*
 

Nokia vähentää Suomesta 3700 työpaikkaa -- johtokuntaa uudistetaan

Kirjoittaja Manu Pitkänen @ 14.6.2012 09:55 Kommentteja (32)
Nokia vähentää Suomesta 3700 työpaikkaa -- johtokuntaa uudistetaan Nokia on kertonut uusista aikeistaan, joilla se yrittää vähentää kustannuksia ja parantaa sen kilpailukykyä. Muutokset näkyvät niin strategiassa, johtokunnassa kuin irtisanomisina.

Nokian mukaan se aikoo vähentää henkilöstöään maailmanlaajuisesti enintään 10.000 työntekijällä (3700 Suomesta). Tämän seurauksena Salon tehdas lopetetaan, mutta tutkimus- ja kehitystyötä siellä tullaan tekemään vastaisuudessakin. Alla Nokian raportoimia muutoksia Devices & Servicecs -liiketoiminnan kulujen vähentämiseksi:

- Tiettyjen tutkimus- ja tuotekehitysprojektien vähennykset, mistä johtuen Nokia suunnittelee sulkevansa Ulmin toimipisteen Saksassa ja Burnabyn toimipisteen Kanadassa;
- Tiettyjen tuotantotoimintojen keskittäminen, mistä johtuen yhtiö suunnittelee sulkevansa Salon tehtaan. Nokian tutkimus- ja tuotekehitysyksikkö jatkaa toimintaansa Salossa.
- Markkinointi- ja myyntitoimintojen terävöittäminen, mukaan lukien avainmarkkina-alueiden priorisointi;
- Tietotekniikka (IT)- ja yhtymän yhteisten ja tukitoimintojen virtaviivaistaminen; ja
- Ydinliiketoimintoihin kuulumattomien toimintojen vähennykset, mukaan lukien mahdolliset toimintojen myynnit.


Muutokset näkyvät myös johdossa. "Juha Putkiranta on nimitetty tuotantotoiminnoista vastaavaksi johtajaksi, Timo Toikkanen Mobile Phones -yksikön johtajaksi, Chris Weber myynti- ja markkinointijohtajaksi, Tuula Rytilä markkinointijohtajaksi ja Susan Sheehanin viestintäjohtajaksi. Juha Putkirannasta, Timo Toikkasesta ja Chris Weberistä tulee Nokian johtokunnan jäseniä 1.7.2012.

Jerri DeVard jättää markkinointijohtajan tehtävänsä; Mary McDowell jättää tehtävänsä Mobile Phones -yksikön johtajana ja Niklas Savander jättää tehtävänsä Marketsin johtajana. Jerri DeVard, Mary McDowell ja Niklas Savander jatkavat neuvonantajina tehtäviensä siirtymäkauden ajan, mutta jäävät pois Nokian johtokunnasta 30.6.2012", kerrotaan Nokian lehdistötiedotteessa.

Samalla yhtiö kertoi investoivansa entistä voimakkaammin paikkatietopalveluidensa kasvuun. Lisäksi yhtiö panostaa kuvausteknologiaan, mitä varten se on hankkinut omaisuuseriä ruotsalaisesta Scaladosta.
Tägit: Nokia

Lisää uutisotsikoita

32 kommenttia »

  1. Jarissimo @ 14.6.2012 10:13

    Juuri näin.. Kyllä olisi yhdelle hirttopuulle tarvetta, tai oikeastaan kymmenelle.

    Nyt sitten hävisi monilta suomalaisilta se viimeinenkin syys ostaa Nokian puhelin.

  2. Zimzin @ 14.6.2012 10:28

    @ jarissimo
    Jos on ostanut nokian puhelimia sen suomalaisuuden takia on tukenut yhtiön harhaluuloa, että jotain tehdään oikein. Ostopäätöksen kuuluu perustua rationaalisiin päätöksiin tuotteen laadusta ja toimivuudesta, muuten markkinat eivät toimi. Lumia vaikuttaa hyvältä puhelimelta pitkään aikaan. Sääli minkä tekivät N9:lle.

  3. Ibanez90 @ 14.6.2012 10:32

    Kyllä tätä on jo muutama vuosi odoteltu, nokialla on aivan liikaa työntekijöitä. Porukkaa riittää mutta myyntiin tulevat tavarat näyttää siltä että muutama työntekijä olisi niitä ollut tekemässä. Muistaakseni Applella on joku 75000 työntekijää ja Nokialla oli yhdessä vaiheessa 120000 niin kyllä sen kaikki ymmärtää ettei mitenkään voi kannattavaa olla Nokian katteilla ja myyntiluvuilla.

