Applen menestyneen iPhone 4 -puhelimen myyntiluvut paranevat tämän viikon perjantaina taas merkittävästi, kun yritys tuo puhelimet myyntiin lähes pariin kymmeneen maahan.
Tiedotteen mukaan puhelimet rantautuvat 30. päivä heinäkuuta Australiaan, Itävaltaan, Belgiaan, Kanadaan, Tanskaan, Suomeen, Hong Kongiin, Irlantiin, Italiaan, Luxemburgiin, Hollantiin, Norjaan, Uuteen-Seelantiin, Singaporeen, Espanjaan, Ruotsiin ja Sveitsiin.
Puhelimen voi tiedotteen mukaan ostaa omakseen paikallisten matkapuhelinoperaattoreiden myyntipisteiden lisäksi joko Applen liikkeistä, Applen verkkokaupasta tai Applen hyväksymiltä jälleenmyyjiltä. Valitettavasti Apple ei kertonut puhelimen maakohtaisia myyntihintoja, eikä myöskään Soneran oma iPhone-sivu ole vielä päivittynyt ajan tasalle, joten pikavippifirmoille menevään lainahakemukseen ei voi vielä kirjoittaa lainasummaa.
Rahan lisäksi iPhone 4:n hankintaa harkitsevien kuluttajien täytyy hankkia joko uusi Micro-SIM-kortti tai askarrella sellainen nykyisestä SIM-kortista.
Saataville tulee kaikissa maissa vain mustia iPhone 4 -puhelimia, koska Apple on kohdannut valmistusongelmia valkoisten puhelinten kanssa.








wa|ee (vahvistamaton) @ 26.7.2010 23:01
kyllä suomeen vaan ite odotan kyllä kovasti.;)
The Dude (vahvistamaton) @ 26.7.2010 23:04
No vihdoin...!
TemeTee @ 26.7.2010 23:04
"iPhone 4:n suositushinta ilman operaattorisopimusta on 629 euroa 16 gigan mallista ja 739 euroa 32 gigan mallista. Vanhemman iPhone 3GS:n kahdeksan gigainen malli pysyy valikoimassa ja sen suositushinta on 523 euroa."
Tuollaista kertoo Macmaa.fi. En tiedä mistä ovat hinnat saaneet selville mutta pitäisin hintoja luotettavina. Hinnat ovat alakanttiin omien odotusteni suhteen :)
TemeTee @ 26.7.2010 23:06
Edelliseen viestiini viitaten, tiedot ovat siis suoraan Applelta, eli nuo ovat oikeat hinnat ja verot ovat laskettu hintoihin :)
_mikkis_ @ 26.7.2010 23:06
jeh, vihdoin pääse hankkiin oman ;) varmaan tulee soneralta hommattua vaikka jotkut vetää huhuja et ois tulossa ihan applen kautta sim-lukottomana suomeenki myyntii
ps. eikös tänne pitänyt tulla joku uusi kirjoittaja?
kerbo @ 26.7.2010 23:19
Ei pahan hintainen tuo 16 gigan malli, jos ilman kytkyä ja lukkoa saa...
Pysyn silti Desiressä ;)
bacard @ 26.7.2010 23:20
Onko tämä se malli joka pätkii puheluita? Pitäisi kuulemma hommata joku kotelo että puhelut toimivat.
perhana @ 26.7.2010 23:51
@7
Ei, tämä ei ole se Nokian malli, tämä ei pätki puheluita,
tässä ainoastaan palkit tippuvat näytöllä ja datayhteys saattaa vaihtua 3g:stä edgelle jos muistaa pitää sormea antennien päällä netissä selaillessa.
Irekkeri @ 26.7.2010 23:54
@7
Tämä on juuri se malli. Koteloita saa tosin ilmaiseksi. Menee tosin designit kuperkeikkaa, mutta sitä nyt voi käydä jossain muotoilumuseossa halutessaan katsomassa.
