Applelta ilmaisia suojakuoria ongelmallisiin iPhone-puhelimiin

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 16.7.2010 23:24 Kommentteja (133)
Applelta ilmaisia suojakuoria ongelmallisiin iPhone-puhelimiin Applen äskettäin pitämässä lehdistötilaisuudessa käytiin kovasti keskustelua iPhone 4 -puhelimen antenniongelmasta. Käyttäjät ovat raportoineet signaalin heikkenevän, kun puhelinta pidetään tietyllä tapaa kädessä. Ratkaisuksi ongelmaan Apple tarjoaa ilmaisia suojakuoria ja mahdollisuutta palauttaa puhelin, mikäli ei ole siihen tyytyväinen.

Ilmaisen suojakuoren tilauksia aletaan ottamaan vastaan yrityksen internet-sivujen kautta noin viikon kuluttua. Mikäli Bumper-suojakuoren on puhelimellensa jo ehtinyt ostaa, antaa Apple siitä rahat takaisin. Bumper-suojus estää käyttäjää sulkemasta puhelimen antennia kätensä alle niin, että kuuluvuus heikkenisi liikaa.

Applen toimitusjohtaja Steve Jobs kertoi, että iPhone 4 -puhelin on ollut asiakastyytyväisyyden kannalta parempi kuin aiemmat iPhonet. Vain 0,55 prosenttia puhelimen omistajista on raportoinut Applelle kuuluvuusongelmista. Lehdistötilaisuudessa esiteltiin myös muiden suosittujen älypuhelimien kuuluvuusongelmia. Kaikkien Applen käyttämien verrokkipuhelimien (Samsung Omnia II, HTC Droid Eris ja Blackberry Bold 9700) kuuluvuuspykälät laskivat selvästi, kun niitä piti heikossa verkossa tietyllä tapaa kädessä. "Tämä on elämää älypuhelimien maailmassa. Puhelimet eivät ole täydellisiä. Se on haaste koko teollisuudelle. Joka puhelimella on heikkoja kohtia", Jobs tiivisti.

Apple on julkaissut antenniongelmaa käsittelevän internet-sivun, jossa selitetään mistä ongelma johtuu ja kuinka sen esiintymistä voidaan ennaltaehkäistä. Lehdistötilaisuuden yksityiskohdat löytyvät muun muassa Engadgetista.

Eilen julkaistu iOS 4.0.1 -päivitys muuttaa hieman kuuluvuuspalkkien esitystapaa, mutta ei korjaa itse ongelmaa.

Yritys kertoi myyneensä iPhone 4 -puhelinta kolmessa viikossa yli kolme miljoonaa kappaletta. Suomeen puhelimen on määrä saapua 30. heinäkuuta.


Lisää uutisotsikoita

133 kommenttia »

  1. jartar @ 16.7.2010 23:37

    Lainaus:Lehdistötilaisuudessa esiteltiin myös muiden suosittujen älypuhelimien kuuluvuusongelmia. Kaikkien Applen käyttämien verrokkipuhelimien (Samsung Omnia II, HTC Droid Eris ja Blackberry Bold 9700) kuuluvuuspykälät laskivat selvästi, kun niitä piti heikossa verkossa tietyllä tapaa kädessä. "Tämä on elämää älypuhelimien maailmassa. Puhelimet eivät ole täydellisiä. Se on haaste koko teollisuudelle. Joka puhelimella on heikkoja kohtia", Jobs tiivisti.
    Mitäpä väliä sillä on miten muut pärjäävät kun itse on kussut housuun...

    "Korjaus" on mielestäni naurettava ja osoittaa melkoista ylimielisyyttä. Puhelimen pitää toimia myös ilman suojaa!!!

  2. ekvbfont (vahvistamaton) @ 16.7.2010 23:38

    No oikea suunta tarjota suojakuoret, ja antaa oikeus palauttaa tuote jos ei ole tyytyväinen.

    Kieltämättä jos Applecareen soittaneista ainoastaan 0,55% on valittanut antenniongelmista ja att palautettu 1.7% prosenttia kaikista iPhone4 (kaikki asiat huomioiden).

    Niin aika pieni osuus todellisuudessa koko pppskasta kärsii. Media on vaan äärettömän vahva.

    No harvoja älypuhelimia myydään 2milj muutamassa päivässä, niin kyllähän sellaisen media myllyn saattelemana alkaa tulvimaan myös "viallisia" iphoneja.

  3. Stonik @ 16.7.2010 23:40

    Lyhyesti sanottuna Apple teki voitavansa, 50 centin arvoinen sweatshopissa väsätty suojakuori tai tarvittaessa rahat takaisin.

    Jotenkin voin kuvitella ettei pöly ole vielä laskeutunut, vaikka yhtiön olikin pakko reagoida. Odotan mielenkiinnolla HTC:n, Motorolan, Samsungin ja Research in Motionin vastausta Applen väitteisiin.

  4. jartar @ 16.7.2010 23:43

    Lainaus:Kieltämättä jos Applecareen soittaneista ainoastaan 0,55% on valittanut antenniongelmista ja att palautettu 1.7% prosenttia kaikista iPhone4 (kaikki asiat huomioiden).

    Niin aika pieni osuus todellisuudessa koko pppskasta kärsii. Media on vaan äärettömän vahva.

    No harvoja älypuhelimia myydään 2milj muutamassa päivässä, niin kyllähän sellaisen media myllyn saattelemana alkaa tulvimaan myös "viallisia" iphoneja.

    Lähinnä kertoo brändin vahvuudesta. Pystytään myymään viallista tuotetta suuria määriä ja saadaan asiakkaat uskomaan että tuotteessa ei ole mitään vikaa. Se oli kuitenkin applen ensimmäien virallinen kanta.

  5. daadyqwety (vahvistamaton) @ 16.7.2010 23:45

    http://www.youtube.com/watch?v=VKIcaejkpD4&feature=youtube_gdata

    Kuten laulussa sanotaan:
    jos et halua iPhone 4, älä osta sitä
    Jos et ole tyytyväinen palauta se

    Aika simppeliä..


    Eipä näitä kaikille ole tehty.

  6. Gjbaas (vahvistamaton) @ 16.7.2010 23:48

    No voin sanoa että ainakin vanha 6 alka nokiani ei aikoinaan tykännyt kiinni pitämisestä. Sen aikaseen rätinälinjashoppiin kun palautin tutkivat eka ettei siinä mitää vikaa ole ja parin kerran jälkeen vaihtoivat uuteen ja vikaa ei ollut. Ilmeisesti jokin mystinen bugi joka kiertää vuodesta toiseen. . .

  7. Thors (vahvistamaton) @ 17.7.2010 00:03

    Aww, Steve sanoi että Apple rakastaa asiakkaitaan. :)
    Nyt voin hyvillä mielin ostaa tämän sitten 30. päivä!

  8. Vanjoke (vahvistamaton) @ 17.7.2010 00:09

    Omassa 5800XM:ssäkin kyllä laskee palkit ja tipahtaa 3G:stä GSM:lle jos pidän siitä tiukasti kiinni...

  9. El_ias @ 17.7.2010 00:40

    vanjoke, määritteleppä tuo tiukasti pitäminen? En itse onnistunut saamaan palkkeja alas. :D

    Ja mitä tuohon applen vetoon nii yllättävän järkevä veto, odotin että suojien hinnat olisivat korkeintaan pudonneet hieman.

    Mutta kyllä silti puhelimen pitää toimia ilman sellaisiakin, ja mieluusti paremmin kuin sellaisen kanssa.

  10. AndR (vahvistamaton) @ 17.7.2010 00:58

    Muahhhahaa apple kyntää ja syvällä!! Onneks mun samppaa voi pitää miten päin vaan eikä oo tämmösiä lapsentauteja. Eikä tarvitse laittaa mitään kämästä suojaa päälle, voi nauttia täysillä täydellisestä muotoilusta.

  11. _mikkis_ (vahvistamaton) @ 17.7.2010 01:02

    Noniin nyt on lehdistötilaisuus katsottu (suosittelen kaikille ennenku alkaa taas huutelemaan), ihan samaa informaatiota sieltä tuli mikä on ollu jo jonkun aika "tiedossa" itselle

    Iphone4 myötä ihmiset sekosivat täysin palkeista, kaikki vaan katsoo palkkeja. Joku aluksi osoitti, että tämä tässä on ongelmakohta ja kaikki halusivat ongelman toistaa ja laittaa tuubbiin siitä videon. On se jännä miten mieletön vaikutus internetillä on, yhtäkkiä kaikilla oli ongelma, (siis palkkien tippuminen) Osalla ihan oikea ongelma eli siis puheluiden katkominen

    Ei kyllä yllätä yhtään nuo tilastot soitoista 0,55% ja palautetuista luureista 1,7% ja miksi juuri kukaan luuria palauttaisikaan vaan sen vuoksi, että palkit tippuu, mutta siltin siitä video tarvii tehdä. Se on vähä sama, ku tapahtuu joku mielenkiintoinen juttu niin jokaisen on tehtävä oma video siitä tuubbiin ja kohta tuubissa on 1000 samaa/samankaltaista videota.

    Itse en kyllä mitään bumpereita ala käyttämään omassa iphonessa kun sen tilaan, pilaa vaan puhelimen ulkonäön, mutta hieno homma kuitenki, että kaikki halukkaat saavat sellaisen ja myös se, että rahat takaisin jos tuote ei miellytä, ostaa sitten jonkun toisen luurin

    Jos itsellä tulee luurin kanssa oikeesti ongelmia (muutakun palkkien tippumista sitä kun tekee nykyinenkin puhelin, mutta ei sillä koskaan ole mitään käytännön vaikutusta ollut) niin se on sitten ihan toinen asia, mutta haluan kyllä omakohtaisia kokemuksia, että tiedän kuinka suuresta tai pienestä ongelmasta on kyse omalla kohdalla

  12. fkjgil (vahvistamaton) @ 17.7.2010 01:55

    9@ edelleen kenttien tippuminen ei koske kaikkia valmistettuja puhelimia esim. Jos Nokia 5800 myydään esim 1000 kpl niin 1-10 saattaa olla kentän tippumisia, eli ei koske kaikkia mallin valmistettuja puhelimia.

    Esim. Jos iPhone 4 on myyty 3milj. Kpl ja jos todellisia antennivikoja (puhelut katkeaa, eikä pelkästään singnaali pienene) on vaikka tuo at&t palautettu 1.7% = 51 000kpl

    Saattaa kuulostaa äkkiseltään paljolta mutta harvaa puhelin uutuutta myydään viikonaikana 2milj. Kpl

    Niin mittavan iPhone 4 huhumyllyn ja menestyksekkään myynnin ansiosta tälläsiä mediassa paisutellaan, ja silti ongelma koskee todellisuudessa 1-3% iPhone 4 omistajia.

  13. KIITOS Steve..!! (vahvistamaton) @ 17.7.2010 02:49

    APPLE saa kyllä ANTEEKSI!!...

    TOISIN KUIN eräs "suomalainen" entinen SAAPAS(!!)firma jonka osakkeen arvosta LASKENUT 63 PROSENTTIA kolmessa VUODESSA..!!
    Nokia,..SKASTA en tohdi maksaa paljoa!!!...

  14. Möö (vahvistamaton) @ 17.7.2010 02:49

    Ohan toi aika koolia kun jokapuolella varoitelaan tosta...

  15. SlaMina @ 17.7.2010 02:55

    Onko tosiaan noin että yhteysongelmat ei koske kaikkia iPhoneja? Vai eikö loput oo vaan jaksanu/huomannut ilmoittaa viasta eteenpäin?

  16. SlaMina @ 17.7.2010 02:55

    Onko tosiaan noin että yhteysongelmat ei koske kaikkia iPhoneja? Vai eikö loput oo vaan jaksanu/huomannut ilmoittaa viasta eteenpäin?

