Ehkäpä merkittävin muutos tulee olemaan se, että jatkossa kehittäjillä ei enää ole tarvetta luoda sovelluksistaan maksullisen täysversion ohella erillistä, ilmaista kevytversiota, vaan vain yksi ladattaessa ilmainen, mutta lisätoimintojen ostomahdollisuuden tarjoava sovellus.
Tähän asti sovellusten sisäiset ostot ovat olleet mahdollisia vain maksullisten sovellusten yhteydessä. Tämä on myös johtanut siihen, että joidenkin sovellusten kehittäjät ovat olleet pakotettuja tekemään sovelluksestaan maksullisen, vaikka se ei heidän perimmäinen tavoitteensa olisi ollutkaan. Yksi hyvä esimerkki tästä on Tapulous-yhtiön Tap Tap Revenge 3 -peli, jossa käytössä on sovelluksen sisäinen kappaleiden ostomahdollisuus - tämän vuoksi sovelluksen piti aiemmin maksaa 0,79 euroa. Jatkossa kehittäjä voi kuitenkin muuttaa itse sovelluksen ilmaiseksi, mikä lisännee latauksia ja tätä kautta potentiaalia sovelluksen sisäisiin kappaleostoihin.
Arvioiden mukaan Apple on aiemmin pelännyt, että jatkossa tarjolle tulisi ladattaessa ilmaisia ohjelmia, jotka eivät kuitenkaan sisältäisi paljoakaan toiminnallisuutta ennen sovellusten sisäisen oston suorittamista. Apple ottaa kaiken muun App Storen kautta syntyvän myynnin tapaan 30 prosenttia tuotoista itselleen jättäen kehittäjälle loput 70 prosenttia.
Uuden muutoksen on myös tuoreeltaan nähty myös vähentävän mahdollisuutta piratismiin, sillä sovelluksen sisäisten ostojen perusteella kehittäjä pystyy huomattavasti helpommin kontrolloimaan sovelluksensa käyttöä, kun taas maksullisen sovelluksen osalta tilanne on huomattavasti vaikeampi hallita.
Apple on kieltänyt virtuaalivaluutan tarjoamisen jatkossakin sovellusten sisäisissä ostoissa. Myöskään vuokrausmallia esimerkiksi lehtien tai sarjakuvien myymiseen eivät uudetkaan sovellusten sisäiset ostomahdollisuudet tuo mukanaan - toisin sanoen ostetulle sisällölle ei voi asettaa erääntymisrajaa.
Kommentoi artikkelia