Apple ei kyllä vieläkään kykene tarjoamaan kaikkea samaa, kuin N900:ni, joten hyllylle jää. Kovasti tsempattu kyllä 3GS:stä.
borje64 @ 27.7.2010 01:11
"Tuollaista kertoo Macmaa.fi. En tiedä mistä ovat hinnat saaneet selville mutta pitäisin hintoja luotettavina. Hinnat ovat alakanttiin omien odotusteni suhteen :)"
Näyttäs olevan Ranskan hinnat eurolleen!
_mikkis__ (vahvistamaton) @ 27.7.2010 01:33
http://www.iltalehti.fi/digi/2010072612092777_du.shtml "iPhone 4 ja operaattorit tulikokeessa"
Ostaako vai eikö osta? Ostaako heti vai odottaako hetken?
perhana @ 27.7.2010 06:24
@7
Lainaus tuosta iltalehden testin päätelmästä:
"Testipuheluita emme saaneet katkeamaan minkään operaattorin kortilla millään otteella, emmekä myöskään onnistuneet tuottamaan puheluihin häiriöitä tai katkoja."
Eli jälleen kerran testillä ei onnistuttu todistamaan puheluiden katkeamista, tulokseksi jäi palkkien laskeminen ja soneran verkossa 3g verkosta tippuminen
ZaGaali @ 27.7.2010 06:35
@12
Toinen lainaus.
"Testin tulokset saattavat poiketa GSM 2100 MHz -verkon ulkopuolisista sekä syrjäseutujen kuuluvuuksista ja testituloksista."
Ikäväkyllä ja onneksi, kaikki eivät asu keskustoissa tai pääkaupunkiseudulla..
akse @ 27.7.2010 06:37
@12 Suomessa taitaa olla paremmat verkot noin keskimääräisesti kuin jenkeissä missä noita on katkeillut. Siitähän oli mitattu joku -20dB lasku kun kosket antenninsaumaan, joten jos on tarpeeksi signaalia ilmassa niin ei katkee välttis, signaali heikkenee.
Huonommalla alueella voi sitte varmaan katketakki.
"Testin tulokset saattavat poiketa GSM 2100 MHz -verkon ulkopuolisista sekä syrjäseutujen kuuluvuuksista ja testituloksista. "
Noh eniveis Apple pilas viimeisetki maineenrippeensä muiden mustamaalaamisella.
Maija Mölli (vahvistamaton) @ 27.7.2010 07:54
Aika hintava malli. Ymmärtäisin tuon yli 700 euron hinnan, mikäli puhelimessa olisi 64GB muistia sekä yli 10MP kamera. Laitteessa ei ole kumpaakaan. Tuollaisia laitteita tulee myyntiin 2H2010 aikana, joista ko. ominaisuudet löytyy.
Sillattiis (vahvistamaton) @ 27.7.2010 08:43
@15
Totta. iPhone on joulumyynnissä jo hieman vanhahtava spekseiltään ja myös antennagate (varsinkin Applen touhut sen hoitamisessa) pistää ihmiset harkitsemaan myös muita laitteita. Amerikoissa siis erityisesti Android laitteita, mutta muualla myös esim S^3 vehkeitä.
Saa nähdä kauanko Apple jatkaa tällä pientä parannusta kerran vuodessa linjalla, tyyliin 2G/3G/3GS. Markkinat ovat selvästi muuttuneet ja kehitys on tällä hetkellä kiivasta vähän joka osa-alueella, paitsi akuissa(?). Ensi kesään on taas pitkä aika ja hypen rakentaminen pitää alkaa jo entistä aikaisemmin, mikä taas totutusti syö nykyisen mallin myyntiä.
_mikkis_ @ 27.7.2010 10:21
jepsjeps, itse ajattelin ainakin odottaa sinne 1H2014 mun seuraavaa huippupuhelinta
sirkuttaja @ 27.7.2010 10:36
haluisko joku vaihtaa mun samsung galaxy s:n iphone 4:ään
OJ_Ghost @ 27.7.2010 10:48
perhana @ 27.7.2010 06:24
Lainaus tuosta iltalehden testin päätelmästä:
"Testipuheluita emme saaneet katkeamaan minkään operaattorin kortilla millään otteella, emmekä myöskään onnistuneet tuottamaan puheluihin häiriöitä tai katkoja."