  17. miksuh2 @ 17.7.2010 06:40

    On kyllä melkonen purkkaviritys yrittää korjata ongelma suojakotelolla :P Lisäksi on melkosta käyttäjien harhjauttamista julkasta käyttiksestä uusi versio ja vedota johonkin verkon kuuluvuusopalkkien laskukaavassa olleeseen vikaan.

    Noin selkeää raudasa olevaa suunnittelumokaa ei kyllä korjata jollain softapäivityksellä.

  18. Stanner @ 17.7.2010 07:16

    Omassa puhelimessani (SE xperia x10 mini) en saa palkkeja katoamaan vaikka miten pitäisin kiinni. Tuo on ihan sontaa, että kaikissa puhelimissa olisi tuo ongelma. Ei todellakaan ole. Jotkut on vain suunniteltu paremmin.

    Suurin iphonen ongelma on minusta kuitenkin antennipaikan sijoitus. Käytännössä antennin peittää kaikki vasenkätiset. Eli ei puhelinta voi käyttää vasemmalla kädellä. ihpone 3gs:ssä antenni on keskellä alhaalla, sekin on parempi sijoituspaikka. Ei antenni peity normaali ottella kummallakaan kädellä. Paras vaihtoehto olisi kuitenkin tehdä sellainen antenni joka toimii vaikka pitäisi mistä kiinni, niinkuin joillakin kilpailijoilla on.

  19. aceristi @ 17.7.2010 09:13

    Tämä on kyllä paha kolaus Applelle, kun itse Jobs myöntää "ettei applen tuote olekkaan TÄYDELLINEN"

  20. Möö (vahvistamaton) @ 17.7.2010 09:27

    @19

    kyllä se on täydellinen money linko. Anna rahat mulle heti ja nyt.

  21. YH (vahvistamaton) @ 17.7.2010 09:35

    Kyllä nyt kannattaa ostaa iPhone kun saa Pamperseja kaupan päälle!

  22. Rogery (vahvistamaton) @ 17.7.2010 10:29

    Hmmm... Tarkastellaanpa mitä tässä nyt oikein on tapahtunut. Apple oli tietoinen ongelmasta jo ennen iPhonen julkaisua, mutta Jobs piti tuotteen designista niin paljon että päästi sen markkinoille ottaen tietoisen riskin kuuluvuuden kanssa. Kun kuluttajilta alkoi tulla negatiivista palautetta tuotteesta, Applen vastaus oli että mitään ongelmaa ei ole olemassa. Kun ase alkoi savuta oikein kunnolla, niin Apple teki täyskäännöksen ja myönsi että vika on olemassa - mutta emme me tee väärin koska kaikilla muillakin on sama ongelma (miten tästä tuli vanhat ala-aste ajat mieleen...). Nyt Apple tarjoaa ratkaisuksi jotain 10 senttiä maksavaa muovin kappaletta joka hautaa alleen sen designin jonka takia Jobs otti tietoisen riskin kuuluvuuden kustannuksella...?! Toivon hartaasti että kuluttajat muualla maailmassa eivät syö tätä omenatorttua ihan yhtä helposti kuin ihmiset Applen kotimaassa. Ja miksi ihmeessä kenenkään pitäisi uskoa tuohon 0.55 prosentin lukuun - sama yhtiö on juuri valehdellut kaikille päin naamaa että mitään ongelmaa ei ole olemassa, vaikka ongelma oli varsin hyvin yhtiön tiedossa. Miksi he nyt puhuisivat totta?

  23. kikuu @ 17.7.2010 11:18

    No hyvä, että Apple viitsi edes jotain tehdä asialle, mutta olisivat kyllä saaneet korjata/vaihtaa puhelimet uusiin, eivätkä antaa mitään rumia muovikelmuja siihen päälle. Ja turhaan väitätte, että kaikissa puhelimissa on sama ongelma, ite en ainakaan Nokiasta, Samsungista tai HTV:sta saanut palkkeja tippumaan yhtään, vaikka kuinka puristin kättä ympärillä.

    No, Apple brändillä on helppo myydä vaikka sitten rikkinäisiä puhelimia. Varmasti toimisi myös se, että Nokia 5800 Nokia logo pois ja Applen omena tilalle, niin johan myytäisiin viikossa 10 miljoonaa puhelinta.
    Nyt kun ovat huipulla, niin olisivat kuitenkin voineet ihan helposti laskea sitä ylimielisyysprosenttia vähän alemmas, kun rahaa ainakin löytyy.

  24. _mikkis_ (vahvistamaton) @ 17.7.2010 11:19

    Kuten eilen sanoin youtube on jännä paikka, kun Steve sanoi, että tämä koskee monia älypuhelimia tämä ongelma niin mitä tapahtui?

    Tyypit haluavat laittaa samanlaisia videoita eri puhelinmalleillaan ja näyttää, että kyllä tälläkin ja tällä sama pystytään toistamaan. Sitten on kuten iphonen kanssa, että jotkut väittelee vastaan, että mun luurilla ei pysty ja mun pystyy ja mun ei

    EI se kiinnosta, että monellako henkilöllä palkit tippuu vaan kuinka monella oikeasti on niitä katkenneita puheluita, se on ainoa mikä merkkaa, tai sitten se datanopeuden lasku

  25. ThePayne @ 17.7.2010 11:28

    Kuinka moni muu Valmistaja yleensäkään myöntää virheitä myymistään laitteista, tuo oli mielestäni melko huomaavaista myöntää Applen suunnalta että tuo on oikeasti ongelma/bugi

  26. Dollarinen (vahvistamaton) @ 17.7.2010 11:44

    @25
    Miksi _mikkis_, kirjoitat kahdella eri nimimerkillä? Luuletko jotenkin, että ansiostasi muut luulevat, että enempi ihminen ei mollaa tästä naurettavasta kömmäyksestä tästä Applea? Naurettavaa ja läpinäkyvää toimintaa.

  27. Aapelinen @ 17.7.2010 11:50

    Softabugeja löytyy jokaisesta uudesta mallista, isompia tai pienempiä. Rautaviat on harvinaisempia. Nokialaisessahan oli myös taannoin linssin suojuksen kanssa ongelmaa (naarmuuntui), mutta että antenni on suunniteltu päin ***ttiä minkä takia puhelut katkee niin se on kyllä suuremman luokan moka. Todistaa vain, että Apple ei todellakaan ole kummoinen puhelinvalmistaja. Designia osaa kyllä tehdä.

  28. yussef @ 17.7.2010 11:52

    "Eilen julkaistu iOS 4.0.1 -päivitys muuttaa hieman kuuluvuuspalkkien esitystapaa, mutta ei korjaa itse ongelmaa."

    HAAHHAAHAA!!
    Ja juuri teknisen tuen ja takuukorjausten laadusta on applea kiitelty
    HAAHHAHHAHAA!! :D

    Mitenkähän mahtavat muut, vähemmät kiitellyt osat apple-hoitoa toimia? :D

  29. yussef @ 17.7.2010 11:55

    Ai niin ja pisti silmääni tosi fanipojan kommentti:

    "Kuinka moni muu Valmistaja yleensäkään myöntää virheitä myymistään laitteista, tuo oli mielestäni melko huomaavaista myöntää Applen suunnalta että tuo on oikeasti ongelma/bugi"

    Ei kun apple-lippistä hakemaan apple-store steven nimmarilla ;)


    Ei vaan tosiaan, kyllä vika pitäisi korjata kunnolla ja ilman rutinoita, oli sitten kyseessä apple, nokia tai rosenlew.

  30. _mikkis_ (vahvistamaton) @ 17.7.2010 12:01

    @26 Nyt taisi mennä kyllä pahemman kerran metsään? :)

  31. Old Man (vahvistamaton) @ 17.7.2010 12:05

    @25 & @27

    Niin, N97 oli todellakin tuo linssiongelma ja Nokia kyllä tiedotti ongelmasta ja vaihdatti kaikille ongelmasta kärsiville uudet takakuoret. Ja yhtiö myös myönsi myöhemmin, että N97 oli suhteellisen susi tullessan markkinoille.

  32. _mikkis_ (vahvistamaton) @ 17.7.2010 12:32

    @26 ahaa nyt huomasinkin, että viittasit siis jo kommentissasi, että tuo paynen kirjoittama viesti olisi minulta, no ei se kyllä ole

  33. P.K- (vahvistamaton) @ 17.7.2010 12:36

    Kokeilin piruuttani omaa iphone 3Gs ja Htc desirea sekä tuollasta vanhaa Nokia 3510i ja

    iPhone 3Gs = palkittippuu 4-1 ilmansuojakuorta ja suojakuorenkanssa 4-2. 1min pitelyn jälkeen (kertaakaa ei ole puhelua katkaissut)

    Htc desire ilman suojakuorta 4-0 1min pitelyn jälkeen (kerran katkaisi puhelun)

    Nokia 3510i ilman suojakuorta 2min pitelyn jälkeen palkittippu puoleen

  34. P.K- (vahvistamaton) @ 17.7.2010 12:36

    Kokeilin piruuttani omaa iphone 3Gs ja Htc desirea sekä tuollasta vanhaa Nokia 3510i ja

    iPhone 3Gs = palkittippuu 4-1 ilmansuojakuorta ja suojakuorenkanssa 4-2. 1min pitelyn jälkeen (kertaakaa ei ole puhelua katkaissut)

    Htc desire ilman suojakuorta 4-0 1min pitelyn jälkeen (kerran katkaisi puhelun)

    Nokia 3510i ilman suojakuorta 2min pitelyn jälkeen palkittippu puoleen

  35. P.K-- (vahvistamaton) @ 17.7.2010 12:51

    Joten uskon jollain tavalla Applen selitykseen ja ilmaisiin suojakuoriin. Mutta palkkien tippuminen ei ole se todellinen ongelma vaan ongelma on puheluiden katkeaminen mikä luultavasti koskettaa ~2% iPhone 4.

    Näille todellisille ongelmille Applen pitäisi kutsua laitteet huoltoon. Koska en millään usko että kyseessä on ohjelmistovika, enkä myöskään tahtoisi uskoa että kyseessä olisi at&t huonot tukiasemat (toki kun kattoo meiän soneraa, niin ei mikää ihme). Veikkaan myös että Apple tulee kutsumaan "antennagate" puhelimet huoltoon 30.7 jälkeen kun ilmaisten kuorien jakelu loppuu.

    Toki voihan se olla myös pieni suunnittelu virhe kun kyseessä on desing puhelin ja antenni on "ulkopuolella" mutta tuntuu silti että mukaan on vaan päässyt alta 100 000 maanantaipäivän kappaletta jotka katkaisevat puhelut loput 3milj. Puhelinta näyttäisi toimivan ongelmitta joten turhaa media haloota.

    Kenttien laskeminen ei ole ongelma vaan puheluiden katkeaminen joka koskee vaan muutamaa prosenttia käyttäjistä.

    Täälläkin kakarat ja unettomat antiapplettavat nörtit jotka eivät edes katso materiaaliin tulevat esittämään uberviisasta, ei millään pahalla.

  36. Stanner @ 17.7.2010 13:18

    "Mutta palkkien tippuminen ei ole se todellinen ongelma vaan ongelma on puheluiden katkeaminen mikä luultavasti koskettaa ~2% iPhone 4."

    Se koskettaa noin 5-20% käyttäjistä. Sen verran väestöstä on tutkimusten mukaan vasenkätisiä.

    Kai apple fanit tajuaa, että on aika paha moka heittää antenni tuohon kohtaan, josta vasenkätiset pitää kiinni. Ei tuota pysty puolustamaan vaikka olisi kuinka fani. Katkeasiko puhelut tai ei, niin se on paha suunnitteluvirhe. Kuka idiootti pistää antennin tuohon kohtaan? Ilmeisesti applen insinöörit.