    Osakkeen omistajat kiittää.

  4. delic @ 14.6.2012 10:36

    "Samassa yhteydessä Nokia varoittaa tuloksensa heikentyneen odotuksia enemmän. Nokian mukaan sen laite- ja palveluyksikön huhti–kesäkuun liikevoittoprosentti jää tammi–maaliskuuta heikommaksi."

    Huh huh, nyt piti jo olla suunta ylöspäin, ei alaspäin.

  5. Jarissimo @ 14.6.2012 10:49

    @2 Samaa mieltä, mutta olen kerran jos toisenkin vääntänyt täällä tuosta "Suomikortista" ja kyllä on paljon poppoota, jonka mielestä on tärkeää, että luuri on "suomalainen"..

    @3 Onhan Nokiall ja Applella nyt hiemna toisenlaiset toimitusmäärät ja Apple tekee muutakin. Eivät ole siis mitenkään verrannollisisa keskenään. Ja onhan se ollut kannattavaa ja tulisi olemaan jatkossakin, kunhan tuolta Ylimmästä johdosta karsittaisiin rankemmin kuin mitä tänään tehtiin. Nykyinen strategia vaan on kuollut jo syntyessään, siis oikeasti sen näki sokeakin, kun siitä kerrottiin reilu vuosi sitten. Kahdesta broilerista ei tule kalkkunaa vai miten se menikään..:)

    @4 Ei tuo laiva enää kellu, uppoaa vaan hetken aikaa ja sitten märkänee pohjalle.

    Olen sanonut, että kun kurssi menee alle kahden euron niin ostan, mutta kyllä on usko sen verran heikko, että pitää pyörtää puheensa. Siinä se keinuu maagisen 2€ kohdalla ja taitaisi tänään mennä maaginen kakkonen rikki.. Eloppi pisti Nokian kirjaimellisesti kakkoseen!

  6. Jarissimo @ 14.6.2012 10:49

    Tuossa vielä linkki kurssiin: http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/po...sake/?klid=1050

  7. Pekka65 @ 14.6.2012 11:41

    Eipä tämä ihan yllätyksenä tullut...

  8. ProfaneX @ 14.6.2012 11:45

    Onneksi eFlop saa niin paljon rahaa että ei tarvitse enää töitä tehdä tuon jälkeen kun on Nokia poljettu maan tasalle.

  9. Jonahan @ 14.6.2012 11:50

    @5 onhan se ollut kannattavaa, mutta markkinatilanne on muuttunut viimeisen viiden vuoden aikana radikaalisti. Joten vanhoilla keinoilla pärjättiin just niin hyvin kuin nyt pärjättiin.

  10. ep_ @ 14.6.2012 12:02

    Tähän asti olen uskonut, että Nokialla on vielä mahdollisuudet nousta tuosta jamasta, mutta en enää. Käy niin kuin Motorolalle tai sitten vieläkin huonommin.

    Nyt osake on 2.034 ja alimmillaan on tänään ollut tasan 2. Menee tänään kyllä tuo raja rikki. Itelläkin oli tarkoitus Nokiaa hankkia, jos tälle tasolle osakkeen hinta laskee, mutta taidampa jättää kuitenkin väliin nyt.

  11. teppoI @ 14.6.2012 12:06

    Monia näyttää kiinnostavan Nokian kurssi täällä. Täältä tilannetta voi seurata reaaliaikaisesti (esim. Kauppalehdessä kurssissa on vartin viive):

    http://www.finanzen.net/realtimekurs/Nokia

  12. Vipetzki @ 14.6.2012 12:38

    Kyllä toi nokian laiva on uppoamassa kovaa vauhtia...

  13. ep_ @ 14.6.2012 12:43

    (@11)
    Täällä on reaaliaikaisena ja suomeksi Nokian kurssi:
    https://www.nordnet.fi/mux/web/marknade...311&marketid=24

    Nyt meni 2 euron raja rikki.

  14. ep_ @ 14.6.2012 12:59

    @3
    Nokialla saattoi olla joskus niin paljon työntekijöitä, mutta sillä oli ennen näitä leikkauksia enää 56000 työntekijää.