Eli jälleen kerran testillä ei onnistuttu todistamaan puheluiden katkeamista, tulokseksi jäi palkkien laskeminen ja soneran verkossa 3g verkosta tippuminen
--------------------------------------------
Apple itse silti saa puhelimensa pätkimään. Nehän saavat jopa muidenkin puhelimet pätkimään, asia joka ei taida keneltäkään muulta onnistua.... :D
rommi6 @ 27.7.2010 11:38
Omasta mielestäni tässä olisi yhtähyvin voinut käyttää perinteisen kokoista sim-korttia eikä mitään hiton micro sim korttia.
perhana @ 27.7.2010 11:39
@13
en kyllä lähtisi ihan mutu-tuntumalla arvailemaan tuota pätkimistä ennenkuin joku käytännön kokemuksia asiasta esittää.
Toki ongelma on olemassa, mutta turhaa paisuttelua suurimmalta osin, siinä vaiheessa myönnän että ongelma koskettaa puhelimen käyttäjiä ihan konkreettisesti kun joku näyttää paikan jossa tuon iphonen puhelu katkeaa mutta esim. N900:lla puhelu kuuluu pätkimättä.
_mikkis_ @ 27.7.2010 11:45
@20 totta, mäkään en uskalla poistua kotoa muutaku lähikaupasta ruokaa hakeen
Tnoi @ 27.7.2010 11:48
@16
Valitettavasti apple on jo kerännyt ison joukun omia pikku faniboisseja jotka ostaa mitä tahansa kakkaa mitä steve jobben omasta anuksestaan putkauttaa. Ja vieläpä mihin hintaan vaan.
_mikkis_ @ 27.7.2010 11:49
niin siis tilaan kyllä useimmiten ruokani netistä ettei tarvi mennä kohtaamaan jotain asiakaspalvelijaa tai olla ihmisten ilmoilla, iha hirveetä
miepä taas (vahvistamaton) @ 27.7.2010 12:15
23
Eli minun isänikin ja lankokin ovat "fanboyjeja"? Okei, selevä...
vesko47 @ 27.7.2010 13:08
Kumpi parempi pienyrityskäyttöön, markkinointiin yms.
iPhone4 vai Nokia N8. Mitkä ovat merkittävimmät erot ko. puhelimissa ?.
Irekkeri @ 27.7.2010 14:00
@26
iphonessa on parempi näyttö, tehokkaampi prosessori ja enempi softaa.
N8 ei ole yhtä rajoitettu kuin iphone ja se on huomattavasti edullisempi. Usb-to-go:lla voitanee tehdä kaikenlaista kivaa, mikä ei iphonella onnistu.
Tuet exceleille yms. lienevät yhtä hyviä?
Jonahan @ 27.7.2010 14:52
@14
Miten ihmeessä mustamaalausta on näyttää että useilla muilla (mukaanluettuna iPhone 3GS) käy ihan sama palkkien putoaminen kuin iPhone 4:lla? Se ei ole ongelma muissa kuin iPhone 4:ssa?
Jotenkin tuntuu että Applea vaan käsitellään ihan eri standardein kuin muita. Nexus Onen kuuluvuusongelmat? Yksi juttu Engadgetissa, mutta ei mitään maailmanlaajuista monen viikon itkua. Ihan sama E71:n kanssa jenkeissä. Pari uutista, ei ongelma.
Apple ei ole täydellinen, kuten ei kukaan muukaan.
OJ_Ghost @ 27.7.2010 16:08
@28
Ootko katsonut näitä Applen mustamaalaus videoita?
En väitä, että olisin jokaisen nähnyt, mutta Nokian ja Motorolan pätkän olen. Itse en ainakaan tiedä miten joku kehtaa edes väittää, että joku joskus pitäisi luuria kädessään niin kuin noilla videoilla. Eli siis mustamaalaavat tarkoituksella ja väärin perustein. Se on syvältä ja häpeällistä.