  37. Micky4 (vahvistamaton) @ 17.7.2010 13:39

    @32
    Miksiköhän sitten kirjoitatte täysin samalla tavalla ja teillä on viesteissänne sama päämäärä?

  38. Sillattiis (vahvistamaton) @ 17.7.2010 14:14

    @mikkis

    Voisitko pikku hiljaa ymmärtää, että Apple valehtelee asiakkailleen ja yrittää peitellä ongelmaansa. Näytä minulle yksikin videoklippi missä jossain Applen luottelimista puhelinmaleista dataliikenne loppuu kuin seinään kun puhelimelle laitetaan YKSI SORMI. Tämä death grip/vasen käsi homma on ihan turhaa. Tarvitaan vain YKSI SORMI ja iPhonen yhteydet sakkaa. Apple yrittää tarkoituksella sekoittaa kaksi eri asiaa keskenään. Normaali antennin blokkaus mihin tarvitaan usein koko käsi, molemmat kädet tai sitten se ei juurikaan vaikuta ja tämä vain iPhonessa oleva kahden eri antennin saumakohdan oikosulkuongelma.

    Mielestäni on kuluttajan huijaamista mainostaa puhelinta ilman suojakuoria jos siinä on tälläinen bugi. Lisäksi taitavat olla jenkit melko tottuneita tippuviin puheluihin ja ne on jo pitkään pistetty AT&T:n piikkiin. Kannattaa ottaa vielä huomioon, että normi iPhonen omistaja ei ole ikinä kuullutkaan koko antenniviasta vaan syyttää ongelmista verkkoa.

  39. oskarion @ 17.7.2010 14:23

    parhaat kommentit aina iphone uutisis, nokiapojat trollaamas :D

  40. reerYll (vahvistamaton) @ 17.7.2010 14:27

    Miksi sitten netissäkin pyörii videoita missä ihmiset pitää iPhone 4 vasemmalla kädellä ja yhteydet ei katkea..
    mm. Steve pitää puhelimesta niin ja yhteys ei pätkäse. Jokainen puhelin menettää antennista pykälittäin vahvuuksia jos antennin peittää suoraan. Mutta se että yhteyskatkeaa koskee luultavasti Alta 5% kaikista käyttäjistä, palkkien tippumisella ei ole tässä mitään merkitystä vaan puhelun katkeamisella.

  41. ThePayne @ 17.7.2010 14:36

    @37
    Tiedä tuosta mutta tarkotuksena oli mainita oma mielipiteeni asiasta. Olkoon antennivika tai ei. Omalle kohdalle ei kyllä ole tuota antennivikaa tullut esille vielä ensimmäisessäkään puhelimessa jota itselläni on ollut. Valitettavaa on että Applen hienossa suunnittelussa on oma pieni Buginsa mutta ei se maailmaa kaada. Nokia on ollut susi jo syntyessään NS. Lippulaiva puhelimensa kanssa, täyttä paskaa. (Kadun N97 hankkimista)

  42. tkkaisla @ 17.7.2010 14:52

    Sen bumber-kuoren valmistajalle tää voi olla melko hyvä uutinen varsinkin jos niitä Applen hyväksymiä valmistajia on vain yksi. Tilausmäärät varmaa nimittäin vähintään monikymmenkertaistui.

  43. SteveOsaaKusetuksen (vahvistamaton) @ 17.7.2010 14:59

    Miksei Steve näyttänyt miten tämä onnistuu RIM:llä, HTC:lla tai Samsungilla?

    http://www.youtube.com/watch?v=OumcNvP-Dfw

  44. frodola @ 17.7.2010 15:15

    Naurettavaa kok Apllen hölmöily tässä asiassa kokonaisuudessaan.

    "...Yhtiö joutui jo aiemmin opastamaan asiakkaitaan siitä, kuinka uutta iPhonea on pideltävä käsissä oikein. Nyt erikoisotteeseen ei siis ole tarvetta...

    "..joka ei siis olekaan vika, vaan huonosti toimiva ominaisuus..."

    "Ominaisuus" :D

    L: Aamulehti 02.07.2010 - 19:32

  45. waleee (vahvistamaton) @ 17.7.2010 15:30

    Omassa 5800XM:ssäkin kyllä laskee palkit ja tipahtaa 3G:stä GSM:lle jos pidän siitä tiukasti kiinni.../ mun 5800xm käy samalla tavalla ihan yleistä toi ongelma kyllä uskon.. miks noin kritiikkiä ??)

  46. _mikkis_ (vahvistamaton) @ 17.7.2010 15:46

    @37 Sama päivämäärä? mitä ihmettä? :D No yleensä saman päivän viesteissä on sama päivämäärä, tolla periaatteellahan lähes jokainen näistä voisi olla mun kirjoittama, etten vaan olisi sinunkin viestiä kirjoittanut?

    No tuossahan toi payne jo itsekin kirjoitti uusiksi

    Nähtävästi payne on kokenut sen mikä mulla oli lähellä, eli on omistanut n97, ite onneks testasin sitä kaupassa ja totesin sen todella hitaaksi ja tahmeaksi ja se oli sitten sitä myötä selvä :)

  47. Dollarinen (vahvistamaton) @ 17.7.2010 15:57

    @46
    Herran jestas, opettele lukemaan. Kirjoitin "päämäärä". Ja kyllä, on läpinäkyvää, että olette yksi ja sama henkilö. Jätätte molemmat usein kappaleiden lauseiden lopuista pisteet pois. Eikä kyseisen nimistä henkilöä ole täällä ennenkään näkynyt. Henkilöhistoriasikin tukee väitettäni, sillä sinä vaihdoit nimimerkkiäsi delicistä mikkikseen täysin ilman syytä.

  48. jartar @ 17.7.2010 16:02

    @40
    Onko Steve jumala vai miksi viittaat häneen? Eikö olisi "hieman" viisaampaa luottaa puolueettomiin tahoihin. Kannattaako yleensäkkään luottaa ihmiseen joka alunperin väitti että tässä kännyssä ei edes ole antennivikaa. Syytti vaan softaa selvästä rautaviasta.

  49. _mikkis_ (vahvistamaton) @ 17.7.2010 16:11

    @47 Katos vaan lukihärö, no ei ole eka kerta :)

    No jos sua noin paljo toi rassaa ni voithan sä kysyä puhelinvertailun tyypeiltä, että onko tuo payne minä, sehä o rekistöityny käyttäjä joten sieltä saat varmaan infoa.

    mutta vinkki! sinuna lopettaisin tuon tähän ;)

  50. D00mer @ 17.7.2010 16:17

    Omassa n95 ei tipu kentät millään vaikka miten päin pidän sitä kädessäni, enkä ole saanut mitään edellisistä luureistani(e60, 6670, 3660, 3510i, 7210 etc) tiputtamaan palkkeja vaikka mitenpäin pidän niitä, ilman mitn erillisiä suojakuoria

  51. ukki_ (vahvistamaton) @ 17.7.2010 16:30

    Riittäiskö pieni teipinpala ko.kohdassa niin ettei syntysi kädessä galvaanista kosketusta antenniin? Luulisi olevan tuotannossa helppo päällystää metallikehä sähköä johtamattomaksi!

  52. _mikkis_ (vahvistamaton) @ 17.7.2010 17:14

    @49 rekisteröitynyt jopa :)

    @47
    mut joo, et sä sieltä kyl mitää infoa saa. Kerro toki jos keksit tavan miten voin todistaa tuon sinua painavan asian niin katsotaan jos se onnistuisi

  53. hta @ 17.7.2010 18:58

    Kaikki ei nyt oikeen tunnu sisäistävän mistä tässä on kyse ja mikä se todellinen vaikutus on, niin hyvässä kuin pahassa.

    Ensinnäkin puhutaan vasenkätisten ongelmasta. Itse olen oikeakätinen mutta pidän puhelinta vasemmassa kädessä puhuessani ja tiedän useita jotka tekevät samoin, eli kätisyydellä ei sinänsä ole merkitystä eikä sen pohjalta voi laskea yhtään mitään lukuja siitä, kuinka montaa tämä koskettaa ja kuinka montaa ei.

    Toiseksi en ole vielä pitänyt iPhone 4:sta kädessäni, eikä varmasti ole kovin moni muukaan täällä. Sen sijaan olen käyttänyt historiani aikana useita eri puhelimia ja jokaista tulee pidettyä koon mukaan hiukan eri tavalla. Nähtäväksi jää, pidänkö iPhone 4:sta luonnostaa haittaavalla tavalla kiinni vai en. Itse en ainakaan pidä samalla tavalla kaikista puhelimista kiinni vaan puhelimen leveys ja paksuus vaikuttaa siihen suuresti.

    Kolmanneksi, väitteet, että sillä ja tällä puhelimella ei onnistu pudottamaan palkkeja on P:tä eli sitä itseään. Jos tajuaa fysiikasta yhtään mitään niin ymmärtää miksi. Miksi sitten jollain putoaa ja jollain ei? Koska signaali vaimentuu x määrän. Palkille on määritelty area z-y jolla näytetään esim. 4 palkkia. Jos sinulla on 5 palkkia näytössä ja kenttä erittäin vahva, ei vaimennus x välttämättä saa aikaiseksi mitään. Sinulla on yhä 5 palkkia. Jos taas olet raja alueella niin pienikin vaimennus saattaa vaikuttaa huomattavasti. Se paljonko X on muuttuu lisäksi henkilöstä toiseen ja todennäköisesti jopa vuodenajan mukaan (ihon kosteus jne).

    Neljäs pointtini on se, että näitä palkkeja pystyy pudottelemaan helpommin siellä, missä verkko on häilyvä. Esim. vanha Nokia 6110 Navigator työpaikalla pudottaa 3G yhteydeltä pois kun siirryn tuolilla metrin. Siirtyessäni takaisin, 3G tulee takaisin päälle.

    Viides asia lienee se, että saan demonstroitua omalla vanhalla iPhone 3G:llä täsmälleen saman ongelman, eli palkit putoavat näin:
    Sonera 3G 3 palkkia, 2 palkkia, 1 palkki, Sonera GPRS 1 palkki, 2 palkkia, 3 palkkia, Sonera Edge, 3 palkkia, 4 palkkia. Laittaessani puhelimen eteeni pöydälle, Sonera 3G 3 palkkia.

    Kertaakaan kahden vuoden aikana en ole havainnut mitään oikeata vaikutusta tuolla puhelun suhteen. Tämän vuoksi aion kokeilla iPhone 4:sta (ilman suojakoteloa) ja katsoa mitä tapahtuu. Jos alkaa tulla ongelmia, vaihdan toiseen puhelinmerkkiin. Jos oikeasti ei taas tapahdu mitään niin sitten voinen olla tyytyväinen hankintaani.

  54. ThePayne @ 17.7.2010 19:15

    Aika uskomatonta että näinkin paljon sekaannusta saa kun kirjoittaa elämänsä ensimmäisen kerran Puhelinvertailun kommenttipalstalle. Aivan käsittämätöntä, lopettakaa ihmeessä tää järjetön Offtopic lässytys. Mitä tuohon @47 väitteeseen tulee niin aivan puutaheinää... Voin hyvin olla kommentoimatta täällä jos se niin paljon vaivaa arvon ihmisiä.

  55. _mikkis_ (vahvistamaton) @ 17.7.2010 19:28

    @54 joo ehk paras niin ;)

  56. _mikkis_ (vahvistamaton) @ 17.7.2010 19:37

    @55 että päätit sitten mun nimellä kirjoittaa, no ei sinänsä yllätä. Sai kyllä uusi kaveri varmasti hyvän kuvan heti sivustosta :)

  57. ThePayne @ 17.7.2010 19:48

    Oli tuo kieltämättä aika tyly temppu.
    Over and out -->

  58. _mikkis_ (vahvistamaton) @ 17.7.2010 20:12

    @55 tai ehk kuitenki ite kirjoitat mun nimimerkillä niinku vähän kaikkialla tunnut tekevän nii! Aika tahditont käytöst 14 vuotiaalt vai kuink vanha sä oikeen esität olevas?