    Elopin aikana Nokiasta on nakattu pellolle 40000 työntekijää joten aika nopeasti on tapahtunut nuo irtisanomiset.

  15. ep_ @ 14.6.2012 13:01

    Niin ja linkki unohtui:
    http://www.hs.fi/talous/Nokia+v%C3%A4he.../a1305574446698

  16. jake se minäkin (vahvistamaton) @ 14.6.2012 14:19

    @4:lle kolmannesta kvartaalista tulee muuten vielä heikompi kuin 1:stä ja 2:sta, niin kuin oon jo edellisen tulosjulkistuksen yhteydessä todennut...

    Vasta 4. kvartaali _voi olla_ taas hiukka parempi - ja sekin vain joulumyynnin ansiosta. Wp 8 näkyy vasta ensi vuoden ekan kvartaalin tulosjulkistuksessa ...ylös- tai alaspäin menona ...ellei pohja oo karhatanut jo sitä ennen kiville...

    Näillä näkymin Nokia ei enää vuoden 2014 tuloksia julkistakaan...

  17. miksuh2- (vahvistamaton) @ 14.6.2012 15:11

    @4 delic

    >> "Samassa yhteydessä Nokia varoittaa tuloksensa heikentyneen
    >> odotuksia enemmän. Nokian mukaan sen laite- ja palveluyksikön >> huhti?kesäkuun liikevoittoprosentti jää tammi?maaliskuuta
    >> heikommaksi."

    > Huh huh, nyt piti jo olla suunta ylöspäin, ei alaspäin.

    Ihanko totta? Pitikö muka? Moinen on silkkaa haihattelua. Ei nyt millään pahalla, mutta tässä kohtaa mun on pakko sanoa, että "minähän sanoin". Sinä et vaan kuuntele, mitä sulle sanotaan.

    Tällä nykysellä strategialla Nokian syöksykierre tulee vain jatkumaan. Kumma juttu, että jotkut yhä jaksaa tukea Elopia, vaikka Elopin toimien takia Nokiasta ei ole kohta mitään jäljellä.

  18. Jonahan @ 14.6.2012 16:00

    @17
    Elopin demonisointi on saavuttanut naurettavat mittasuhteet jo aikoja sitten. Ketkäs sen Elopin toteuttaman strategian päättävät? Vinkki: Ei Elop.

    Kuvitelma, että ongelmat olisivat yhtäkkiä alkaneet Elopin tullessa taloon on aivan käsittämätön. OPK ei saanut sattumalta potkuja, Elopia ei sattumalta palkattu talon ulkopuolelta saneeraamaan. Ja myös oletus, että Elop olisi sellainen superjohtaja että Nokian kaltainen Titanic kääntyisi 180° hetkessä on ihan tuulesta temmattu.

    Mutta ymmärrän tuon toisaalta. On paljon helpompaa etsiä yksi syntipukki, mielellään vielä ulkopuolinen, ja syyttää häntä irrationaalisesti kaikesta maan ja taivaan välillä, kuin miettiä järkiperäisesti markkinan muutosta viimeisen 7 vuoden aikana, Nokian tehottomia sisäisiä proseseja mukaanluettuna koko johtoryhmä ja keskijohto, kyvyttömyyttä saada minkäänlaista presenssiä tietyillä suurilla markkinoilla, esimerkiksi USA ja Japani, ajautumista ulos älypuhelinten huippuryhmästä, johtajasta seuraajaksi ja vastaavia pidemmän aikavälin asioita.

    Tämän päivän muutokseen liittyy tiettyjen johtajien poisto, ainakin ulkopuolisesta se kuulostaa paljon paremmalta kuin muutaman vuoden takaiset toistuvat tuolinvaihtoleikit, joissa samat naamat jatkoivat vuodesta toiseen, mutta eri positioissa. Jos jalkapallojoukkue häviää, vaihdatko maalivahdin hyökkääjäksi ja pelintekijän pakiksi? Miksi sama toimisi yrityksen johdossa?

  19. 3rd_party @ 14.6.2012 17:55

    @17 Joskus käy niinkin että on pakko olla samaa mieltä Jonathanin kanssa.