No kenties jäävät mainonnan ja imagotappion kanssa näin vähintään nollille ja firman fanit nyt lukee vaan otsikon jos siinä mainitaan muita firmoja kuin Apple, jolloin jäävät käsitykseen että muut ovat yhtä surkeita.... =)
:P
Jonahan @ 27.7.2010 17:40
Kyllä, katsoin muutaman.
Olen katsonut myös muutaman iphone 4-videon ja niissäkin on usein käytetty sellaista otetta, jota ei normaalikäytössä tule käytetyksi.
Olen myös testannut iphone 4:aa itse, normaalikäytössä ei ongelmaa, palkkeja tippuu pari kun oikein yrittää.
Paljon melua tyhjästä, kuten niin usein muulloinkin.
Jep_ @ 28.7.2010 00:04
@28.
Harhaan johtamista nuo videot ainakin ovat. Esittävät että iPhone 4:n vika olisi vastaava kuin muissa puhelimissa. Oire on hyvin pitkälti sama, mutta syy on eri.
Jonahan @ 28.7.2010 01:41
Mitä merkitystä loppukäyttäjälle on siitä, onko jokun oireen syy X vai Y jos oire on kuitenkin sama?
Ja kuten jo moneen kertaan sanottua, oma testini ja moni tilasto puoltaa sitä että tässä on vaan myrsky vesilasissa...
Sillattiis (vahvistamaton) @ 28.7.2010 08:30
@32
Onhan sillä syyllä selvästi merkitystä. Toisilla tarvitaan koko käden täysote ja silloinkin mielellään hieman puristaen ja toisessa riittää vain kosketus tiettyyn kohtaan puhelinta.
Jos viettää koko elämänsä Mannerheimilla tällä asialla ei välttämättä ole niin paljon merkitystä, sillä signaali on siellä niin voimakas, että jopa iPhone toimii siellä piti sitä sitten miten tahansa. Mitä nyt Sonera tiputtaa 3G:stä 2G:lle.
OJ_Ghost @ 28.7.2010 09:50
@30
En ottanut kantaa siihen onko iphone 4:sen ongelma todellinen vai ei. Siinä suhteessa olen uutisten varassa, koska en ole itse puhelinta kokeillut. Mutta oli ongelma todellinen tai ei, niin Apple koittaa silti mustamaalata kilpailijoitaan. Siitä ei vaan pääse mihinkään ja se on häpeällistä. Varsinkin kun se tehdään silminnähden väkisin yrittämällä.
Vielä erikoisempaa se on jos Applella itsellään ei olekaan ongelmia... ;)
Jonahan @ 28.7.2010 09:54
@33
Kaksi asiaa. Ensinnäkään, ei riittänyt pelkkä kosketus vaan vaadittiin paljon kovempaa yritystä ja ei todellakaan tiputtanut edes 2G:lle asti. Olethan itse koettanut? Toisekseen, Mannerheimintie on jo melkein maaseutua.
Jonahan @ 28.7.2010 10:53
Eiköhän tämä ala riittää, kun taaskin innokkaimmat inttäjät ovat niitä, jotka eivät ole laitetta nähneet.
@34
Väite mediassa oli kovastikin että iPhone 4:n antenni on täysin rikki, tämä on yksittäistapaus, kaikki muut ovat paljon parempia. Se ei vaikuta tilastojen eikä testin perusteella todelta.
Se että laitetaan pari videota, joissa näykyy samanlainen efekti muillakin puhelimilla *ei* ole mustamaalausta, vaan tiedon jakamista. Kilpailijat tai iPhone 3GS eivät niistä muutu yhtään huonommiksi, eikä iPhone 4 paremmaksi. Mutta ne äänekkäimmät valittajat, jotka yleensä eivät ole iPhone 4:a edes nähneet, voivat saada edes jotain perspektiiviä.
Miksi asiakastyytyväisyys on kohdallaan ja iPhonen palautukset ovat lähes olemattomat?