  59. _mikkis__ (vahvistamaton) @ 17.7.2010 20:30

    Tässä muutama niistä monista youtube videoista mitä tänään on tullut tuubbiin

    http://www.youtube.com/watch?v=qospgnC3zXo joku htc luuri

    http://www.youtube.com/watch?v=nnAsoF4-yvE Nexus one

    Tässä vielä edellisellä 3gs mallilla tehty http://www.youtube.com/watch?v=kF0w5sIkQhs (kaveri testaa sitä teoriaa, että todella moni käytti koteloa edellisen mallin kanssa joten tolpat on pysyneet paljon paremmin)

    Hyvin jäi eilen se steve:n lause päähän missä sanoi, että emme tienneet, että tämä on poikkeuksellinen ongelma, koska monet puhelimet kärsivät tästä samasta. Eihän siitä ennen ole puhuttu, kun kaikki on ajatellut että se on iha normaalia puhelimen käyttäytymistä. Nyt kun apple on oikeen laittanu esille tuon ongelmakohdan niin se on paljon helpompi jokaisen toistaa ku tietää tasantarkkaan mitä kohtaa pitää painaa

    Pistäähän tuollaiset videot vähän miettimään, että mikä tässä on se homman nimi. Täytyisi kyllä saada johonkin nettisivulle joku kysely, että monellako iphone 4 käyttäjällä on niitä oikeita ongelmia. Nyt vaan kaikki jauhaa putoavista tolpista. Mulla on pudonnut tolpat aina ja puheluita katkennut yks vuoden aikana.

    Eipä tähän mitään varmuutta saa ennenkun itse pääsee testaamaan tai lukemaan edes sitten ensimmäisten suomalaisten käyttäjien kokemuksia. Se jo antaa kuitenkin huomattavasti paremman kuvan missä tässä mennään ku se, että kattoo jenkkien verkkoa missä katkenneet puhelut ovat lukemani perusteella todella yleisiä

  60. _mikkis__ (vahvistamaton) @ 17.7.2010 20:37

    joku muuten juuri rekisteröi mun nimimerkin, mitähän kivaa tästä vielä seuraa :D

  61. Stanner @ 17.7.2010 21:07

    "Kolmanneksi, väitteet, että sillä ja tällä puhelimella ei onnistu pudottamaan palkkeja on P:tä eli sitä itseään."

    Ei vaan pointti on siinä, että "sillä ja tällä" puhelimella ei saa pudotettua palkkeja ns. "normiotteilla". Hyvin suunniteltu puhelin ei tiputa palkkea jos sitä pitää kädessä oikealla, vasemmalla, sormenpäillä, jne. Oma puhelimeni vaatii kaksi kättä, jotta saan tiputettua edes yhden palkin. Aiemmin omistin LG:n puhelimen joka tiputti kenttää "normiotteella". Tämä johti silloin tällöin puheluiden katkeamiseen. SE oli erittäin raivostuttavaa. Itseasiassa se oli niin raivostuttavaa, että ostin uuden puhelimen.

    Iphonen ongelma löytyy joistakin muistakin puhelimista, mutta se ei todellakaan löydy kaikista puhelimista! Suosittelen kiertämään tuollaiset puhelimet kaukaa. Lupaan, että se alkaa vitu**amaan pidemmän päälle.

  62. Ergopad @ 17.7.2010 21:33

    Ei voi muuta sanoa tähän Applen sähellykseein kuin...

    LOL

  63. Jukgi @ 17.7.2010 21:46

    @59

    Täysin samaa mieltä. Johan sen huomaa siitä, että Applecareen on soittanut antenniongelmista ainoastaan 0.55 prosenttia kaikista iphone 4:n käyttäjistä. Näitä sivustoja lukiessa on moni varmaan saanut sen käsityksen että kyse on todella suuresta ongelmasta, että ainakin puolella iphonen omistajista puhelut katkeilevat.

    Siitä huolimatta, kyllä sitä ehdottomasti pitää päästä liikkeessä kokeilemaan ennen kuin ostamista harkitsee.

  64. mbsjoblom @ 17.7.2010 23:17

    Applella on tästä lähtien vain yksi tie ja se johtaa alaspäin!!!

  65. _mikkis_ @ 17.7.2010 23:58

    @64 Ai niinku sama ku nokial? ;) Vai en muista oliks ne jo niin syväll et ei niillä ole paljoa muuta suuntaa ku ylöspäin, umpikujas ku ovat :D

  66. Jep_ @ 18.7.2010 01:23

    @61 "Iphonen ongelma löytyy joistakin muistakin puhelimista, mutta se ei todellakaan löydy kaikista puhelimista!"

    Onkohan se ihan noinkaan. Toki signaalin laatua voi heikentää peittämällä antennin kädellä, iPhonen kohdalla tämä ei taida olla se varsinainen syy ilmenevään oireeseen. iPhonessa syy on se että sormella saa oikosulun kahden eri antennin välille. Siksi tuntuukin erikoiselta että noinkin tuollaisesta rakenteellisesta seikasta johtuva vika ilmenisi alle prosentissa puhelimista, kun ne kaikki kuitenkin ovat rakenteeltaan samanlaisia.

    Jos vika johtuisi vain siitä, kuten muissa puhelimissa, että signaalin tasoa voi heikentää peittämällä antennin kädellä, ei ratkaisu todellakaan olisi se että asetetaan kuminen suoja antennin päälle. (http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2010/07/apple-bumper-problem.jpg)

    Jobsin vertaus iPhone 4:n antenniviasta ei siis ole vertailukelpoinen muiden puhelimien "antennivikojen" kanssa.

  67. perhana @ 18.7.2010 09:37

    hemmetti sentään... huomasin juuri että kamerallani tulee todella suttuisia kuvia jos kuvatessa pitää sormea linssin päällä!!
    Täytyy vissiin kirjoittaa siitä tulikivenkatkuinen postaus ja tehdä video juutuuppiin.
    kyllä kaikki kamerat täytyisi suunnitella niin että moinen ei ole mahdollista.

  68. user_org (vahvistamaton) @ 18.7.2010 10:40

    66@
    >johtuva vika ilmenisi alle prosentissa puhelimista
    ...
    >Jobsin vertaus iPhone 4:n antenniviasta ei siis ole
    >vertailukelpoinen muiden puhelimien "antennivikojen" kanssa.

    Ei ole mikään vika että antennia peittämällä singaanit veimenee reippaasti, iPhone 4G eroaa muista siinä että aiheutunut vaimennus on normaalia suurempi, sitä voi vähän korvata se että laite on herkempi, tai antennin vahvistus isompi (vertailutaso). joka tapauksessa nuo summattuna lopputulos on heikompi vastaanottokyky.

    >Jos vika johtuisi vain siitä, kuten muissa puhelimissa, että
    >signaalin tasoa voi heikentää peittämällä antennin kädellä, ei
    >ratkaisu todellakaan olisi se että asetetaan kuminen suoja
    >antennin päälle.

    Ratkaisu on nimenomaan se, eli silloin jää ilmarakoa ja vaimenus on pienempi, jolloin peittämisvaikutus on lähempänä muiden laitteiden antennin peittämistä.
    Antennin paikka on edeleen sama, joten kädellä peittäminen tapahtuu edelleen luonnostaan.

    53@

    >Ensinnäkin puhutaan vasenkätisten ongelmasta. Itse olen
    >oikeakätinen mutta pidän puhelinta vasemmassa kädessä puhuessani

    Totta, Kyse nimenomaan oikeakätisten ongelmasta, laite ei ole yhdenkäden, vaan kahdenkäden laite, eli oikealla käytetään, vasemamlla pidetään.
    Puhuessa oikeakätiset pitää vasemassa kädessä (oikea tietenkin vapaana muuhun tekemiseen, esim, kirjoittamiseen jne)

    12@
    >Esim. Jos iPhone 4 on myyty 3milj. Kpl ja jos todellisia
    >antennivikoja (puhelut katkeaa, eikä pelkästään singnaali pienene)

    Huomattava osa on käyttänyt edellisiä versioita, jotka eivät olleet todellakaan kovin hyviä vapaissa verkoissa pysyjiä, lisäksi AT&T operaattori on tehnyt verkossa kaiken taatakseen tärkeimmän päätelaitteen toimivuudelle jo aijemmin.

    Apple vertaisi 3GS mallin vuodentakaiseen tilanteeseen, jolloin AT&T:n 3G verkonrakentaminen hieman toisenlaisessa vaiheessa ...

  69. Möö (vahvistamaton) @ 18.7.2010 12:09

    Ei hyvää päivää... tää on kyllä persxxstä...

    http://www.youtube.com/watch?v=VKIcaejkpD4&feature=youtube_gdata

  70. Jep_ @ 18.7.2010 12:23

    @66

    Oletko vannoutunut fani vai maksaako Apple palkkasi suoraan tai epäsuoraan? Vai miksi yrität vääntää asioita kuin itse Jobs?

    "Ei ole mikään vika että antennia peittämällä singaanit veimenee reippaasti, iPhone 4G eroaa muista siinä että aiheutunut vaimennus on normaalia suurempi"

    Ei tietenkään se ole vika antennissa että signaali heikkenee kun sitä blokataan vaikkapa sitten kädellä, siksi kirjoitinkin muiden puhelimien "antennivian" lainausmerkkeihin. Mutta eihän tästä ole kyse iPhone 4:n kohdalla. iPhone 4:ssa vika ilmenee kun kaksi täysin erillaisiin verkkoihin tarkoitettua antennia yhdistetään jollakin sähköä johtavalla asialla, kuten iholla. iPhone 4:n kohdalla kyse ei siis ole signaalin blokkaamisesta vaan antennirakenteen huonosta suunnittelusta joka mahdollistaa antennien oikosulun.

    Vai on kumisuojan mahdollistama "ilmarako" se syy miksi kumisuoja parantaa tilannetta. "Ilmarako"-selitys varmaan selittää myös sen miksi pieni pala teippiä tekee saman?

    http://www.puhelinvertailu.com/uutiset.c...ongelmien_takia
    Tuolla on video josta näet varsin hyvin ettei iPhone 4:ssa antennia tarvitse peittää, vaan kaksi eri antennia pitää yhdistää esim. sormella.

    iPhone 4:n antennivika != muiden puhelimien "antennivika"

    Jatka toki asian vääristämistä ja vääntämistä jos saat siitä paremman mielen, ikävä kyllä se ei muuta todellisuutta.

  71. Jep_ @ 18.7.2010 12:25

    Ehkä tuo edellinen kommentti oli kuitenkin kohdistettu @68:lle eikä itselleni.

    Onneksi on edit-nappi... eiku.

  72. TemeTee @ 18.7.2010 12:42

    Miten helvetissä täällä jaksetaan vikistä että apple on tehnyt virheen ja se pitää korjata jne... Applehan lupaa palauttaa rahat kun viet ostamasi iPhone 4:n takaisin 30 päivän sisällä. Ja noita palautuksia on tullut vähemmän mitä viime vuonna 3GS:ää on palautettu julkaisun jälkeen. Eikö tuo ole täydellinen "korjaus" ongelmaan? Kukaan ei pakota ostamaan iPhonea.