    Ei Nokian ongelmat ole Elopissa tai edes Symbianissa, vaan siinä että aiempi johto kieltäytyi tekemästä linjanmuutoksia tai ylipäänsä rohkeita ratkaisuja. Nokia meni omaa tietänsä vielä pitkään sen jälkeen kun kilpailijat olivat kääntyneet risteyksestä toiseen suuntaan.

    Ei Elopkaan ole täydellisesti toiminnassaan onnistunut. IMO hän on tehnyt kaksi virhettä: hyppäsi "palavalta lautalta" pelastusveneeseen, joka ei ollut vielä valmis, ja ennenkaikkea kaatoi hypätessään bensaa liekkeihin haukkumalla silloisia tuotteita palavaksi lautaksi. Jälkiviisaana voisi sanoa, että Nokia hirttäytyi WP-leiriin liian aikaisin. Tai sitten WP-leiri ei ole täyttänyt niitä odotuksia muutosnopeuden suhteen, joita sille asetettiin (syyt tähän voivat olla niin Microsoftin kuin Nokiankin puolella).

    Tätä uutista lukiessa tulee pakostikin mieleen, että joko Nokia on ollut aivan päätähuimaavan tehoton tähän asti, tai sitten Elop on tekemässä kolmatta virhettään.

  20. Bobakki (vahvistamaton) @ 14.6.2012 18:52

    @19

    "Ei Nokian ongelmat ole Elopissa tai edes Symbianissa, vaan siinä että aiempi johto kieltäytyi tekemästä linjanmuutoksia tai ylipäänsä rohkeita ratkaisuja."

    Nokian ongelma on windows. Ja se ei ole mitenkään vanhan johdon vika. Lisäksi kanadalainen valopää haukkui symbianin ensi töikseen niin sillä reseptillä on nyt saavutettu tämä asetelma missä ollaan eli homma loppuu pian, ei vain kassa riitä katsomaan mikä tuloskunto olisi Q1/2013

    @18

    "Elopia ei sattumalta palkattu talon ulkopuolelta saneeraamaan. Ja myös oletus, että Elop olisi sellainen superjohtaja että Nokian kaltainen Titanic kääntyisi 180° hetkessä on ihan tuulesta temmattu."

    Eloppia ei palkattu turhaan, mutta nyt on helppo todeta, että se on vielä suurempi virhe kuin OPK sähläys. Ensi töikseen olisi Elopin olisi pitänyt hidastaa titanicin nopeutta, että se kääntyminen olisi mahdollista, mutta päätti lisätä vain vauhtia.

    Pian on patentit myynnissä ja toiminta loppu.

  21. Bobakki (vahvistamaton) @ 14.6.2012 18:56

    QT ja Meltemi ajetaan ilmeisesti alas tweettien perusteella niin kyllä tämä nyt loppuu.

  22. ep_ @ 14.6.2012 21:51

    Joku Honkongilainen Nokia-analyytikko ihmetteli Nokian panostusta karttoihin ja sanoi sitä virheeksi. Ei ole näin mielestäni. Esimerkiksi Google ja Apple juuri ovat julkistaneet karttoihin liittyviä juttuja.

    Niin ja nyt on nähty sekin päivä kun olen Jonahanin kanssa samaa mieltä jostain.

  23. delic @ 14.6.2012 22:45

    @17 Ei millään pahalla mutta ymmärsit mun kommentin väärin, minä en uskonut, että nokia tulisi tekemään hyvää tulosta. Se oli vain sellanen heitto. Olen sen verran tarkasti seurannut WP7 luurien kehitystä että ei siellä ole mitään siihen viittaavaa, että nyt menisi tarpeeksi hyvin. vaikkakin myynti kasvaa koko ajan. Toisin kun symbian joka laskee jatkuvasti. Mutta ymmärtäähän sen, että ei lumioiden kasvava myynti voi mitenkään korvata symbian romahdusta. ilmeisesti symbian myynti laskee paljon odotettua nopeammin jos tulos on vielä Q1:stäkin heikompi koska kaikki viittaa siihen, että lumioita myydään enemmän kuin Q1.

    Lainatakseni sinun sanoja "minähän sanoin"

    Sopii erittäin hyvin niihin parivuotta sitten sanomiini kommentteihin symbian 3:sta, että symbian ei tule pärjäämään. Mutta sinä et sitä uskonut etkä kuunnellut mitä sinulle sanotaan. Katso missä nokia nyt on? Niinpä...