Missä oli median ajojahti Nexus Onen ja E71:n ongelmista? Miksi? Huomatkaa päivämäärät.
http://www.mobilecrunch.com/2008/08/04/b...your-nokia-e71-
just-dont-touch-it/
http://www.engadget.com/2010/02/11/nexus...t-a-design-pro/
Ley @ 28.7.2010 11:01
Nyt olis syytä kaikkien odottaa että saadaan se puhelin tavallisten tallaajien käyttöön ja saatais käytännönkokemuksia siitä mitä tapahtuu kun puhelinta pidetään Death Grip -otteella. Apple on todennut että ameriikan ihmemaassakin vain murto-osa käyttäjistä on ilmoittanut ongelmasta. Kukaan ei meistä pysty sanomaan mikä tilanne on Suomessa, pk-seudulla tai pohjoisen perukoilla. Joten jäitä hattuun ja turha jossittelu sikseen.
Tuote on viallinen jos noin käyttäytyy, mutta koska ei tiedetä kuinka paljon vikaa tulee esiintymään Suomessa (jossa käsittääkseni yhteydet ovat hieman toista luokkaa kun USA:ssa, tosin Sonera taitaa päästä aika lähelle :D) on viasta jauhaminen turhaa.
Toinen asia mikä pistää silmään näissä keskusteluissa löytyy @23:
Onko se keneltäkään pois jos joku apple-fanboy haluaa ostaa applen tuotteita? Jos haluan ostaa paskaa niin ei sen luulis kenenkään muun elämää haittaavan. Joten, jos joku haluaa ostaa tuotteen syystä a, b tai c niin antaa hänen ostaa. Jos se syö noin kovin miestä niin olisi ehkä syytä miettiä onko vika pikemmin itsessä kuin applessa, iphonessa, fanipojissa tai mustekala Paulissa.
OJ_Ghost @ 28.7.2010 11:23
@36
Älähän ota itseesi Jonahan.
Se etten ole laitetta nähnyt ei liity mitenkään siihen, että Applen toisten mustamaalaaminen on naurettavaa ja säälittävää. Piste.
Kuten jo sanoin, en tiedä millainen Applen antenniongelma on käytännössä ja omassa käytössä. Mutta toisaalta jokin ongelma heillä on, kun sen ovat itsekin kertoneet. Varmasti samanlaisia ongelmia on muillakin ollut. Mutta pitää muistaa, että jos Nokian E71 on kärsinyt samasta ongelmasta niin se on Nokian malliston laajuuden takia aivan eri luokkaa oleva ongelma kuin Applella jolla on vain yksi malli. Ja toisaalta iPhoneja on ehkä syystä ehkä muista ansioista pidetty parhaana tai täydellisimpänä puhelimena viime aikoina. Näistä syistä näitä otsikoita on helppo myydä.
Siltikin väkisin ja luonnottomasti tehdyt kilpailijoiden haukkumavideot ovat jotain anteeksiantamatonta. Enkä kyllä ymmärrä miten saat siitä "tiedon jakamista", mutta se taitaakin kertoa taas jostain muusta.... :)
Jonahan @ 28.7.2010 19:16
@38
En minä ota lainkaan itseeni. Toivoisin vain että muutkin keskustelijat (huomaa monikko) perutaisivat mielipiteitään edes jonkinmoiselle kokemukselle tai faktoille, sen asemesta että on nyt taas huudella puskista.
> Siltikin väkisin ja luonnottomasti tehdyt kilpailijoiden haukkumavideot ovat jotain anteeksiantamatonta
Niissä tehdään täsmälleen sama mikä suurimmassa osassa iPhone 4 videoitakin. Ollaan heikommassa verkossa, otetaan peittävä ote (ns. "Death Grip") demoamistarkoituksessa, ei normaalissa käyttötilanteessa. Ihme ja kumma, palkit tippuvat.
Ei se ole mustamaalausta eikä haukkumista. Dokumentoidaan vain että näin käy niin edellisillä Applen puhelimilla kuin monilla kilpailijoillakin (joista osa yritti hyötyä tästä varsin turhasta kohusta aikamoisella irtopisteiden haulla).
