai kappaleita applellakin on (onneks en saanu), sitten vaihdetaan uus. Jos sun luuri ny sekoilee normaalissa käytössä sillon tällöin ni eikai siihen ny mitää uutta luuria anneta? Jos ny iha selkee ongelma on mikä ei kuulu luurin normikäytökseen, niin tottakai uuden luurin saa
Se toimivuus näkyy sitten pidemmällä aikavälillä, enkä oikeesti usko, että tästä kauheesti valittamista iphonessa löytyy, tosi vähän on tullu puolenvuoden aikana vastaan mitä oon seuraillu, lähes aina jos jollai o ongelma ollu on kyse jailbreakatusta luurista, se että johtuuko vika just siitä ni on tietenki paha sanoa
ja serkulles vinkki, että lukiko ohjekirjan? ei olis välttämättä tarttenu sitä akun loppumista ootella
magic word: soft/hard reset, pitäs toimia lähes tilanteessa ku tilanteessa, mutta ei kyllä kannata muuten vaan alkaa tekee :) Eli iha sama jos tietokone menee sekasi ni painetaan resettiä, ei tartte ottaa virtapiuhaa pois
vilunki (vahvistamaton) @ 1.4.2010 23:42
@16,21
Eli jos iPhonessa on vikoja niin se on sunnuntaikappale?
Ja kaikki N900 luurit on paskoja tuon sun saunalahden palstan perusteella jonka osalta selitti jo @17?
Irekkeri @ 1.4.2010 23:52
Ei apple-pojan logiikkaa tarvitse käyttää. Järjenkäyttö ulkoistettu omenamerkille "huokeaan hintaan".
Taisi näissä iphoneissakin olla alkuaikoina lapsuksia mm. 3g-verkon löytämisessä. Mikään ei ole virheetöntä paitsi suomalaiset ydinvoimalat Eppujen mukaan.
ville (vahvistamaton) @ 2.4.2010 00:16
@22
öö ei? justhan mä tuossa sanoin, että jos on jotai perus vikaa sillon tällön ni tuski siitä mitää uutta luuria saa, ku ei siinä sillon varsinaisesti mitää korjattavaa ongelmaa ole mikä uudella luurilla paranisi, ehkä sitten uudella päivityksellä.
Jos ny luuri aina käynnistäessä sammuu ni ohan se selvää, että se ei ole luurin normaalia toimintaa ainakaan iphonen
Tän koko jutun idea oli lähinnä, että ei se n900 ole yhtään sen luotettavampi ja toimivampi, ku muutkaan luurit. Onhan se ny kuultu, että ongelmia on ollu, tuskin ne tyhjästä syntyy?
ja varmasti jollain on myös iphonessa ongelmia ollu, itsellä ei ole ollut. Oha se selvää jos sä voit asentaa "sun" n900 ihan mitä vaan ni ei oo nokia mitenkää voinu testata kaikkia skenaarioita mitä sillä luurilla voi tehä ja mitä sinne sisään pääsee. Taas kun iphone on valvottu ja suljettu ympäristö niin apple tietää miten ja mihin sitä luuria käytetään ja mitä sinne luuriin päästetään joten pystytään aika pitkälle takaamaan luurin toimivuus
ja onhan n900 varmasti hyvä puhelin, itsekin harkitsin ostoa vs iphone, mutta kun näin sen fyysisen koon ni se oli aika selvä peli sitten. Enkä myöskään kaivannut fyysistä näppistä ja omaan silmään n900 käyttis on ruman näköinen, suorastaan aika alkeellinen, sellanen nörttimäinen
akse @ 2.4.2010 08:43
Vittu mitä valitusta. Miten joku voi valittaa komentorivi käyttiksestä? Oisko parempi jos sitä ei julkastais ollenkaan ja Nokia / Intel kikkailisi sillä suljettujen ovien takana?
jake (vahvistamaton) @ 2.4.2010 11:16
@7:lle :D toivottavasti sinäkin nyt alat oivaltaa käyttöjärjestelmän ja käyttöliittymän eroja edes tältä osin :D
ja ooks muuten huomannu, ett on merkkejä, joissa teksti on korvattu kuvalla, esim opasteissa (esim wc naisille, miehille) ja liikennemerkeissä (taajama ja tietyö, ym). Ne on tehty lukutaidottomia varten - uhan samoin kuin Windowsin kälin iconitkin... jotta sinäkin ymmärtäisit ;)
Irekkeri @ 2.4.2010 12:23
@26
Peruskäyttäjälle komentorivi on vastenmielinen ja päänsärkyä aiheuttava. Rivikaupalla merkkejä merkkien perään, jotta saataisiin tehtyä yksinkertainen asia, kuten luotoa kansio ja siirrettyä sinne tavaraa. Kyseessä on vain graafisen käyttöliittymän (toisinaan näennäinen) helppous vrt. komentoriviin.