    Olen edelleen sitä mieltä, että nokian suurin virhe oli se symbian 3 julkistus mikä on ollut yksi mobiilimarkkinoiden suurimpia floppeja. Symbian 3:n olisi pitänyt olla jotain aivan muuta kuin mitä se oli. Sanoin jo silloin että esim. se UI on kamala ja vanhanaikainen, sinä sanoit että ei sellasella ole mitään merkitystä, kyllä sillä on vaan paljon merkitystä ja olihan siinä symbianissa niin paljon muutakin vikaa ollakseen kilpailukykyinen ja haluttava.

    Nokian maine romahti symbian 3:n jälkeen ja sen jälkeen nokiasta tuli nolo varsinkin nuorten keskuudessa. Erilaisella symbian 3:lla oltaisiin mahdollisesti voitu kääntää kelkka, mutta se oli sitten myöhäistä, kun kerran maine menee sitä on todella vaikea takaisin saada.

    Ilman Eloppia nokia olisi nippa nappa hengissä, koska ilman WP7:ää ei olisi enää mitään ja symbian vain jatkaisi romahtamista.

    Kuten Jonahankin sanoi, Elop ei ole syypää nokian tilanteeseen, Ilman elopin sanoja en usko, että käyttäjät olisivat ostaneet yhtään enemmän symbian luureja tai ainakaan mitenkään merkittävästi, että mikään olisi muuttunut. Kyllä se trendi oli jo silloin selvä, että ei nappaa käyttäjiä, muilla on tarjota parempi ja haluttavampi tuote.

    Syy on nokian hitaus tarjota käyttäjälle kiinnostava ja haluttava tuote. Samoin se minkä olen sanonut useita useita kertoja, sovelluskehittäjät ajaa nykyään tätä mobiilimaailmaa ja päättää pitkälle mikä myy ja mikä ei, kyllä sen näkee että trendi on tämä. Jos tuote ei ole sovelluskehittäjien kannalta kiinnostava niin ollaan suurissa ongelmissa. Eli jos kaverin luurissa on vaikka hyviä pelejä mitä sulla ei niin kyllä se vaan paljon merkkaa. Tästä samasta syystä android tabit ei ole ottaneet tuulta alleen, kun markkinoilla on paljon parempi paketti tarjolla mikä houkuttaa ihmisiä.

    Loppukevennykseksi tuore 808 selain: http://www.youtube.com/watch?feature=pl...iDabopxo#t=451s Ei näin nokia, ei todellakaan näin...

    Lisätään vielä tähän loppuun, että nyt nokialla on taas selkeästi maine nousussa nuortenkin keskuudessa ja huomaa, että ihmiset jotka ei ole vuosiin innostuneet nokia tuotteista harkitsevatkin yhtäkkiä lumian hommaamista. Nyt nokialla on pitkästä aikaa se kiinnostava tuote. Ongelma on vaan, että niin on muutamalla muullakin.

    Mikähän tilanne olisi jos nokia olisi ollut mukana WP7:ssä jo alusta asti, nokian tulo WP7 markkinoille kun selkeästi sai kuhinaa aikaan mihin muut eivät pystyneet.

  24. ep_ @ 15.6.2012 00:26

    No johan on kummallinen päivä kun ensin olen ensimmäistä kertaa Jonahanin kanssa samaa mieltä ja sitten vieläpä osin delicinkin kanssa :-) .

    Jep. Nokian Lumiat ovat varsin kiinnostavia kapineita. Ja ongelma tosiaan on se, että muillakin on kiinnostavia laitteita, eivätkä Lumiat tarjoa mitään erikoista niihin nähden. Lumioilla pitäisi olla jokin valttikortti joka erottaisi ne selvästi iPhonesta ja Androideista. Vaikka Lumia 800 ja 900 on tyylikkäitä ja houkuttelevia, on Windows phone kovin karun oloinen (musta tausta ja yksivärister kulmikkaat laatikot ja kaksiulotteisuus).

    Se mikä Lumioissa on hienoa, on se, että kosketusherkkyys on hiottu todella tarkaksi. Nokian tämänhetkisessä halvimmassa Lumiassa, 610:ssa, kosketusnäyttö toimii yhtä herkästi kuin kalliimmissa Lumioissa ja iPhonessa. Android-valmistajien parhaita malleja lukuunottamatta yksikään androidi ei yllä samalle tasolle kosketusherkkyydessä, saati sitten ne Nokian symbianit.