Tarkoituksena ei ole haukkua eikä mustamaalausta, ihan vaan kertoa vertailutietoa. Vieläkin paremmin ongelman suuruuden näyttää palautusprosentti ja asiakastyytyväisyys, mutta numerot vaan ovat paljon tylsempiä kuin videot.
urkkikekkis (vahvistamaton) @ 28.7.2010 21:33
Tässä olisi jo jotain tutkimusta yritetty tehdä:
http://www.test.de/themen/computer-telef...116516-4116521/
http://www.thinq.co.uk/2010/7/25/iphone-...ignal-strength/
Kyllä asioita voi selvittää ja ennen kaikkea myös tietää ilman että on omakohtaista kokemusta. Kyllähän koulussakin opetetaan vaikka mitä eikä siellä ruveta kaikkea itse ensin kokeilemaan ja vasta sitten uskomaan.
Kyllä siinä iphonen antennissa ihan oikeasti ongelmaa on. Ketä haittaa, ketä ei. Mutta Apple propaganda ei saa ongelmaa olemattomaksi tai vastaavaksi kuin muilla, vaikka Jobsia pitäisi kuinka JUMALANA.
OJ_Ghost @ 28.7.2010 21:55
@39
Kuten edellä #40 mainittu, ymmärtääkseni iPhone 4 ei ainakaan joka testissä ole vaatinut mitään "death grippiä". Ja sitä vasten videot joissa puhelimet suurinpiirtein suljetaan käsien sisään ovat mielestäni mustamaalausta. Apple on myöntänyt, että hekään eivät ole täydellisiä, mutta silti eivät tunnu myöntävän että moka on tehty tässä asiassa.
jake se minäkin (vahvistamaton) @ 29.7.2010 22:24
@19 OJ_Ghost
taisivat mitata kuuluutta H:gissä, vanhvalla 3G-alueella...
Tosiasiassahan Soneran 3G-peitto on paljon pienempi kuin muilla operaattoreilla erityisesti taajamien reunoilla ja maaseudulla.
Jopa niin, ett iPhone 4:n 1900 MHz:n tuestakin ei oikein saa hyötyä, kun sen rakentaminen on Soneran osalta pahasti vielä kesken...
Minäkin asun T:ku - N:li -tiestä n 1 km:n sivussa, eikä 3G meille ylety
Lue siinä sitt online-uutisia 2G-2.5G:llä. Nopeuksissa kun on pilkkuluokan kokoinen ero. Onneks oon lomalla eikä kiire - sen kun aamulla laittaa hakeen iltalehden sivua, niin kahvin jälkeen alkaa jo aueta. ;)
mikkokk @ 30.7.2010 09:07
Applen videoissa muiden valmistajien tuotteilla on kyllä yrittämällä yritetty hakea tilannetta että kenttää saataisiin tippumaan edes vähän.
Esim N97mini on virransäästötilassa jolloin se ei reagoi kuten normaalisti (eli lisää antennitehoja) ja Motorolan puhelin on poissa kotiverkostaan toissijaisen yhteyden varassa. Apple kertoi käyttäneensä 22 päivää noiden muiden puhelinten ongelmien tutkimiseen, eivätkä tuona aikana löytäneet olosuhteita joissa nokialainen tai motorola kadottaisi kenttää. Nokialaiselle tarvittavat olosuhteet löytyivät 26. päivä, motorolan kanssa taisivat joutua askartelemaan kuukauden päivät. Melkoinen rimanalitus Appleltä.
OJ_Ghost @ 30.7.2010 13:16
@42
Totta, 3G-verkosta tippuminenkin jo silloin kuin sitä tarvitsee on iso miinus. Ei paljo 2G:llä huvita surfata kuin ehkä mobiilisivustoilla...
OJ_Ghost @ 30.7.2010 13:18
@43
Kertakaikkiian naurettavaa touhua Applelta!
_mikkis__ (vahvistamaton) @ 30.7.2010 14:23
@42 Oma ratkaisu tuohon oli langaton wlan
perhanaaa923184 (vahvistamaton) @ 30.7.2010 15:52
nii ja voihan olla kun puhelin on ulkosesti pelkästään lasia ja terästä, että miten signaali tykkää yhteistyöstä noitten edellämainittujen materiaalien kanssa