En kiellä sitä, etteikö komentorivillä olisi etunsa, mutta harvalla (Linuxin työpöytäversioiden levinnäisyyden perusteella) on nykypäivänä aikaa tai halua opetella sen käyttöä.
user (vahvistamaton) @ 2.4.2010 14:41
27@
>Peruskäyttäjälle komentorivi on vastenmielinen ja päänsärkyä
>aiheuttava.
Peruskäyttäjä harvemmin käyttöjärjestelmää käyttää komentoriviltä, käyttäjiä varten OS:n päälle on tehty graafisia kilkkeitä.
Jotkut kutsuu selainta internetiksi ja käyttöliittymää käyttöjärjestelmäksi. harva kuitenkaan kutsuu puita hedelmiksi.
Stonik @ 2.4.2010 15:58
Onneksi oikean helikopterin ohjaamiseen ei tarvitse N900:n kanssa komentoriviä, vaan kiihtyvyysanturit riittävät: http://www.youtube.com/watch?v=GEXmb922j...player_embedded
Veikkaisin, että yhtä totta kuin MacGyver. :)
jake (vahvistamaton) @ 2.4.2010 16:03
@28 juu peruskäyttäjä juu, mutt tuo alpha-kehitystason OS-raakile ei todellakaan ole peruskäyttäjälle edes tarkoitettu, siksi koitin hiukka vinoilla asiasta. Ja se kehittäjille tarkoitettu kehitysversio kyllä tuotiin esille moneen kertaan, mutt nää nyky-nyypiöt ei ymmärrä edes lukemaansa, saatika sitä että niiden wintoosassakin olevien kuvakkeiden 'takana' on komentorivi-käskyt, jotka sen toiminnot olis mahdollisia mainitsemilleni 'luku- ja kirjoitustaidottomille'.
Toki ne kuvakkeet on tehty siis asioita ja toimintoja helpottamaan.
@27:lle ammatikseen IT/ICT-alalla toimivat esim ylläpitäjät kyllä käyttävät komentoja komentoriviltä ja kiittävät komentorivin olemassa oloa. Se todella helpottaa monia toimintoja ja tehostaa oikeaa työntekoa. On siis ero harrastajilla ja ammattilaisilla. ...monet ammattilaiset osaa lukeakin... ;)
jake (vahvistamaton) @ 2.4.2010 16:06
@29Onneksi oikean helikopterin ohjaamiseen ei tarvitse N900:n kanssa komentoriviä
...eikä kyll N900:kaan...
jake (vahvistamaton) @ 2.4.2010 16:30
juu jotkut ja jotkut tekee ja puhuu millon mitäkin
Mutt siitä huolimatta käyttöjärjestelmä, OS, on ihan eri asia kuin käyttöliittymä, UI - se tekstipohjainen tai GUI se graafinen.
Stonik @ 2.4.2010 18:02
@24 "N900:n käyttis on ruman näköinen, suorastaan alkeellinen, sellainen nörttimäinen."
Tsekatkaa tämän sivun neljäs postaus. :D
http://talk.maemo.org/showthread.php?p=526173#post526173
Dollarinen (vahvistamaton) @ 2.4.2010 18:36
Haha! :D Ei vittu kuinka tyhmää kansaa suomalaiset on! Ite olen kehitysvammainen, joten yrittäkää ymmärtää.
kikuu (vahvistamaton) @ 2.4.2010 19:11
Ei vittu täällä on toinenkin kehari! :o Kielestä päätellen Touretten syndrooma, ihan kuten mullakin!
Zeddeh @ 3.4.2010 09:46
Ainut mikä mua vitu**aa iphonen kans on että joudun maksamaan siitä että voin alustalle kehittää ohjelmia, kävi mielessä että olisi voinut ihan vaan mielenkiinnon vuoks portata yhtä ohjelmaa mutta en ole maksamassa siitä 100$ .. -_-"
Stonik @ 3.4.2010 15:02
Off-topicia taas ainakin suurimmalta osin, mutta laitetaanpa kuitenkin. Miltä kuulostaa N900 ylikellotettuna 950 tai jopa 1000 megahertsiin?
http://talk.maemo.org/showthread.php?t=39753&page=22
http://img.photobucket.com/albums/v393/s...0403-144644.png
Thor1993 (vahvistamaton) @ 3.4.2010 16:16
@37 Joo, ja se ennestään hyvä akkukesto vaan kasvaa, eikö? :D:D
Stonik @ 3.4.2010 16:50
@38
No pulttaa siihen kiinni kilon painoisen kiinalaisen 3000MAh kopioakun. :D
Kalle_Jr @ 8.5.2010 17:32
@38 Itseasiassa ainakin itselläni kasvoi (930mhz prossu ja 500mhz näytönohjain) johtuen että idle-taajuus laskee kellotuksen johdosta 250mhz->125mhz
Pikkukalle (vahvistamaton) @ 30.5.2010 13:11
@38 Itseasiassa ainakin itselläni kasvoi (930mhz prossu ja 500mhz näytönohjain) johtuen että idle-taajuus laskee kellotuksen johdosta 250mhz->125mhz