  73. perhana @ 18.7.2010 14:22

    Korneintahan asiassa onkin juuri se, että ilmeisesti suurin osa henkilöistä jotka asiasta kirjoittelee ja pitää meteliä ongelman suuruudesta, eivät itse edes omista kyseistä puhelinta, tai ole sitä edes kädessään pitäneet.
    Todennäköisesti suurimmalla osalla iPhonen antenniongelmasta "kärsivistä" on käytössään Nokian puhelin, tai sitten jokin android luuri, eikö vain? ;-)

  74. _mikkis_ @ 18.7.2010 15:52

    @73 Just noinhan se on ;) ei vaan tunnu menevän kaikkien tajuntaa

    Apple on kuitenki aika reilu ku antaa ilmaseks niit pumbereit

  75. user_org (vahvistamaton) @ 18.7.2010 18:24

    70@
    >Ei tietenkään se ole vika antennissa että signaali heikkenee kun
    >sitä blokataan vaikkapa sitten kädellä, siksi kirjoitinkin muiden
    >puhelimien "antennivian" lainausmerkkeihin. Mutta eihän tästä ole
    >kyse iPhone 4:n kohdalla. iPhone 4:ssa vika ilmenee kun kaksi
    >täysin erillaisiin verkkoihin tarkoitettua antennia yhdistetään
    >jollakin sähköä johtavalla asialla, kuten iholla. iPhone 4:n
    >kohdalla kyse ei siis ole signaalin blokkaamisesta vaan
    >antennirakenteen huonosta suunnittelusta joka mahdollistaa
    >antennien oikosulun.

    Mitä yrität kertoa ? tässä ei ole oleellista se että antennin elementit ovat laitteen pinnassa, vs laitteen kuoren sisällä, tai kuiten vanhaan aikaan laitteen yläkulmassa ulkonevana.

    Tai no sen verran että kun elementit ovat pinnassa voi käyttäjä aiheuttaa kädellään isomman vaimennuksen, kuin että siinä välissä olisi ilmarakoa, esim sillä teipillä, kuorella jne.

    Puhuit jotain oikosulusta, en tiedä kuinka paljon imbedanssi tuossa muuttuu, oikosulusta tuskin kuitenkaan kyse, nomraali kuitenkin että hyvin suuria vaihteluita.

  76. Jep_ @ 18.7.2010 18:54

    @75
    iPhone 4:n ulkoreunaa kiertää kaksi erillistä antennia. (http://nexus404.com/Blog/wp-content/uploads2/2010/06/iphone-4-antennas.jpg) Toinen antenneista hoitaa Bluetooth/Wifi/GPS-signaalit ja toinen UMTS/GSM-signaalit.

    Jos vaivautuisit katsomaan tuolta aiemmassa kommentissani (70.) antamastani linkistä Consumer Reportsin videon, tajuaisit ettei iPhone 4:n kohdalla kyse ole antennin peittämisestä vaan noiden kahden yllä mainitsemani antennin yhdistämisestä jollakin sähköä johtavalla, kuten sormella. Kumisuoja ei siis korjaa tilannetta minkään ilmaraon takia, vaan se estää tuon sähköisen sillan noiden kahden antennin välillä.

    En tiedä osaanko paljon selkeäämin asiaa sanoa. Jos et vieläkään ymmärrä mitä yritän sanoa, ei tämä keskustelu tule koskaa etenemään.

  77. iKnow_ (vahvistamaton) @ 18.7.2010 23:10

    @76

    Tuota asiaa on yritetty selittää jo aikaisemmin tämän uutisen kommenteissa ja se ei ole auennut läheskään kaikille kommentoijille. Vieläkin puhutaan vain tuosta antennin blokkaamisesta.

    Steve&co siivosi ongelman aika nätisti maton alle. Ei ihme, että äijä on multimiljonääri sillä osaa hommansa aivan älyttömän hyvin.

  78. user_org (vahvistamaton) @ 19.7.2010 08:12

    76@
    >En tiedä osaanko paljon selkeäämin asiaa sanoa. Jos et vieläkään
    >ymmärrä mitä yritän sanoa, ei tämä keskustelu tule koskaa etenemään.

    Jos asia on sinusta tärkeä, niin miksi se on tärkeä, radiota kiinnostaa kuitenkin singnaalin voimakkuus ja sitä myöten tässä yleensä kiinnostaa se kuinka paljon se sormen kosketus vaimentaa.

    Kerrot että kaksi elementtiä on keskenään oikosulussa, niin ovatko ne kuinka oikosulussa, kyse ei kuitenkaan tasavirrasta, joten resistanssilla tuskin merkitystä, ja millä taajuudella se sormi toimii oikosululla ?

    > Kumisuoja ei siis korjaa tilannetta minkään ilmaraon takia,

    Yritin kertoa että ilmaraolla en suoraviivaisesti tarkoita jotain millimetrien ilmatäytteistä rakoa, vaan jotain joka pitää loitomalla häiriötekijän.

  79. iKnow_ (vahvistamaton) @ 19.7.2010 10:03

    @78

    Lueppa alla oleva linkki niin saatat ymmärtää yskän. Ohut kerros kynsilakkaa tuskin vie häiriötekijää merkittävästi kauemmaksi, mutta korjaa kuitenkin tilanteen estämällä "oikosulun". Puheet vian johtuvan antennin blokkaamisesta ja siitä, että muissakin puhelimissa olisi juuri tämä vika on valetta. Toki antennin blokkaamisella on merkitystä ja se vaikuttaa muissakin puhelimissa enemmän tai vähemmän, mutta iPhonen varsinainen vika on hyvin pitkälti eri juttu.

    http://www.guardian.co.uk/technology/201...nail-polish-fix

  80. Jep_ @ 19.7.2010 10:10

    @78 aka. spin master

    Halusin vain tehdä selväksi eron iPhone 4:n antenniviassa ja muiden puhelimien "antenniviassa". Tämä ei tule esille Applen videoissa. Eiköhän tuo harhautus ole ihan harkittu. iPhone 4:ssa kyseessä on suunnitteluvirhe ja antennien välille syntyy helposti sähköinen silta joka häiritsee toimintaa. Kyse ei siis ole esteellä signaalin blokkaamisesta. Muissa puhelimissa suunnitteluvirhe on se, että antennit on sijoitettu niin, että käsi peittää ne helposti normaalissa käytössä. Ne eivät siis ole suoraan verrannollisia keskenään vaikka Youtubeen laitettaisiin kuinka hienoja videoita.

    Jaksatpa takertua tuohon oikosulkuun vaikka varmasti tiedä että tarkoitin sähköistä siltaa. Siis tapausta jossa kaksi komponenttia jotka eivät normaalisti toimi samassa piirissä kytketään toisiinsa kiinni jonkin sähköä johtavan asian välityksellä, tässä tapauksessa ihmisen ihon.

    Asian on siis tärkeä siksi koska halusin tehdä oireen syyn selväksi, enkä vain vetää oireesta johtopäätöksiä syystä tai antaa ymmärtää asian olevan toisin kuin on, kuten Apple videoissaan.

  81. user_org (vahvistamaton) @ 19.7.2010 11:06

    80@
    >Halusin vain tehdä selväksi eron iPhone 4:n antenniviassa ja
    >muiden puhelimien "antenniviassa".

    Eri puhelimissa on erilaisia antenni ratkaisuja, joissain antenit on sijoiteltu ympärilaitetta, toisessa ne ovat lähempänä toisia. jossain kuoren sisällä, varsinkin joskus ne oli laitteen ulkopuolella jne.


    Se mikä on ongelma on että vaimennus normaalilla käyttöotteella on suuri, jolloin "kuuluvuus" voi laskea jopa alle kilpailijoiden.

    Apple yritti videoilla kertoa että muillakkin laitteitteilla on sama ongelma, jos videoita haluaa kritisoida niin ne olivat "tolppiin" keksittyneitä.

    >Halusin vain tehdä selväksi eron iPhone 4:n antenniviassa ja
    >muiden puhelimien "antenniviassa". Tämä ei tule esille Applen videoissa. Eiköhän tuo harhautus ole ihan harkittu.

    >iPhone 4:ssa kyseessä on suunnitteluvirhe ja antennien välille
    >syntyy helposti sähköinen silta joka häiritsee toimintaa.

    Suunnittelu juttuhan se oli, muotoilu ajoi ohi optimi kuuluvuus ratkaisuijen, sama ongelma muissakin.


    >Kyse ei siis ole esteellä signaalin blokkaamisesta.

    Olis se antenni siellä kuoren sisällä tai pinnassa on se käsi osa sitä antennia ja yleensä heikentävä tekijä.


    > Jaksatpa takertua tuohon oikosulkuun vaikka varmasti tiedä että
    > tarkoitin sähköistä siltaa.


    En ole asiantuntia ja ja oikosulku sana kuullosti joltain oikosululta,

    >Siis tapausta jossa kaksi komponenttia jotka eivät normaalisti
    >toimi samassa piirissä kytketään toisiinsa kiinni jonkin sähköä
    >johtavan asian välityksellä, tässä tapauksessa ihmisen ihon.

    Jos tarkoitat että kyseessä n. 2Ghz oikosulkeminen n. 2.4Ghz kanssa. niin no ? jos tarkoitat että tasavirtaa johtava, niin no, sormi on aika huono johtavuudeltaan ja onko edes väliä.

    Oli siinä välissä , ilma, muovi tai jokin muu rako tai ei, niin sormi on noiden antennien välillä jonkinlainen imbetanssi. jota suunniteliat pähkäilleet. ja kun sormi pois niin arvo muuttuu.

    Käsi toimii matkapuhelimissa osana antennia, suunnittelijoiden haaste on se huomoida, käsi ja ihminen toimii myös vaimentavana. 2.4Gh alueella keho ei hyvin läpäise.

    Jos antennin sijoittaa laitteen kuorien sisäpuolella niin ei se poista käden toimimista antennina. edelleen on haasteena eri tajuusalueet useat radiot. mutta jos käsi voidaan pitää kauempana on tilanne ehkä helpompi hallita.

  82. AT&T (vahvistamaton) @ 19.7.2010 11:14

    http://www.youtube.com/watch?v=sLauy1qmZqI

    2.40 etiäppäi

    Kertoopi aika paljon jenkkien operaattorista. Sanotaan, että surullista kun ihmiset eivät pysty edes soittamaan puheluita kaikenaikaa AT&T verkossa.

    Mites usein tai siis harvoin Suomessa on vastaavia ongelmia ollut.

  83. jartar @ 19.7.2010 11:17

    @81
    Lainaus:Suunnittelu juttuhan se oli, muotoilu ajoi ohi optimi kuuluvuus ratkaisuijen
    Eli apple suunnnitteli tarkoituksella huonosti kuuluvan tuotteen. Mielenkiintoinen ajatus ;)

  84. user_org (vahvistamaton) @ 19.7.2010 11:27

    83@
    >Eli apple suunnnitteli tarkoituksella huonosti kuuluvan tuotteen.
    >Mielenkiintoinen ajatus ;)

    Tuo on sinun tulkinta, tietoinen kompromissi tietekin, jos antenni suunnittelia saa tehdä niinhyvän antennit kuin vain haluaa ja osaa niin laitteet olisivat aika erinäköisiä ja kokoisia.

    Iphone 4G kohdalla on tehty paljon töitä että siitä on saatu tuon kokoinen, ja tuo komponentti ei tosiaankaan ole ainoa jossaon jouduttu tekemään kompromissejä.

    Tomivuus on varmaan testattu ja ovat tulleet siihen tulokseen että on riittävä, varsinkin kun edelliseen malliin on jopa kehitystä. Moka tuli siinä että antenni "tolppia" säädettiin näyttämään "täysiä" mahdollisimman heikoissa oloissa, jolloin syntyi tilanne että sormen vaimennus tietyissä oloissa näytti toivottua suuremmalta.