    Lumioiden mainoksia voisi muuttaa. Nyt mainoksissa on Lumia 800 joka on mustalla taustalla värikkäiden laatikoiden joukossa. Onhan se ihan OK, mutta eikö kannattaisi ottaa Applesta mallia mainostuksessa ja tuoda Lumiat mainoksissa esiin nykyisen kuvitteellisen tilan sijaan ihmisten käytössä eri tilanteissa. Esimerkiksi mainoksessa Lumialla voisi ottaa valokuvaa jostakin tapahtumasta (kuvassa joku iloinen ihminen tekemässä jotain hauskaa aurinkoisessa säässä) ja jakaa se sitten vaikkapa eteenpäin ja saada kavereilta positiivisia kommenteja siitä takaisin.

    Se asia mistä olen delicin kanssa eri mieltä on se, että minun mielestä Nokia voisi olla pystyssä ilman WP:täkin. MeeGo oli todella mielenkiintoinen ja toimiva. Sääli, että sille kävi niin kuin kävi.

  25. Lumikki @ 15.6.2012 12:29

    Minusta Nokia teki vain pari virhettä. Ensinnäkin se ei ollut mukana älykännykkä jutuissa riittävän aikasessa vaiheessa, eli myöhästyi ja kilpailijat valtasivat alan.

    Toinen oli se että kun Windows älypuhelin otettiin uudeksi suunnaksi, niin hylättii ne vanhat ratkaisut. Vaikka suurin myynti tapahtui juuri niissä vanhoissa ratkaisuissa ja sieltä se raha tuli. Oikea ratkaisu olisi ollut pitää molemmat myynnissä kunnes Windows puhelimilla olisi ollut niin hyvä markkina-asema että ne pystyisivät korvaamaan ne vanhat ratkaisut.

    Tavallaan Nokia huomasi että on myöhässä älypuhelimissa ja panikoi väärällä tavalla.

  26. ep_ @ 15.6.2012 13:48

    @27
    Nokia oli mukana älypuhelimissa alusta asti ennen Applea ja muita. Nokia ei vain pysynyt kehityksessa mukana. Nokia oli muita reilusti edellä vielä kymmenen vuotta sitten.

  27. Jarissimo @ 15.6.2012 14:15

    Olen tosiaan aikaisemmin sanonut, että ostan Nokiaa kun kurssi tippuu alle kahden ja päätinpä Elopin esimerkistä huolimatta pitää lupaukseni hintaan 1.84€/kpl. En ole miljunääri, joten lukumäärä jäi reippaasti alle miljoonan.

    Muuten ei usko ole kovinkaan korkealla, mutta eletään nyt toivossa (hieman on uhkapelaajan vikaa), että maanantaina Microsoftin tiedotustilaisuudessa tulisi iso jytky ja jokin Lumia luurien tyylinen tabletti pamahtaisi julki WP8:lla höystettynä tietysti.

    Hypetys kestäisi pari päivää ja kurssi pomppaisi törkiästi. Ensiviikon lopulla osakkeet myyntiin ja kesälomalle (siis pikkaisen pidennetylle ja pikkaisen kauemmas, kuin normisti oli suunniteltu. Tässäpä tälläinen suunnitelma.. Sitten loman päätyttyä voisin ostella nuo takaisin kun kurssi on uudestaan alle 2 ja uuden myynnin voisi tehdä tuossa syksyllä, kun julkaiseevat WP8 luurit.

  28. ep_ @ 15.6.2012 15:16

    @29
    Tai sitten MS ostaa osakkeesi 3€/kpl ;-)

    Itteäkin Noksun osakkeet kiinnostaisivat kovasti. Sen verran kuitenkin epäilen nyt Nokiaa, että odotan vielä ja kattelen.

  29. JesseKristian (vahvistamaton) @ 15.6.2012 16:12

    Hei, hieman offtopicina: Kertokaas kokemattomalle mitä kautta tuo osake-kauppa käy käteviten?

