Tämä asia on kuitenkin muuttumassa vauhdilla, ja ensimmäisenä osoituksena tästä on DS- ja PSP-konsoleilta tutun Grand Theft Auto: Chinatown Wars -pelin siirtäminen App Storeen. 7,99 euron hintaisesta pelistä ei ole kuitenkaan karsittu sisältöä PSP- tai DS-versioon nähden, joten App Storen versio on selvästi edullisempi kuin kilpailevien alustojen versiot.
Touch Arcade -sivuston tekemän pikaisen arvion mukaan App Storen peli muistuttaa kosketusnäytön hyödyntämisen myötä ohjaukseltaan enemmän DS-versiota (mukana on DS-versiosta tuttuja minipelejä). Graafisesti ulkoasu on DS- ja PSP-versioiden välissä, joten tältä osin luvassa on tuttu ja turvallinen GTA-elämys. Sisältönsä vuoksi pelille on lätkäisty 17 vuoden ikäraja, joten peli ei sovellu perheen pienemmille.
Alla esittelyvideo pelin toiminnasta
Kommentit (16)
Nätin näkösestihän se siinä pyörii.
Tulispa Androidillekin jotain järkeviä kunnon pelejä. Harvoin niitä kyllä tulis pelattua, mutta olishan ne ihan hauskoja.
Huomattavasti parempi grafiikka kuin ds:llä. Ainakin omaan silmään. Tässä on yksi suurimmista syistä miksi itse pidän iPhonesta ja sen aijon ostaakkin. Tällä hetkellä tp1 käytössä. Ei tässä mitään vikaa ole mutta peleissä iPhone on valovuosia edellä muita :) N900 on alkanut jo kirimään ;)
Hienostihan se pyörii. Eikö muita haittaa, että kontrollien takia pelinäytöstä menetetään neljännes? Hieman haparoivalta näyttää myös. Tiedä sitten onko kyseessä vain pelaajan huonous vai onscreen kontrollit.
Ihan hienot grafiikat ja kaikkea, mutta en ole vakuuttunut kosketusnäyttö ohjauksesta. Eli kyllä se D-Padi saisi löytyä tuohon jos tuo tukisi liiketunnistimia niin tuo voisi olla hyväkin. Pitänee hommata se DS-versio (en omista iPhonea), kun ei ole vielä(kään) tullut hankittua.
Tuota hintaeroa en ihan ymmärrä. DS:lle Play.comissa 24€ ja PSP:lle 33€. Useampi kymppi ei jakelutavastakaan huolimatta kuulosta perustellulta (saisihan siitä siten paremman katteenkin ;)).
Taas nähdään AppStoren politiikka: Ohjelmissa ei saa kirjoilla tai olla väkivaltaa(elli lyö tarpeeksi kahisevaa tiskiin..)
Bisnestähän se tietysti on, mutta mielestäni liian läpinäkyvän rahapainotteista.
Helvetti noita iPhone-pelien kosketusnäyttöohjaimia. Ei paljon innosta vaikka kuinka hyvältä peli näyttääs noin muuten, mutta virtuaalinapeilla pelaaminen on jostain todella syvältä.
Kauankoha kestää ku joku tuo jonku ulkoisen gamepadin iphonelle?
Koittakaapa tuollaisen mittakaavan peli luoda esimerkiksi N900:lle, voisi viedä "hieman" enemmän aikaa kuin iPhonelle kehittäminen. ;)
@ 8
Ja mistä sää tän repäisit. Asia on kyllä täysin päin vastoin. Eri asia on se kuka kehittämisen aloittaa. Sygic teki parissa kuukaudessa navigaattoristaan myyntiversion N900:lle. Kuinkas pitkään esim. Tom Tom kehitteli omaa tuoteettaan iphonelle. Taisi viedä ainakin vuoden.
Aivan kokemuksesta. Kokeile toki.
Omaan silmään ohjaus näyttää surkealta ja sitä se varmasti onkin kun sitä vertaa pad tyyliseen ohjaukseen.
Jos on joskus iPhonella pelannut niin tietää kyllä että se ohjaus on todella hyvä ja toimiva.
@12 Jotain voi pitää hyvänä ellei tiedä paremmasta.
Jos DS tai PSP pelaaja testaisi tuota kosketusnäyttöohjausta ristikko ohjaimen jälkeen niin ei varmasti jäisi epäselväksi kummalla pelaaminen olisi noin sata kertaa parempaa.
@10: Kerro nyt oikeasti, mikä tekee Maemosta ja N900:sta niin isompaan produktioon soveltumattoman alustan? Tai iPhone OS:tä niin paljon paremman? Sitäpaitti suurin osa pelistä on ollut jo tehtynä, sillä DS ja PSP. Väitän, että N900-versio ei valtavia ponnisteluja vaatisi. Aivan eri asia on kannattaako panostus laitekannan suuruuteen nähden.
@12: Kyllä tuo varmaan noin useimpiin iPhoen-pelien virtuaaliohjaimiin verrattuna on hyvä ohjata, mutta oon kyllä itte jartarin kanssa samoilla linjoilla; fyysinen ohjain on toimintapeleihin parempi.
@8 & 9: Apple esitteli WWDC 2009 messuilla 8.6.2009 iPhonen 3.0 ohjelmistopäivitys joka mahdollisti Navigaattoriohjelmistojen tekemisen iPhonelle. iPhone 3.0 ohjelmisto tuli saataville/ladattavaksi 17.6.2009.
TomTom julkaisi oman ohjelmiston tosiaan aika myöhään eli vasta 17.8.2009. TomTomin pahin kilpailija sen sijaan julkaisi oman navigaattoriohjelmiston 20.6.2009, vain muutaman päivää myöhemmin kun iPhone OS 3.0 oli julkaistu. Sygic niin ikään julkaisi oman navigaattoriohjelmiston suht ripeästi iPhonelle (23.6.2009), joskin muutaman päivän myöhemmin kuin Navigon.
On vaikea arvioida kuinka kauan tekijät ovat tehneet navigaattoriohjelmistoaan ennen kuin iPhone OS 3.0 julkaistiin virallisesti.
öö olen pellannut psp ja ds versiota ja jää kyllä hävijölle iphoneen verrattuna