  85. jartar @ 19.7.2010 11:47

    @84
    Lainaus:Tuo on sinun tulkinta, tietoinen kompromissi tietekin, jos antenni suunnittelia saa tehdä niinhyvän antennit kuin vain haluaa ja osaa niin laitteet olisivat aika erinäköisiä ja kokoisia.
    Ja tietoinen kompromissi oli se että suunniteltiin kännykkä niin huonosti että yhdellä sormella voi tehdä antenneista toimintakelvottomat. Itse kutsuisin tätä paremmin kuvaavalla sanalla, katastrofi.
    Lainaus:Moka tuli siinä että antenni "tolppia" säädettiin näyttämään "täysiä" mahdollisimman heikoissa oloissa, jolloin syntyi tilanne että sormen vaimennus tietyissä oloissa näytti toivottua suuremmalta.
    Jos Steve sanoisi että kuu on tehty juustosta niin uskoisit varmaan senkin...

  86. UskomatontaBSaa (vahvistamaton) @ 19.7.2010 11:53

    >>iPhone 4:ssa kyseessä on suunnitteluvirhe ja antennien välille
    >>syntyy helposti sähköinen silta joka häiritsee toimintaa.

    >Suunnittelu juttuhan se oli, muotoilu ajoi ohi optimi kuuluvuus >ratkaisuijen, sama ongelma muissakin.

    Kerroppa missä muissakin? Käsittääkseni missään muussa laitteessa ei ole vastaavaa ulkoista _suojaamatonta_ antennia.

    Sinussa on selvää poliitikon ainesta. Kannattaisi hakea eduskuntaan. Hyviä vastauksia, mutta itse kysymykseen ne eivät usein vastaa ainakaan järkeen käyvästi.

  87. user_org (vahvistamaton) @ 19.7.2010 12:15

    85@
    >Ja tietoinen kompromissi oli se että suunniteltiin kännykkä niin
    >huonosti että yhdellä sormella voi tehdä antenneista
    >toimintakelvottomat.

    Laite koskettamalla muutu toiminta kelvottomaksi, riittävän heikossa kentässä sopivasti sorma pitämällä laite saattaa verkosta riippuen tippua jopa kokaan verkosta pois.

    Sopivasti pitämällä saattaa moni muukinlaite tippua verkosta.

    Siinä on eroja kuinka hyvää kentää eri mallit vaatii tietyllä otteella.

    > Käsittääkseni missään muussa laitteessa ei ole vastaavaa ulkoista
    > _suojaamatonta_ antennia.

    Onko se nyt oleellista, vaan se miten laite toimii käytännössä.

    Suunnitelemalla toisin yhtiö olisi voinut tehdä laitteen jossa kädessäpitämisen vaikutus olisi pienempi.

  88. jartar @ 19.7.2010 12:24

    @87
    Lainaus:Laite koskettamalla muutu toiminta kelvottomaksi, riittävän heikossa kentässä sopivasti sorma pitämällä laite saattaa verkosta riippuen tippua jopa kokaan verkosta pois.
    Mielestäsi siis kokonaan verkosta tippuminen ei tee kännystä toimintakelvotonta. Jotenkin tuntuu että et edes tiedä mitä kännyköillä tehdään...
    Lainaus:Sopivasti pitämällä saattaa moni muukinlaite tippua verkosta.
    Ja jos sopivasti pitää niin känny voi tippua 15 metristä suoraan asfalttiin jolloin se saattaa kuulua huonommin kuin uusi iPhone.
    Lainaus:Onko se nyt oleellista, vaan se miten laite toimii käytännössä.
    Ja testien mukaan se toimii etenkin vasenkätisillä ihmisillä huonosti.
    Lainaus:Suunnitelemalla toisin yhtiö olisi voinut tehdä laitteen jossa kädessäpitämisen vaikutus olisi pienempi.
    Ja jos tädillä olisi munat niin se olisi setä.

    Jossittelu on täysin turhaa enää tässä vaiheessa...

  89. _mikkis__ (vahvistamaton) @ 19.7.2010 12:41

    On se kyllä hauska seurata tätä touhua ympäri netin, suurimman melun tästä antennitouhusta nostaa ne jotka ei oo koskaan luuria käyttäneet eikä ole sitä edes hommaamassa ja muutenkin vihaavat applea ja ovat aina vihanneet :D Miten iphonen antenni "ongelma" voi olla niin paljon suurempi muille kun luuria käyttäville, käyttäjien luulisi valittavan?

    Sitten ei jakseta edes oikeasti tutkia asiaa kunhan otetaan vaan kaikki irti siitä, että päästään haukkumaan applea. Eli siis mikään ei muutu jos ei antenni olis ollu syy niin joku muu sitten

    http://www.youtube.com/watch?v=hN48ZExDWL8 vaikka tällaisia videoita pastettais 100 niin mikään ei muutu. Sitäpaitsi juuri tuollaisia ne kaikki videot pitäisi olla, ei mitään että noni nyt tippu pari pykälää luurilla ei voi soittaa :D

  90. jartar @ 19.7.2010 12:57

    @89
    Asia on selitetty jo ties kuinka moneen kertaan tässäkin jutussa mutta lukutaito on ilmeisesti liikaa pyydetty nykyaikana.
    Katsoppa vaikka postaukset 70 ja 76

    Itse en pidä valehtelijoista. Siitä syystä applelle ei heru sympatiaa...

  91. user_org (vahvistamaton) @ 19.7.2010 13:25

    88@
    >Mielestäsi siis kokonaan verkosta tippuminen ei tee kännystä
    >toimintakelvotonta. Jotenkin tuntuu että et edes tiedä mitä
    >kännyköillä tehdään...

    Radiotoimiselle laitteella verkosta tippuminen ei ole mitenkään poikkeavaa, se ei tee laitteesta käyttökelvotonta että jossain heikommassa kentässä niin voi verkosta tippua.

    Eri laitteet ja mallit eroavat jonkin verran miten toimivat vaikeissa oloissa. samoin myös verko eroavat.

    Iphonen anteniratkaisu ei tee siitä käyttökelvotonta

    On harhaanjohtavaa antaa ymmärtää että laitetta koskettamalla yhteys katkeaisi, niin voi toki käydä, kuten voi käydä muillakkin laitteilla.

    >Ja testien mukaan se toimii etenkin vasenkätisillä ihmisillä
    >huonosti.

    Oikeakätisellä jolla laite vasemmassakädessä "sopivasti" on vaimennus merkittävä, se vaikuttaa mm. tehonkulutukseen, data ja puheliikkuu , kunnes ollaan niin heikossa kentässä että vaihdetaan hitaammalle tekniikalla, tai tiputaan kokonaan verkosta. tuo nyt ei ole mitenkään poikkeavaa ja ilmenee monella muullakkin puhelimella. Vaikeissa oloissa voi otteen merkitys kuuluvuuteen olle merkittävä ja iPhon 4Gssä, kuten eräissä muissakin pienellä otteen muuttamisella tilanne paranee huomattavasti.

    Ongelma on siinä että tietyllä otteella laite häviää joillekkin paremmille malleille, se ei tee siitä käyttökelvotonta. Edellinen malli on maineeltaa suht epäherkkä, 4G versio on yleistäen maineeltaa herkempi.

  92. user_org (vahvistamaton) @ 19.7.2010 13:33

    >http://www.youtube.com/watch?v=hN48ZExDWL8 vaikka tällaisia
    >videoita pastettais 100 niin mikään ei muutu. Sitäpaitsi juuri
    >tuollaisia ne kaikki videot pitäisi olla, ei mitään että noni nyt
    >tippu pari pykälää luurilla ei voi soittaa :D

    No ei tuokaan video kerro paljoa, ei edes sitä millä taajuudella toimitaan, ja millaisissa oloissa.

    Tietenkin heille se kertoo paljon joiden mielestään sormi oikosulkee antennin ja sitä myöten yhteys katkee, en usko että sellaisia kuitenkaan on monia.

  93. _mikkis_ @ 19.7.2010 14:05

    Tuli muute mielee et jos nokialaissa ei ole mitään ongelmaa niin miks niistäki lähtee palkit? Kun sitä pitää samal taval ku iphonea

    http://www.youtube.com/watch?v=q7Cnu5FCNh0
    Kuten vaik täs muttei mikää kuitenkaa muutu ku ihmiset vihaa applea vaa iha periaatteesta :D sinänsää aika naurettavaa

  94. Romisku @ 19.7.2010 14:10

    user_org on Steve Jobs :D

    Jos joku voi kirkkain silmin väittää, että kun kaksi eri impedanssin antennia yhdistetään toisiinsa johtimella ja kokonaisimpedanssi ei muutu, niin kannattaa ihan oikeasti mennä aiheesta etsimään tietoa vaikka Googlesta.
    Muissa puhelimissa tapahtuu ihmisen käden aiheuttama signaalin vaimennus, kun taas Iphone 4G:ssä tapahtuu yhdistäminen eri impedanssin antenniin ja siitä impedanssin muutos.

  95. _mikkis__ (vahvistamaton) @ 19.7.2010 14:14

    @93 En ole kyllä nähnyt yhtäkään iphonea pidettävän noin :) Vaikka vikan lauseen kanssa olenkin samaa mieltä.

  96. user_org (vahvistamaton) @ 19.7.2010 14:25

    94@
    >Jos joku voi kirkkain silmin väittää, että kun kaksi eri
    >impedanssin antennia yhdistetään toisiinsa johtimella ja
    >kokonaisimpedanssi ei muutu, niin kannattaa ihan oikeasti mennä
    >aiheesta etsimään tietoa vaikka Googlesta.

    Kuka on niin väittänyt ? joku täällä väitti että antenni menee oikosulkuun.

    >Muissa puhelimissa tapahtuu ihmisen käden aiheuttama signaalin
    >vaimennus, kun taas Iphone 4G:ssä tapahtuu yhdistäminen eri
    >impedanssin antenniin ja siitä impedanssin muutos.

    Vaikka antenni kääritään muovin sisään niin se ei tarkoita etteikö kädestä aiheutuisi imbetanssi muutosta.

  97. Romisku @ 19.7.2010 14:43

    Mutta tuossa se muutos tuleekin myös siitä toisesta antennista, ei pelkästään kädestä. Ja toisekseen suora kosketus kyllä muuttaa sitä kädenkin kautta enemmän kuin jonkin olemattomankin eristekerroksen läpi.

  98. Yesse @ 19.7.2010 15:59

    http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uut...?oid=2010075681 Pitää sanoa nokia miehenä, että hienoa että Steve Jobs myöntää tälläisen ongelman nöyränä vaikka aluksi väittikin ongelman olevan vaan järjestelmän.

  99. Jep_ @ 19.7.2010 16:17

    @89.
    Kukas täällä on haukkunut Applea? Tai tehnyt ongelmasta suuremman kuin se on? Minä ainakin olen yrittänyt tuoda esille vain sen, että ongelma ei ole samanlainen kuin muissa puhelimissa, vaikka Apple videoissaa yrittääkin luoda sellaisen kuvan. (ja user_org kommenteissaan)

    @user_org
    Sinun kommentteihin ei juuri jaksa edes vastailla. Revit parhaasi mukaan viestit kappaleiksi jotta voisit puhua asian vierestä etkä asiasta ja jatkuvasti vedät keskusteluun mukaan asioita joita on jo aiemmin oikaistu. Ts. Don't feed the troll.

  100. Jonahan @ 19.7.2010 18:10

    Anandtechin mittausten mukaan kun iPhone 4:aa pidetään kädessä signaali heikkenee enemmän kuin monen muun puhelimen kanssa, toisaalta taas vastaanotin on herkkä ja he saivat reaalitilanteessa puhelimen kuulumaan paikoissa joissa muut eivät ole kuuluneet (Ameriikassa). Ei se antenni kokonaisuutena ehkä olekaan ihan pelkkää paskaa, kuten moni tuntuu luulevan.

    Oman, tosin aika pikaisen testini mukaan, sanoisin että antenni on ihan riittävän hyvä verratuna muihin. Kovalla yrityksellä sain palkkeja tippumaan, mutta normaalikäytössä se ei haitannut lainkaan. Antennin designista on etuna puhelimen ohuus ja suurempi akkukesto, minulle ne ovat tärkeämpi asia kuin varsin marginaalinen ongelma, joka on täydellisesti estettävissä sillä kuorella (jos sen kokee tarpeelliseksi).