  30. ep_ @ 15.6.2012 17:05

    @31
    Nordnetillä halpaa ja helppoa:
    http://www.nordnet.fi/

  31. Robustus @ 15.6.2012 18:52

    Nokia kulkee tällä hetkellä kuin kaksilla raiteilla. Sen maine työnantajana ja innovaatioiden alkukotina ei voisi enää alemmaksi mennä, mutta toisaalta sen tuotteet ovat alkaneet yhä enemmän kiinnostaa asiakkaita. PureView-tekniikka ja WP8 tabletteineen tekevät tuloaan, ja sokeakin näkee, että tällä kurssilla Nokia on äärettömän hyvä sijoituskohde. Suunta on vain ylöspäin, ja tässäkin ketjussa ennustettuja kurssinousuja on tulossa varmuudella.

    Miten Nokia saa sitten houkuteltua osaajia ja pidettyä entiset, kun organisaatio on putsattu turhasta ja uutta nousua aloitellaan? Kukaan vähänkään järkevä insinööri ei jää roikkumaan Nokiaan eikä varsinkaan tule paljastamaan parhaita (työsuhde)keksintöjään yhtiölle, joka ei pysty takaamaan tulevaisuutta. Mistä niitä osaajia saisi sitten, kun heitä taas tarvitaan? Ennen sitä Stephen Elopin on astuttava syrjään. Häneen ei luota kukaan, vaan kaikki näkevät hänessä Microsoftin kätyrin ja vakoojan, jonka tehtävä on luotsata riisuttu ja ryöstetty jätti ilmatteeksi Microsoftin syliin.

    Minä haluaisin vielä joskus lukea sen kirjan, joka tullaan kirjoittamaan Nokian noususta ja tuhosta ja Ollilan jengin käsittämättömistä munauksista. Se kirja ei tule olemaan ohut.

    Oli miten oli, minun tekee aivan järjettömästi mieli hankkia Nokia 808 PureView. Vai odottaisiko, että sen saa Lumian kera vielä paremmilla ominaisuuksilla? Jaksanko odottaa?

  32. Jonahan @ 15.6.2012 19:03

    @33 "sokeakin näkee, että tällä kurssilla Nokia on äärettömän hyvä sijoituskohde"

    Voi olla, voi olla olematta. Ihan samaa olen kuullut toistuvasti vähintään siitä asti kun Nokian kurssi oli lähes 10e, ja ei siitäkään ole kuin pari vuotta...

Kommentoi uutista

Mikäli sinulla ei ole vielä AfterDawn-käyttäjätunnusta, syötä allaolevaan kaavakkeeseen toivomasi käyttäjätunnus sekä sähköpostiosoitteesi. Lähetämme sinulle jälkikäteen aktivointilinkin antamaasi sähköpostiosoitteeseen.

Mikäli sinulla on jo ennestään AfterDawn-käyttäjätunnus, kirjaudu sisään seuraavan välilehden kautta.

Kirjaudu sisään käyttäen AfterDawn -käyttäjätunnustasi tai sähköpostiosoitettasi.
Ohjeet
Pysy aiheessa ja kirjoita asiallisesti. Epäasialliset viestit voidaan poistaa tai niitä voidaan muokata toimituksen harkinnan mukaan.

Uusimmat viestit keskustelualueillamme

Hintavertailun suosituimmat

Nokia Lumia 620 Nokia Lumia 620
alkaen 236 €
vertaa hintoja >>
Nokia Lumia 920 Nokia Lumia 920
alkaen 495 €
vertaa hintoja >>
Samsung Galaxy S II Samsung Galaxy S II
alkaen 360 €
vertaa hintoja >>
Nokia Lumia 820 Nokia Lumia 820
alkaen 345 €
vertaa hintoja >>
Samsung Galaxy Xcover 2 Samsung Galaxy Xcover 2
alkaen 269 €
vertaa hintoja >>
Samsung Galaxy S III Samsung Galaxy S III
alkaen 399 €
vertaa hintoja >>
Nokia Lumia 720 Nokia Lumia 720
Ei vielä hintoja
Samsung S5230 Samsung S5230
alkaen 79 €
vertaa hintoja >>
HTC Wildfire S HTC Wildfire S
alkaen 150 €
vertaa hintoja >>
Nokia Lumia 800 Nokia Lumia 800
alkaen 249 €
vertaa hintoja >>

Lisää puhelimia Edukas.fi:ssä >>

Evil tracking pixel[tm] - It'll steal your money and wife.