    Arviolta muutamalle prosentille se antenni voi olla ihan oikeakin ongelma, he saavat Bumperin tai muun kotelon. Jos ei kelpaa voivat he viedä puhelimen takaisin kauppaan. Jostakin syystä asiakkaat eivät ole sankoin määrin näin tehneet, miksiköhän?

    Suurin ahdistus tästä antennista tuntuu olevan niillä jotka eivät uutta iPhonea omista, eivätkä useimmiten ole edes nähneet, eivätkä arvatenkaan ostaisi vaikka antenni olisi täydellinen. Miksiköhän?

  101. Stanner @ 19.7.2010 22:46

    "Suurin ahdistus tästä antennista tuntuu olevan niillä jotka eivät uutta iPhonea omista, eivätkä useimmiten ole edes nähneet, eivätkä arvatenkaan ostaisi vaikka antenni olisi täydellinen. Miksiköhän?"

    Koska me ollaan hyvän työn tekijöitä, jotka yrittää estää muita ostamasta pas*aa. Hyvällä asialla tässä ollaan liikkeellä. Muita ajatellaan.

  102. sandandan (vahvistamaton) @ 19.7.2010 22:54

    Reality distortion field remains strong with Steve Jobs after antennagate..
    http://www.youtube.com/watch?v=Tn-YesqzvNk

  103. _mikkis_ @ 19.7.2010 23:05

    Tuli muute mieleen, et Applehan on täss tilanteessa oikeestaan enemmän reilu kun vois yleensä yrityksiltä olettaakaan :D

    Kun nyt netistä meinaa lukee näit juttuja niin tosi harvalla oikeesti näit ongelmii. Ja euroopassa viel harvemmalla verrattuna amerikkaa

    Niin Apple antaa silti kaikille joilla ei ees ole ongelmii ilmaisia bumbereita! must toi on aika esimerkillist toimintaa ja tosi ystävällistä kuluttajaa kohtaan

  104. sandandan (vahvistamaton) @ 19.7.2010 23:42

    Voe mikkis.. :DDD Don't feed this troll no more. Joo kyl steve on eri reilu jätkä. Tarjoisin salmarin jos baarissa näkisin. Et tainnu kattoo tota videoo minkä linkkasin?

  105. Jonahan @ 19.7.2010 23:54

    Animaatio oli erittäin hauska! Se oli suunnilleen yhtä tarkka kuvaus Steve Jobsista ja Applesta, kuin Aku Ankka kertoo oikeiden ankkojen elämästä.

  106. iPakana (vahvistamaton) @ 20.7.2010 07:51

    Jos kaveri oikeasti on noin iDiootti kuin mikkis on, niin antaa hänen ostaa antennivikainen iphonensa. Minulle aivan yhdentekevää millaiseen paskaan mikkis rahansa suoltaa; itseltä se ei ole pois onneksi. Muistutuksena vielä että ennen kun mikkis sinulla on se maailman paras iPhone 4, kannattaisi ruveta harjoittelemaan iSteven sertifioimia asentoja, joissa puhelinta voi oikeaoppisesti pitää.

    Terv.
    Pakanallinen Nokia N900 käyttäjä,
    puhelin vaakatasossa näppäimet esillä
    kädet kummallakin puolella puhelinta kummatkin sivut peitettynä,
    tarkoituksena heikentää signaalia,
    DNA 3G, täydet kuuluvuuspalkit

    PS. Revi siitä sitten iPhonesi kanssa huumoria..

  107. oskarion @ 20.7.2010 08:49

    hyi helvetti en kyl ikimaailmas kehtais myöntää et olen n900 omistaja, pthyi joku raja sentään.

  108. Mikkisfan (vahvistamaton) @ 20.7.2010 09:24

    @mikkis

    Valehtelu, peittely ja toisten syyttäminen onkin todella reilua toimintaa. Mutta kaiken korvaa se kun annetaan 30$ muovilaastari jonka valmistaminen maksaa Applelle 3 centtiä.

    Ps. Applehan ei varsinaisesti myöntänyt suunnitteluvikaa vaan peitteli sitä rinnastamalla sen toiseen yleiseen ongelmaan.

  109. iPakana (vahvistamaton) @ 20.7.2010 10:49

    @107

    En ehkä ulkoisesti hienoimmaksi puhelimeksi N900:sta mainostaisi, mutta ominaisuuksiltaan ja käytettävyydeltään huippuluokkaa. N900 on myös ensimmäinen kokemukseni Nokiasta koskaan, aikasemmat puhelimeni ovat olleet lähinnä Sony Ericssoneita sekä yksi "trendihairahdus" eli iPhone 3G.
    Valitettavasti en ole päässyt kokemaan tälläkin sivustolla paljon mainostettua Symbianin ihanuutta Nokioissa. Joskus maailmassa käytössä olleessa W960i:ssä ja sitäkin wanhemmassa W950i:ssä oli kyllä symbian, mutta päälle oli kiskaistu uiq. Siinä ei ainakaan valittamista ollut. Kummassakin oli kosketusnäytöt ja jo silloin niihin ihastuin, kauan ennen iPhonen myyntiin tuloa. No kosketusnäytöistä innostuneena päätis kokeilla iPhone 3G sen jälkeen kun Suomesta sellaisen sai. Alkuinnostus lopahti melko pian yleiseen rajoittuneisuuteen kuten moniajon puutteeseen siihen jo aikaisemmin tottuneena, iTunes -hömpötykseen ja Soneran verkkoihin. Mielestäni ei ollut hintansa väärti, joten laitoin vahingon kiertämään. N900:ssa erityisesti kiehtoo tekemisen vapaus, mahdollisuus tehdä käytännössä mitä vain. Mikäli nyt olisin uutta puhelinta hankkimassa olisi tähtäimessä joko Meego:lla tai Android 3.0:lla varustettu härveli.

  110. oskarion @ 20.7.2010 10:56

    @109 trollasin trollia, eli relax

  111. _mikkis__ (vahvistamaton) @ 20.7.2010 11:16

    @106

    Noniin täältä kommentoi toinen mikkis

    jaaha siinä taas yksi netin uhri, no voin kertoa sinulle, että uutta iphonea voi pitää ihan tavallisella otteella, ei siihen tarvita mitään erikoisotteita, ei ehkä kannata uskoa kaikkea mitä netissä lukee.

  112. tonttila @ 20.7.2010 12:12

    http://media.riemurasia.net/albumit/m00/725952145.jpg

  113. jartar @ 20.7.2010 12:44

    Kerrankin _mikkis_ on oikeassa. Ei tarvitse käydä muuta kuin tonttilan linkkaamassa operaatiossa niin otteen kanssa ei tule mitään ongelmia...

  114. _mikkis_ @ 20.7.2010 14:35

    @111

    Ehkä tää toinen mikkis vois sitten lopettaa toisten nimierkkien varastelun

    mut joiden tuntuu vaan olevan vaikee käsittää ettei tässä tilanteessa oikeen voi muuta ja et tätä ongelmaa on kyl paisuteltu ihan riittämiin vaikka varmaan just Apple tulee kehittään sellasen teknologian jolla ei saa signaalia häviämään yhtään vaikka sen peittäis ties millä

  115. _mikkis__ (vahvistamaton) @ 20.7.2010 14:40

    Muutama video kun palkit ei tipu

    http://www.youtube.com/watch?v=Y07zJwZCgqk

    http://www.youtube.com/watch?v=5oYkhC7mq3M

    http://www.youtube.com/watch?v=ZnQcvm9in4o

    http://www.youtube.com/watch?v=kcOWSFv4Wbg

    http://www.youtube.com/watch?v=NJFn0bawzhk

    Nää kommentit kertoo aika paljon tästä "I too don't have signal problem, I am happy but people are asking me hold with wet hands and then squeeze it with all the strength I have. Why would I do that ?"

    Eli ihmiset yrittämällä yrittää saada ongelman aikaan, jos ei muuten tipu niin sitten vaikka puristetaan kaikella voimalla :D

  116. _mikkis__ (vahvistamaton) @ 20.7.2010 14:47

    @114 sori mutta mä oon käyttäny tätä nimeä täällä jo varmaan kuukauden pari eikä sua ole täällä näkynyt? (vkloppuna näin sun ekat kommentit ja heti kuvittelin, että joku vaan pelleilee) Miten sitäpaitsi edes toisen nimimerkin voi varastaa? Kuten varmaan huomasit tuota käyttämääni nikkiä ei edes oltu rekisteröity joten miten se voi olla varastamista? onko sulla joku copyright tuohon?

  117. _mikkis_ @ 20.7.2010 16:22

    @16 nyt et ainoastaan kopoi toisten nimimerkkiä vaan tekeydyt toiseks!! aika törkeetä ja naurettavaa

    eiköhän se kaikki järki sano sen että kun kerta päätin nimimerkkini rekisteröidä niin oon tätä käyttänykki jo jonkun aikaa

    et ehkä voisit lopettaa ton muks tekeytymisen?

  118. Jonahan @ 20.7.2010 16:44

    Eiköhän tähän pelleilyyn kiteydy koko iPhone-itkun ydin, skidit pelleilee.

    Relaa vaan mikkis, Haterboyt vaan purkaa ahdistustaan. :)

  119. _mikkis__ (vahvistamaton) @ 20.7.2010 18:39

    @117 Olen kyllä ihan itse keksinyt tuon nimen + noi viivat nimen ympärille koska pelkkä mikkis oli varattu, en ole sitä sulta kopioinut miten edes olsin, kun et tänne edes ole kirjoitellut :D

    Olen käyttänyt jo jonkun aikaa tuota nikkiä täällä ja muuallakin ja aion jatkaa edelleen sen käyttöä. Vähä sama jos yhtäkkiä nyt rekisteröisin jonkun noiden vahvistamattomien tyyppien nimen ja alkaisin käyttämään sitä ja sanon, että tää on mun nikki ollu jo kauan

    Jos täällä olis joku _mikkis_ kirjoitellut niin en tietenkään sitä nimeä käyttäisi, mutta kun ei ole kirjoitellut

  120. _mikkis__ (vahvistamaton) @ 20.7.2010 18:52

    @117 sitäpaitsi jos mä oon täällä nyt kirjoitellu kuukauden pari ni jos ny yhtäkkiä otat mun nikin, niin kaikki luulee, että mä kirjotan niitä, varsinkin ku et edes tuota nimeä mitenkään muuttanut

    ja muutenkin vaikuttaisit olevan saman leirin tyyppi kun minä (noista iphone kommenteista päätellen) niin sekottaa vielä helpommin

  121. _mikkis_ @ 20.7.2010 22:29

    @119, 120 Mä oon kylläkin se oikee mikkis, et turha mäksä alkaa säätään mitään, kun ennen käytin nimimerkkiä delic mut sitä alko myös kaikki kakarat käyttää joten vaihdoin tähän ja jopa rekisteröidyinki

    En tajuu miten joillakin voi olla noin vaikee hyväksyy toiset mielipiteet ja se et iphone on mun ja niiden miljoonien mukaan (mitä nyt netist oon lukenu) paras älypuhelin mitä on

    et ehkä voisit nyt lopullisesti vaihtaa nimimerkkiäs

  122. __mikkis_ _ (vahvistamaton) @ 20.7.2010 22:57

    Minä olen oikeasti oikea mikkis ja muut valemikkiksiä!

  123. frodola @ 20.7.2010 23:28

    @101 "101.Stanner @ 19.7.2010 22:46
    "...Muita ajatellaan"

    Niinpä en omista minäkään !phonea mutta taitaapa ajatella Applekin muita valmistajia haukkuessaan, että "kaikilla muillakin valmistajilla on samoja ongelmia" valmistajat ovat ilmoittaneet ne perättömiksi.

    Todella naurettavaa peittelyä ja huomion pois-kiinnittämisen yritystä omista ongelmistaan. xD

  124. Simmottiis_ (vahvistamaton) @ 21.7.2010 08:59

    Alkaa menemään aika naurettavaksi toi Applen homma. Uutta videota missä puristetaan hampaat irvessä N97 miniä. http://www.engadget.com/2010/07/20/apple...oked-too-video/ Onhan se lähes sama asia kuin kevyt kosketus yhdellä sormella.

  125. sitäpä sitä (vahvistamaton) @ 21.7.2010 10:55

    @124 Minun silmään tuossa kyllä pidetään ihan normaalisti puhelimesta kiinni

    Tuli vastaan:

    "Onneksi nousi tämä kohu iPhone 4 kohdalle. Nyt selvisi syy mun N97 pätkimiseen. Puhelut ovat pätkineet, katkenneet, 'verkko varattu', 'verkkoa ei ole käytössä' yms. ovat olleet riesana koko ajan ja takuuhuollossa jo kertaalleen kaikki sisuskalut vaihdettu. Mutta ongelma jatkuu.

    vasta tänään tosiaan testailin miten palkit tippuvat kyseisessä luurissa. Kun käytän normityylillä kännyä tippuivat palkit täydestä -> yhteen. Yhdellä palkilla ei pysty soittamaan vaan herjaa verkkoa ei löydy. Mielenkiintosta mitä sanovat liikkeessä."

  126. Bluejack @ 21.7.2010 21:24

    http://www.youtube.com/watch?v=JK37dysPPzU&feature=related

  127. tonttila @ 21.7.2010 22:06

    Herää kysymys. Miksi se antenni ei sitten voisi olla toisessa päässä puhelinta niin ei tarvi hiplata sitäkoko ajan ?

  128. _mikkis_ @ 22.7.2010 00:08

    @127
    Koska USA:n säädösten vuoksi antennin tulee olla puhelimen alaosassa, tietyn etäisyyden päässä korvasta.

  129. _mikkis__ (vahvistamaton) @ 22.7.2010 00:19

    http://www.digitoday.fi/mobiili/2010/05/...aat/20106540/66

    Tulipas vahingossa googlella mielenkiintoinen uutinen vastaan. Nythän tämän uutisen merkitys on ihan eri, kun mitä se oli 2 kuukautta sitten, kertoo aika paljon AT&T verkosta

  130. jartar @ 22.7.2010 01:07

    @129
    Tuo kertoo lähinnä ihmisten fanaattisuudesta. Huolitaan ihan miten surkea verkko tahansa jotta päästään palvomaan apple kännykkää. Jos verkkoon on tyytymätön niin silloin järkevä ihminen vaihtaisi operaattoria.

    Toisaalta apple antoi at&t verkolle yksinoikeuden joten kenenkäs vika se on että iPhonen omistajat joutuvat tyytymään at&t verkkoon? Ei pitäisi olla vaikea päätellä...

    Oli niin tai näin niin asiat eivät kumminkaan muutu. Vaikka at&t verkko ei olisikaan täydellinen niin he eivät siltikään suunnitelleet iPhoneen ongelma antennia :)

  131. user_org (vahvistamaton) @ 22.7.2010 09:55

    128@
    >Koska USA:n säädösten vuoksi antennin tulee olla puhelimen
    >alaosassa, tietyn etäisyyden päässä korvasta

    Oletko nyt aivan varma, vai keksitkö itse ?
    Jos noin olisi niin myyntilupia ei olisi kuin alareunassa oleville antenneille. jostain syystä niitä annettu muillekkin

    Oma lukunsa on että jotkut tahot tekee valintoja SAR mittausten perusteella ja antennin sijoitelulla voidaan vaikuttaa siihen hyvin paljon.

  132. _mikkis__ (vahvistamaton) @ 23.7.2010 12:49

    Iltalehti on saanut puhelimen käsiinsä

    "Kuoleman ote" - tarua vai totta?

    iPhone 4:n ympäröivä antennien liitoskohta on nimetty nettiyhteisöissä jo valmiiksi Lopeta puhelu -napiksi. Ensitestien perusteella saattoi huomata, että antenniongelma ei ollut tuulesta temmattu. Antennin liitoskohdan painaminen sormella yli 10 sekunnin ajan pudotti kuuluvuuspalkkeja täydestä viidestä 1-2 palkin verran Elisan verkossa testattuna.

    "Varsinainen "Death Grip", eli puhelimen puristaminen kämmenpohjaan 5-10 sekunnin ajaksi teki sen, mitä oli luvattu. Palkkien määrä laski kahteen. Lukuisista yrityksistä huolimatta emme saaneet puhelua kuitenkaan katkeamaan.

    Lue IL-Digin kattava "Death Grip" -testi netistä ensi viikolla"

    Noniin ensi viikolla tulee sitten varmaan odotettua infoa ongelman laadusta, vihdoin!

  133. Voi mikkis sinua! (vahvistamaton) @ 23.7.2010 19:07

    Kenties osaat antaa myös selityksen "ei ole ongelma Suomessa" tälle:

    http://imgur.com/a/Q1Z5C

    "1. Ongelma, että pilareiden määrä laskee ja puhelimen "vastaanotto" heikkenee ON olemassa. Olen testannut sitä kahdella laitteella jättämällä puhelimen terassin kaiteelle kotona -- Kun laitan sen kämmenelle, pilareista katoaa heti kaksi, hetken päästä puhelin tippuu Edge alueelle ja kerran jopa "No service" -tasolle. Toistin tämän testin ehkä 10 krt peräkkäin. Sama tapahtuu, jos oikosuljen tuon viivan kummallakin puolella olevan metalliriman esimerkiksi keittiöveitsellä. Sama tapahtuu, jos painan vain etusormella sitä viivan liitoskohtaa."

    "Tällä hetkellä siis seuraava lopputulos: Ilman bumpperia tai koteloa, on raivostuttavaa käyttää iPhone nelosta heikolla 3g alueella, missä ollaan juuri ja juuri 3g:n ja Edgen kuuluvuuden rajoilla. Myös Edge signaali tippuu alaspäin kun koskettaa rimaa, eli ongelma ei kohdistu pelkästään 3g:hen."

    "Tosiaankin kahdella eri puhelimella kotisuomessa testattu. Olen vakuuttunut että ongelma on olemassa--"

    ? :)

Kommentoi uutista

Jos sinulla ei vielä ole AfterDawn.com-käyttäjätunnusta, voit syöttää alle uuden käyttäjänimen ja sähköpostiosoitteesi. Osoitteeseesi lähetetään erikseen aktivointilinkki.

Mikäli sinulla on jo käyttäjätunnus AfterDawn.com-sivustoille, kirjaudu sisään viereiseltä välilehdeltä.

Kirjaudu sisään käyttämällä AfterDawn.com-käyttäjätunnusta tai sähköpostiosoitettasi.
Ohjeet

Uusimmat viestit keskustelualueillamme

Hintavertailun suosituimmat

Nokia Lumia 800 Nokia Lumia 800
alkaen 429 €
vertaa hintoja >>
Samsung Galaxy S II Samsung Galaxy S II
alkaen 457 €
vertaa hintoja >>
Nokia Lumia 710 Nokia Lumia 710
alkaen 299 €
vertaa hintoja >>
HTC Desire HTC Desire
alkaen 399 €
vertaa hintoja >>
Nokia N9 (16GB) Nokia N9 (16GB)
alkaen 394 €
vertaa hintoja >>
Nokia N8 Nokia N8
alkaen 275 €
vertaa hintoja >>
Nokia C5-03 Nokia C5-03
alkaen 125 €
vertaa hintoja >>
Nokia Asha 300 Nokia Asha 300
alkaen 98 €
vertaa hintoja >>
HTC 7 Trophy HTC 7 Trophy
Ei vielä hintoja
Nokia 500 Nokia 500
alkaen 135 €
vertaa hintoja >>

Lisää puhelimia Edukas.fi:ssä >>

Evil tracking pixel[tm] - It'll steal your money and wife.

Uusimmat testit

Arvostelussa Nokia Lumia 800 - uusi aluevaltaus Arvostelussa Nokia Lumia 800 - uusi aluevaltaus
Testissä Galaxy Nexus: Androidia parhaimmillaan Testissä Galaxy Nexus: Androidia parhaimmillaan
Testissä Samsung Galaxy Note: parasta kahdella kädellä käytettynä Testissä Samsung Galaxy Note: parasta kahdella kädellä käytettynä
Testissä HTC Sensation XL: multimediapuhelin isolla näytöllä Testissä HTC Sensation XL: multimediapuhelin isolla näytöllä
Kattavassa testissä Nokia N9 Kattavassa testissä Nokia N9

Tuoreimmat uutiset

Motorola: Android-päivitysten hitaus johtuu Googlesta Motorola: Android-päivitysten hitaus johtuu Googlesta (10.2.2012 18:34)
Motorolan mukaan Androidin hitaasta päivitystahdista ei voi syyttää puhelinvalmistajia, vaan todellinen syypää viivästyksiin on Google itse sekä kustomoituja laitteita vaativat operaattorit. ....
Kommentteja (3)
Yhdysvaltain oikeusministeriö hyväksymässä Googlen Motorola-kaupat Yhdysvaltain oikeusministeriö hyväksymässä Googlen Motorola-kaupat (10.2.2012 17:19)
Yhdysvaltain oikeusministeriö on antamassa hyväksyntänsä Googlen jo viime syksynä julkaisemille suunnitelmille ostaa Motorola Mobility. Kauppa vaatii myös EU-viranomaisten hyväksynnän ja päätöksen ....
Kommentteja (2)
HTC vahvisti Android 4.0:n saavien puhelimien nimet HTC vahvisti Android 4.0:n saavien puhelimien nimet (10.2.2012 11:40)
HTC on vahvistanut Android 4.0:n saavien puhelinmallien nimet. Viime vuonna julkaistut HTC Sensation - ja Sensation XE -puhelimet saavat päivityksen maaliskuun loppuun mennessä. Sensation ....
Kommentteja (2)
Androidin jälleenmyyntiarvo tipahtaa iPhonea nopeammin Androidin jälleenmyyntiarvo tipahtaa iPhonea nopeammin (9.2.2012 18:36)
Käytettyjen tavaroiden hinta-arvioihin keskittyvä Priceonomics kertoo omiin tilastoihinsa perustuen, että Applen iPhone-puhelimet säilyttävät jälleenmyyntiarvonsa huomattavasti Android-puhelimia paremmin. ....
Kommentteja (21)
LG nokittaa Galaxy Notea erikoisella uutuudella LG nokittaa Galaxy Notea erikoisella uutuudella (8.2.2012 14:39)
Korealaisista elektroniikkajäteistä pienempi eli LG on julkaissut videon yhtiön uudesta tabletin ja puhelimen ominaisuuksia yhdistelevästä laitteesta. LG Optimus Vu on viiden tuuman kokoinen ....
Kommentteja (7)
Puhelinvertailun uutiset RSS-virtana Lisää Puhelinvertailun otsikot iGoogle -etusivullesi!

Viimeisimmät uutiskommentit

Suosituimmat puhelimet

Nokia Lumia 800 Nokia Lumia 800
Samsung Galaxy S II Samsung Galaxy S II
Nokia Lumia 710 Nokia Lumia 710
HTC Desire HTC Desire
Nokia N9 (16GB) Nokia N9 (16GB)
Nokia N8 Nokia N8
Nokia C5-03 Nokia C5-03
Nokia Asha 300 Nokia Asha 300
HTC 7 Trophy HTC 7 Trophy
Nokia 500 Nokia 500

Linkkejä

Uutisarkisto

Tilaa AfterDawnin viikoittainen uutiskirje.