Uusimmat testit

Arvostelussa Google Nexus 4: vaniljaa Android-faneille Arvostelussa Google Nexus 4: vaniljaa Android-faneille
Onko älypuhelimen oltava kallis, jotta se olisi hyvä? Arvostelussa Lumia 620 Onko älypuhelimen oltava kallis, jotta se olisi hyvä? Arvostelussa Lumia 620
Testi: Asuksen Padfone 2:ssa on tabletin ja puhelimen parhaat puolet Testi: Asuksen Padfone 2:ssa on tabletin ja puhelimen parhaat puolet
Testissä Sony Xperia V: Vedenkestävä 4G-puhelin Testissä Sony Xperia V: Vedenkestävä 4G-puhelin
Arvostelussa HTC:n lippulaiva Windows Phone 8X Arvostelussa HTC:n lippulaiva Windows Phone 8X

Käyttäjämme arvioivat

Nokia Lumia 710

Nokia Lumia 710

-MMisQ "Muutaman tunnin räpläilyn jälkeen voin sanoa että Nokia on tullut takaisin erittäin laadukkaalla tuotteella. -Sopivan kokoinen -Nopea -Hyvin reagoiva näyttö -Windows phone mango. Kaikki eivät siitä pidä mutta minusta se on loistava -Kamera on perus kauraa, ei mitään erikoista ..." Lue koko arvio

Tuoreimmat uutiset

WSJ: HTC One myynyt jo viisi miljoonaa kappaletta WSJ: HTC One myynyt jo viisi miljoonaa kappaletta (23.5.2013 15:06)
Taiwanilaisen HTC:n ongelmat eivät tunnu loppuvan millään ilveellä, sillä laskeneen puhelinmyynnin lisäksi yhtiön johtajat ovat alkaneet etsiä uusia haasteita. Pimeässä hapuilevalla yhtiöllä ....
Kommentteja (5)
HTC:lla pakka sekaisin, pomot jättävät talon joukolla HTC:lla pakka sekaisin, pomot jättävät talon joukolla (23.5.2013 12:28)
HTC on lyhyen ajan sisällä menettänyt useita tärkeitä johtajia erityisesti Yhdysvaltain toiminnoistaan mutta myös kotimarkkinoillaan Aasiassa. Parin kuukauden aikaan yhtiöstä on lähtenyt jo ....
Kommentteja (1)
Huhu: Windows Phonen ilmoituskeskus tulossa Huhu: Windows Phonen ilmoituskeskus tulossa (22.5.2013 16:37)
Ilmoituskeskuksen puuttumista on pidetty yhtenä Windows Phonen pahoista puutteista. Sellaisen on kuitenkin huhuttu tulevan Windows Phone 8:aan päivityksen myötä, sillä Microsoft on vihjaillut ....
Kommentteja (12)
DNA järjestää Jolla-aiheisen Hangout-keskustelun tänään DNA järjestää Jolla-aiheisen Hangout-keskustelun tänään (22.5.2013 12:38)
DNA järjestää tänään 22. toukokuuta kello 18.00 Jolla-aiheisen Hangout-keskustelun, jota voi seurata ja kommentoida kuka tahansa DNA:n Google+-sivun kautta. DNA Jaakko Roppola ja Chief Engineer ....
 
Qualcomm on esitellyt seuraavan sukupolven 576 PPI näyttöjä Qualcomm on esitellyt "seuraavan sukupolven" 576 PPI näyttöjä (22.5.2013 11:42)
Qualcomm on esitellyt vaikuttavaan tarkkuuteen kykenevää Mirasol-näyttöä, joka voisi yhtiön mukaan teoriassa toimia esimerkiksi älypuhelimessa. PPI arvoksi kerrotaan 576, mikä on melkoisesti ....
 
Puhelinvertailun uutiset RSS-virtana Lisää Puhelinvertailun otsikot iGoogle -etusivullesi!

Viimeisimmät uutiskommentit

Suosituimmat puhelimet

Nokia Lumia 920 Nokia Lumia 920
Samsung Galaxy S II Samsung Galaxy S II
HTC One S HTC One S
Nokia Lumia 620 Nokia Lumia 620
Nokia Lumia 820 Nokia Lumia 820
Samsung Galaxy Xcover 2 Samsung Galaxy Xcover 2
Samsung Galaxy S III Samsung Galaxy S III
Nokia Lumia 720 Nokia Lumia 720
Samsung S5230 Samsung S5230
HTC Wildfire S HTC Wildfire S

Linkkejä

Uutisarkisto

Tilaa AfterDawnin viikoittainen uutiskirje.